Döntött a két országos kereskedelmi rádió frekvenciapályázatának kiírásáról a médiahatóság. A Sláger Rádió és a Danubius Rádió műsorszolgáltatási jogosultsága november közepén jár le, mindkét országos kereskedelmi adó elindul a pályázaton.
Berényi Diána, az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) sajtóirodájának vezetője hivatalosan is megerősítette az MTI információját, amely szerint a hét évre szóló pályázat tervezete ötvözi a fixdíjas és az árbevételhez igazodó rendszert. Az első évre 350 és 700 millió forint közötti összeggel licitálhatnak az indulók, a későbbiekre pedig - egy fix, 200 milliós összeg mellett - nettó árbevételük 10-15 százalékát kell ajánlaniuk; az árfaktor összesen 45 százalékos súllyal esik latba a döntésnél.
Mint az irodavezető elmondta, az összpontszám egyötödét lehet megszerezni a magyar zene arányára tett vállalással, azonban ennek az aránynak a teljes műsoridőben és a nappali időszakban is el kell érnie a 25 százalékot. Ugyanekkora súlyt kap az értékelésben a kulturális, a civil és a környezetvédelmi tartalmak szerepeltetése. A műsorszolgáltatási tapasztalatra 10, a kiegészítő szolgáltatásokra legfeljebb 5 százalékot lehet kapni. Az MTI információja szerint a médiahatóság - a szükséges egyszerű többség helyett - kétharmados arányban fogadta el a szempontrendszert.
Biztos induló a Sláger
Heal Edina, a Sláger Rádió vezérigazgatója szerint "eszméletlenül magas az ár", hiszen a jelenlegi, 200 millió forint körüli koncessziós díjat is csak nagy nehézségek árán tudják kigazdálkodni az országos kereskedelmi adók. Mint mondta, ezeknek az idén várhatóan mintegy 30 százalékos bevételcsökkenéssel kell majd szembesülniük, így hosszú távon ez a konstrukció nem látszik kifizetődőnek.
A magyar zene elvárt aránya kapcsán úgy nyilatkozott az MTI-nek: azokkal "csak olyan rádiót lehet csinálni, amelyről máshová fognak kapcsolni a magyar hallgatók". Közlése szerint természetesen versenybe szállnak és igyekeznek meggyőzni a döntéshozókat kifogásaik alapos voltáról.
Túl magas az első éves díj?
A Danubius Rádió vezérigazgatója, Földes Ádám közölte, hogy ők is pályáznak, s úgy fogalmazott: "örülünk, hogy végre megszületett egy relatíve kompromisszumos javaslat". Úgy vélte, ez lehet az utolsó pillanat arra, hogy a két koncesszió november 18-i lejárta előtt szerződést köthessen a pályázat nyerteseivel a médiahatóság.
A feltételeket Földes Ádám "fél-piackonformnak" nevezte, értetlenségének adva hangot az elsőéves díj rendszere kapcsán, mivel az épp a válsághoz közeli időpontban "nyomja meg jobban" az összeget. A civil és kulturális elem behozatalát pozitívumnak nevezte, mivel az ilyen szerepvállalás a médiának "egyfajta kötelessége is".
Az Est Media lehet a harmadik pályázó
A radiocafé 98.6-ot működtető Est Media Group - amely januárban jelentette be, hogy versenybe szállna az egyik hullámsáv-tartományért - a kiírás ismeretében dönti el, hogy indul-e a pályázaton. Kádár Tamás, a társaság ügyvezetője szerint a költségek (különösen az első évek befektetési igénye) és a hozadék alapján döntenek majd. Azt mindenesetre pozitívumként értékelte, hogy az ORTT döntésével tiszta helyzet állt elő.
Kádár Tamás az mfor.hu-nak korábban úgy nyilatkozott, hogy a pályázaton elvileg pont ugyanannyi esélyük van, mint a Sláger vagy a Danubius Rádiónak. Úgy véli, a mostani szabályozás piacgátló hatású azáltal, hogy csak két országos rádiófrekvencia létezik.
Mélyrepülésben a reklámpiacIgaz, a jelenlegi média- és reklámpiaci viszonyokat figyelembe véve a mostani piaci szereplők helyzete sem rózsás. Az idei év első négy hónapjában - a válság miatt - mintegy harmadával csökkent a hirdetési költés a rádiós piacon az előző év azonos időszakához viszonyítva, becslések szerint csaknem 1 milliárd forint hiányzik a kasszákból. A bevételek viszszaesése mind több piaci szereplőt hoz gyászos likviditási helyzetbe, írta a közelmúltban a Világgazdaság.
A lap értesülései szerint még a legnagyobbak között is van olyan rádió, amelynél előfordult az elmúlt hónapokban, hogy nem tudták időben kifizetni a béreket. Sőt, ugyanennek a cégnek a vezetése piaci pletykák szerint szabályosan könyörgött a médiaügynökségeknek, hogy hozzák előbbre a hirdetéseket és így a kifizetéseket.
Kádár Tamás szerint a rádiós reklámpiac azért haldoklik, mert nem jók a szereplők - kivéve a Sláger Rádiót, amely ott van az 500 legprofitábilisabb cég között. Ebből is látszik, hogy van pénz a rádiózásban, és egynél több szereplőt azért el kell bírnia ennek a piacnak is, csak jól kell csinálni.