4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A magyar állam igen jó üzletet kötött a klasszikus értelemben negatív értékű Malév eladásával, hiszen komoly terhektől szabadult meg. Az ezeket átvállaló AirBridge Zrt. elsősorban a bevételi szinergiáktól remél hasznot, az orosz AirUnion légi szövetség által hozott új ügyfelek révén. Ha viszont ezek a szinergiák nem teljesülnek és a magyar légitársaság nem tud alkalmazkodni a piaci körülményekhez, akkor az oroszok által részben kifizetett, részben átvállalt 46 milliárd forint soha nem térül meg. Az mfor.hu által felkért elemző ezúttal a magyar légitársaságot helyezte a boncasztalra, felvázolva a lehetséges jövőképeket.

Mennyit ér a Malév? Mi kell a sikeres jövőhöz? Nemzetközi összehasonlítás!

Mindehhez a Malév még nem tudott alkalmazkodni. Ezzel persze korántsem áll egyedül: Európában már felszámoltak két régi nemzeti légitársaságot, a belga Sabenát és a svájci Swissairt, az olasz Alitalia - mely a 90-es években a Malév kisebbségi tulajdonosa is volt - szintén a csőd szélén egyensúlyoz. Ebben a helyzetben a magyar nemzeti légitársaságnak vagy alkalmazkodnia kell, vagy hozzájuk hasonlóan a megszűnés veszélye fenyegeti.

A cég mai formájában ugyanis nem csupán nyereség elérésére nem képes, hanem még a vevő által most átvállalt hitelek törlesztését sem tudja kitermelni. Sőt, ha fennmarad a mostani üzemméret, puszta takarékoskodással - a magas fix költségek miatt - valószínűleg nem is lehet nyereségessé tenni a céget. Ehhez szükség van az utasok számának és így a bevételek növelésére is. A társaság belépése a Oneworld légiszövetségbe hozzájárulhat ehhez, de önmagában kevés. Ha nem akarja tevékenységét jócskán visszafogni, az új ügyfeleket máshol kell megtalálnia.

A Malév értéke negatív

Mindez egyúttal azt is jelenti, hogy a pozitív cash flow-t (tehát kifizethető nyereséget, osztalékot) termelni nem képes Malév értéke a klasszikus értelemben nulla. Sőt, negatív, hiszen a cégnek puszta fennmaradása érdekében is folyamatos készpénz-infúzióra van szüksége. A vevő azért engedhet meg magának mégis (pozitív) vételárat, mert jelentős, elsősorban bevételi szinergiákra számít, az AirUnion által hozott új ügyfelek révén. Ha ezek a szinergiák nem teljesülnek, a kifizetett, illetve átvállalt összesen 46 milliárd forint soha nem térül meg.

A cégértékelés során "hüvelykujj-szabályként" használt szorzószámok a magyar légitársaság esetében sajnos nem túl használhatóak. A cégértéket az EBITDA, az üzemi eredmény vagy a nettó eredmény többszöröseként kimutató szorzók nem működnek, mert ezek az értékek egytől egyig negatívak.

Korrekt ajánlat

Az egyetlen értelmezhető teljesítménymutató a cégérték / árbevétel (price / sales) arány. A vevő által elfogadott 46 milliárd forintos cégérték az éves árbevétel mintegy 40 százaléka (lásd a 2. táblázat első oszlopát - a szerk.), ami csak kevéssel marad el az iparág néhány jelentős szereplőjének 51 százalékos átlagától. Tekintetbe véve, hogy a Malév mai formájában sok éve veszteséges, ez a 22 százalékos diszkont (a 11 százalékpont különbség az 51 százalékpontos benchmark értéknek a 22 százaléka) igen korrekt ajánlatnak minősíthető.

A cégérték / saját tőke (price / book value) mutatója első látásra már korántsem tűnik ilyen kedvezőnek. Ugyanakkor számításba kell vennünk, hogy a "felhasznált saját tőke" adat 2005. decemberi, azóta pedig a Malév által felhalmozott veszteség (melyről még nincs pontos információnk) akár a cég teljes vagyonát is felemészthette. Ez a mutató tehát addig nem segít az üzlet értékelésében, amíg nem ismerjük a légitársaság 2006-os eredményeit.

Bár első látásra ez talán nem egyértelmű, a magyar állam a társaság privatizációjával igen jó üzletet kötött. Ha a politikai vonzatokat figyelmen kívül hagyjuk, az ÁPV és a költségvetés nagyon komoly terhektől szabadult meg. Amennyiben a magyar állam az adásvételi szerződésben vagy más formában nem vállalt valamiféle támogatási kötelezettséget, akkor sikeresen megváltunk a családi ezüst egy igen sok gondot okozó darabjától.

Scheidler Tamás

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!