4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Tavaly mintegy 4,5 milliárd forint pluszbevételt könyvelhetett el a Malév a OneWorld-tagságnak köszönhetően, mondta el az mfor.hu-nak Nemes Anikó, a légitársaság vezérigazgató-helyettese. A napokban tízéves fennállását ünneplő légiipari szövetség eddig összesen ötmilliárd dollár bevételt generált légitársaságai számára, amelyek együttesen 11,3 milliárd nettó profitot értek el. Bár a masszívan veszteséges Malév az összeredményt eddig csak rontotta, a OneWorld vezetői bíznak a cég mielőbbi nyereségessé válásában – azt illetően pedig egyelőre várakozó állásponton vannak, mennyire terheli majd meg a viszonyt a rivális SkyTeam szövetséghez tartozó Aeroflot feltűnése a magyar légitársaság háza táján.

Tavaly a Malév árbevételének mintegy három százaléka volt köszönhető a OneWorld-tagságnak, azaz a code share (székmegosztási) megállapodások és  interline bevételek (a taglégitársaságok járatai között átszálló utasokból adódó bevételek) mintegy négy és félmilliárd forintot hoztak a cégnek, mondta el lapunk kérdésére Nemes Anikó.

A 2007 tavaszi OneWorld-csatlakozás természetesen kiadásokkal is járt, például informatikai fejlesztéseket, rendszer-összehangolásokat kellett végrehajtani a cégnél, ennek költsége azonban marginális a tagság által elért bevételekhez képest, magyarázta a vezérigazgató-helyettes.

Ami az idei évre tervezett fejlesztéseket illeti, tájékoztatása alapján 2009 végére elkészül az a rendszer, amely segítségével a törzsutasok már online is repülőjegyre tudják majd váltani összegyűjtött pontjaikat – nem csak a Malévnál, hanem bármely partner-légitársaságnál is.

Aeroflot-ügy: a OneWorld kivár

Bár a Malév-OneWorld együttműködés egyelőre gyümölcsözőnek tűnik, kérdéses, mennyire fogja megzavarni a képet a Malév mögött álló tulajdonosi kör és - ezzel együtt - a szakmai irányítás átrendeződése.

Mint ismert, Veres János pénzügyminiszter és Viktor Zubkov orosz miniszterelnök-helyettes  január 24-én jelentette be, hogy a Malév közvetett tulajdonosa az orosz állami Vnyesekonombank lesz, az üzemeltelés pedig a rivális SkyTeam légiipari szövetséghez tartozó Aeroflottal partnerségben történik majd.

"Eddigi információink szerint az új tulajdonosok az Aeroflot menedzsmentjétől várnak szakmai segítséget, egyelőre ezt nem tekintjük problémának. Lehet, hogy csak tanácsadást, technikai segítségnyújtást jelent majd ez a kapcsolat" – mondta el az mfor.hu-nak John McCulloch.

A OneWorld vezetője azonban hozzátette, hogy reakciójuk a Malév-Aeroflot közötti együttműködés jelenleg még nem ismert pontos tartalmától függ majd – a szövetség tehát egyelőre várakozó állásponton van a kérdésben.

McCulloch egyúttal reményét fejezte ki azt illetően, hogy a Malév tőkehelyzetének rendezése hamarosan megtörténik, és az elmúlt években rendre komoly veszteségeket elkönyvelni kénytelen légitársaság hamarosan profitot termel majd.

Ismét költözhet Moszkvában a Malév

Nemes Anikó szerint az Aeroflot-közeledés egyelőre nem érinti a OneWorld-tagságot, a partnerség az orosz céggel még kidolgozás alatt áll. Ennek keretében a Malév például vizsgálja annak lehetőségét, hogy - akár már 2009 tavaszától - Moszkvában Domogyedovó helyett ismét az Aeroflot által használt Seremetyevóra közlekedtesse járatait.

Mint ismert, a magyar légitársaság 2008. március végén költözött át Seremetyevóról az AiRUnion bázisának számító Domogyedovóra annak reményében, hogy Borisz Abramovics egykori légiszövetségének járatai megtöltik majd utasokkal a Malév-gépeket.

Ez a terv azonban nem váltotta be a reményeket: az utasszám nem nőtt, az AiRUnion légitársaságai a csőd szélére jutottak – Abramovicsnak pedig nem csak az AiRUniontól kellett megválnia, hanem rövidesen a Malév tulajdonosában, az AirBridge Zrt.-ben meglévő 49 százalékos tulajdonrészének is kénytelen lesz búcsút inteni.

Nemes Anikó szerint a Malév emellett Cargo-vonalon is mérlegeli az együttműködés lehetőségét az Aeroflottal – lehetséges, hogy az Oroszországból érkező árukat a jövőben a magyar légitársaság hálózatán szállítják majd tovább Európába.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!