A jelenleg jobbára csak az ingatlanjai eladásaiból talpon maradó társaságért azonban várhatóan nem tolonganak majd a vevők. A cég évek óta veszteséges, hajóparkja elavult, és ami ennél is fontosabb: egyre kisebb az igény a folyami teherszállítás iránt. A cég értékét csökkentheti, ha az általa üzemeltetett két tengerjáró hajót még a magánosítás előtt értékesítik, amit kormányhatározat ír elő.
Az ÁPV Rt. rövidesen kiírja azt a pályázatot, amelyen a Mahart, Magyar Hajózási Rt. értékesítésének előkészítésére keres tanácsadót - mondta Büky Dorottya, az ÁPV Rt. kommunikációs igazgatója. A magánosítás elindítása előtt azonban szükség lesz egy kormánydöntésre is, amely meghatározza, hogy egyben vagy részenként (üzletáganként) értékesítik a jelenleg százszázalékos állami tulajdonban lévő vállalatot. A kérdés egyáltalán nem technikai, mivel a főtevékenységet jelentő folyami hajózás és a hajójavító üzletág az utóbbi időben veszteségesen működik, s csupán a tengeri hajózás és a Csepeli Szabadkikötő termel eredményt. Más források éppen erre hivatkozva úgy vélik, a vállalatcsoport valamennyi érdekeltségét egyszerre értékesítik.
A Mahartnak azonban nemcsak az eredményei, hanem a kilátásai sem rózsásak. A társaság az elmúlt évben lapértesülések szerint mintegy ötszázmillió forint értékű adózott veszteséget ért el. Hasonló eredménytelenséggel zárta 2001-et is, sőt bizonyos prognózisok szerint idén is ilyen nagyságrendű deficitet lesznek kénytelenek elkönyvelni.
A cég eladási értékét jelentősen csökkentheti az is, ha a szovjet-orosz államadósság terhére a közelmúltban megkapott két tengerjáró hajót, a Pannon Startot és a Pannon Sunt még a magánosítás előtt értékesítik. Ezt pedig szintén kormányhatározat írja elő, bár ez az időpontot nem rögzíti.
Mi lesz a magyar matrózokkal?
Hamarosan elkezdődik a Mahart privatizációja, amely az ÁPV Rt. tervei szerint az év végéig be is fejeződik – számolt be a Magyar Hírlap.