4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A franchise-vállalkozás szerződéses kapcsolaton alapuló együttműködési forma. Franchise-szerződésről akkor beszélhetünk, amikor az együttműködési megállapodás tartalmában megjelenik egy értékkel bíró név (általában bejegyzett védjegy), valamint egy hozzá tartozó, értékkel bíró üzletviteli tapasztalat használati jogának átadása, s mindez társul az e jogokat átadó vállalkozó folyamatos támogatásával.

(Mfor-montázs)

Az egyik vállalkozó rendelkezik tehát átadható jogokkal, a másik pedig ezeket szerződés szerinti használatra átveszi, díj ellenében. Míg az előzőt franchise-átadónak, az utóbbit franchise-átvevőnek nevezik.

Mik az átadó kötelezettségei?

A névhasználati jog átadása kötelező fogalmi eleme a franchise-szerződésnek. Szinte minden esetben bejegyzett védjegy (esetleg több védjegy) használatának jogát adják át, és szavatolnak azért, hogy harmadik személynek nincs olyan joga, amely ezt a névhasználatot akadályozná, vagy kizárná.

Gyakori tévhit, hogy cégnév is lehet franchise-szerződés tárgya, ebből azonban csak annyi igaz, hogy legfeljebb a cégnév vezérszavának használata jöhet szóba (amely egyben általában bejegyzett védjegy is). A cégnév használata azért nem engedhető át, mivel ez a forgalomban zavarokat okozna, ugyanis sem a partnerek, sem a hatóságok, sem a fogyasztók nem tudnák, hogy melyik céggel kerültek kapcsolatba.

A franchise-szerződés természetesen nem jár a fogyasztók megtévesztésével, mivel például egy gyorsétterem-lánc saját (úgynevezett központi) egységei ugyanolyan alapvető jellemzőkkel rendelkeznek, mint a franchise-szerződés keretében létesült és üzemeltett egységek. Amikor betérünk egy étterembe, nem figyelünk erre a kettősségre.

Ami az üzletviteli tapasztalatot illeti, ennek több fajtája előfordulhat, így például:

-    szabadalommal oltalmazott találmány
-    formatervezési mintaoltalommal védett forma (design)
-    know-how (értékkel bíró üzleti titok)
-    egyéb üzemszervezési megoldás
-    iparjogvédelmi oltalom alatt nem álló egyéb üzletviteli megoldás (például az üzletek berendezési tárgyai, a falak színe, a pénztárgépek billentyűzete stb.)

A franchise-átadó a fentieken kívül egyéb kötelezettségeket is vállalhat, például finanszírozást, vagy a számára fennálló beszerzési előnyökből való részesítést.

Néhány szó a franchise-átvevő kötelezettségeiről

A franchise-szerződés alapján az átvevő általában egy kezdő összeget fizet, majd a megállapodás alapján díjat fizet a névhasználatért, valamint az egyéb átadói szolgáltatásokért.

A szerződés ugyanakkor gyakran szerződéskötési kötelezettséget is előír, azaz az átvevő köteles megvásárolni az átadó bizonyos termékeit, ezeket mással nem helyettesítheti, a termékpalettától nem térhet el, a segédanyagokat, így például tisztítószert csak a franchise-adótól vásárolhat, és még sorolhatnánk.

A franchise-átvevő köteles továbbá minden olyan biztosítási szerződést megkötni és fenntartani, amit a szerződés előír. A szolgáltatás vagy termék árképzésénél nem térhet el a megállapodástól, például nem fordulhat elő az, hogy azonos gyorsétterem-lánchoz tartozó éttermek egymás között árversenyt folytatnak.

Mindig kikötik, hogy a franchise-vevő nem adhat másnak allicenciát, mivel akkor borulna a szerződéses rendszer, és sérülne a felhasznált név imázsa.

A Magyarországon tevékenykedő franchise-hálózatok kiskereskedelmi áron számított éves forgalma meghaladja az ezermilliárd forintot. A hazai franchise-piac 2007-ben körülbelül 15 százalékkal bővült, ami jóval a gazdaság egészének növekedés üteme fölött van.
A franchise-rendszerekhez csatlakozó cégek legnagyobb hányada mikro- és kisvállalkozó. A nemzetközi statisztikák tanúsága szerint az induló vállalkozások 70-80 százaléka az alapításukat követő ötödik évben elbukik. Ez az arány a franchise-átvevőként indulók esetében mindössze 7-8 százalék.

Magyarországon 800 vállalkozás vallja magát franchise-nak, de ebből kevesebb, körülbelül 500 működik ténylegesen franchise-formában. A nagyjából 500 rendszergazda közel húszezer átvevő partnerrel áll szerződéses viszonyban.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!