Több mint 250 ezerrel több személyautót adtak el Európában az idei év első negyedében, mint egy évvel korábban, ami 8,4 százalékos növekedést jelent. A magyar piac eközben 23,4 százalékkal bővült.
Hazánkban 15 496 új személyautó talált gazdára az első negyedévben, amely a teljes európai piacnak igen csekély része, mindössze 0,47 százaléka. Tavalyhoz képest ugyanakkor 0,05 százalékponttal növelni tudtuk piaci súlyunkat az unióban.
Bár a növekedés tényleg figyelemre méltó, Magyarország jócskán elmarad a visegrádi országok teljesítményétől, ha az eladott darabszámot a népességhez viszonyítjuk. Itthon 1000 emberre mindössze 1,56 autó jutott, míg ez a szám Lengyelországban 2,53, Szlovákiában 3,12, Csehországban pedig 4,09. Ráadásul lemaradásunk nőtt is 2013 első három hónapjához képest, hiszen növekedésünk üteme is elmaradt a visegrádi országokétól. Romániát és Bulgáriát ugyanakkor sikerült megelőznünk, hiszen a két országban még az egyet sem érte ez a mennyiség. Németország és Ausztria viszont jócskán túlteljesíti a régió országait, mint ahogy az Európai Unió átlaga is.
Márkák csatája
Az EU átlagánál 0,2 százalékponttal jobban növekedett a VW-csoport, amelyen belül a Skoda tudta produkálni a legnagyobb, 18,6 százalékos emelkedést. Ezzel a csoporton belül is 1,5 százalékponttal növelte részarányát a névadó Volkswagen rovására, bár ez utóbbi eladásai is nőttek 4,6 százalékkal.
A General Motorson belül az Opel 8,8 százalékkal több autót tudott eladni a vizsgált időszakban, a Chevrolet iránt viszont igencsak megcsappant a kereslet, a tavalyihoz képest 21,1 százalékkal.
Szárnyalt a Ford is, hiszen 12,8 százalékkal több autót tudott értékesíteni, mint 2013 első negyedévében.
Érdekes párhuzam, hogy míg a BMW és a Mercedes növelni tudta eladásait, a Mini és a Smart is jelentős csökkenést szenvedett el az európai piacon. A BMW 6,7 százalékkal adott el több kocsit, a Mini 9,5 százalékkal esett vissza. A Mercedes 4,8 százalékkal bővült, de a Smart nem tudta tartani magát, 9,4 százalékos csökkentést produkált.
A prémium szegmensben a Volvo is szépen teljesített, a svéd márkából 10,5 százalékkal többet adtak el a vizsgált időszakban.
A franciák között a Renault tudta leginkább növelni eladásait 11,9 százalékkal, márkatársa a Dacia pedig elképesztő mértékben, 42,7 százalékkal bővült. A korábbi román márka súlya a Renault-csoportban 2013 első negyedévi eladásait nézve még csak 25 százalék volt, idén elérte a 30-at.
A PSA-csoportban a Peugeot 10, a Citroen pedig 4,8 százalékkal nőtt.
Kis mértékben 2,6 százalékkal emelkedtek a Fiat eladásai, az Alfa Romeo viszont 8,3 százalékkal visszaesett.
A japánok között a Mazda tudott a legnagyobb mértékben, 30,5 százalékkal növekedni, bár súlya a piacon nem nagy. Hasonló helyzetben van a Honda is 22,2 százalékos emelkedéssel. A Toyota már jóval népszerűbb márka Európában, és a 9,6 százalékos bővülése is figyelemre méltó, akárcsak márkatársáé, a prémiumkategóriás Lexusé, amelyből 32,5 százalékkal több talált gazdára. A hazánk számára fontos Suzuki Európában nem jelentős szereplője az autópiacnak, de tavalyhoz képest 21,5 százalékkal nőttek az eladásai.
Szász Péter
mfor.hu