2001. augusztus 3. 11:00

Első pillantásra csupán szellemes játéknak tűnik. A számítógéppel véletlenszerűen generált üzleti bla-bla azonban kiválóan alkalmas arra, hogy tükröt állítson az üzleti kommunikáció szakemberei számára.

Az ötletet persze számosan átvették. Az alkalmazott kifejezések szótára és a grafikai megvalósítás alkalmat nyújt a válogatásra. A puritán, minimalista oldaltól a grafikai körítéssel ellátott webhelyig igen széles a választék. (Az egyik misson generátor szerzőjének weboldalán elolvashatók a felhasználók reakciói is.)

Érdekes, hogy miközben a küldetés (mission) generátorokból igen jó a felhozatal, a cégkiadványokban legalább ilyen fontos jövőkép (vision) gyártásának automatizálására eddig még nem akadtak jelentkezők.

Még a dot-com cégek szárnyalásának emlékét idézi a web economy bullshit generator (e-gazdaság marhaság-generátor). A hamar népszerűvé váló programocska saját ige-főnév-melléknév készletből véletlenszerűen állít elő háromszavas összetételeket.

Rövid nyomkodás után az érdeklődőben feltámadhat a gyanú, hogy az e-business néhány prominens alakja is innen meríti mondandóját.

Azok is találnak maguknak internetes semmitmondást, akik nem szeretnek nyomkodni.
A buzzword generator öt másodpercenként előállít valamilyen jól hangzó szóösszetételt. (Arra persze nincs garancia, hogy nincs közte értelmes.)

Mi, magyarok sajnos már megint hátrányos helyzetben vagyunk. Bár közhelyekre, jól hangzó hülyeségekre komoly felvevőpiac mutatkozik, a magyar ragozási rendszer az angolnál lényegesen bonyolultabbá teszi a szövegek véletlenszerű előállítását. (Szerencsére nagy tapasztalattal rendelkezünk a hagyományos módszerek alkalmazásában.)

A cégküldetések, e-üzleti szólamok számítógépes generálása még csak a kezdet. Csak idő kérdése, hogy a számítógépek segítségével lehessen szakmai elemzéseket, politikai beszédeket, vagy vezércikkeket generálni.