3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A hazai autópiac ugyan az uniós átlagot meghaladó mértékben emelkedett, a visegrádi országok között nálunk adták el a legkevesebb autót a népességszámhoz viszonyítva.

Több mint 250 ezerrel több személyautót adtak el Európában az idei év első negyedében, mint egy évvel korábban, ami 8,4 százalékos növekedést jelent. A magyar piac eközben 23,4 százalékkal bővült.

Hazánkban 15 496 új személyautó talált gazdára az első negyedévben, amely a teljes európai piacnak igen csekély része, mindössze 0,47 százaléka. Tavalyhoz képest ugyanakkor 0,05 százalékponttal növelni tudtuk piaci súlyunkat az unióban.

Bár a növekedés tényleg figyelemre méltó, Magyarország jócskán elmarad a visegrádi országok teljesítményétől, ha az eladott darabszámot a népességhez viszonyítjuk. Itthon 1000 emberre mindössze 1,56 autó jutott, míg ez a szám Lengyelországban 2,53,  Szlovákiában 3,12, Csehországban pedig 4,09. Ráadásul lemaradásunk nőtt is 2013 első három hónapjához képest, hiszen növekedésünk üteme is elmaradt a visegrádi országokétól. Romániát és Bulgáriát ugyanakkor sikerült megelőznünk, hiszen a két országban még az egyet sem érte ez a mennyiség. Németország és Ausztria viszont jócskán túlteljesíti a régió országait, mint ahogy az Európai Unió átlaga is.

Márkák csatája

Az EU átlagánál 0,2 százalékponttal jobban növekedett a VW-csoport, amelyen belül a Skoda tudta produkálni a legnagyobb, 18,6 százalékos emelkedést. Ezzel a csoporton belül is 1,5 százalékponttal növelte részarányát a névadó Volkswagen rovására, bár ez utóbbi eladásai is nőttek 4,6 százalékkal.

A General Motorson belül az Opel 8,8 százalékkal több autót tudott eladni a vizsgált időszakban, a Chevrolet iránt viszont igencsak megcsappant a kereslet, a tavalyihoz képest 21,1 százalékkal.

Szárnyalt a Ford is, hiszen 12,8 százalékkal több autót tudott értékesíteni, mint 2013 első negyedévében.

Érdekes párhuzam, hogy míg a BMW és a Mercedes növelni tudta eladásait, a Mini és a Smart is jelentős csökkenést szenvedett el az európai piacon. A BMW 6,7 százalékkal adott el több kocsit, a Mini 9,5 százalékkal esett vissza. A Mercedes 4,8 százalékkal bővült, de a Smart nem tudta tartani magát, 9,4 százalékos csökkentést produkált.

A prémium szegmensben a Volvo is szépen teljesített, a svéd márkából 10,5 százalékkal többet adtak el a vizsgált időszakban.

A franciák között a Renault tudta leginkább növelni eladásait 11,9 százalékkal, márkatársa a Dacia pedig elképesztő mértékben, 42,7 százalékkal bővült. A korábbi román márka súlya a Renault-csoportban 2013 első negyedévi eladásait nézve még csak 25 százalék volt, idén elérte a 30-at.

A PSA-csoportban a Peugeot 10, a Citroen pedig 4,8 százalékkal nőtt.

Kis mértékben 2,6 százalékkal emelkedtek a Fiat eladásai, az Alfa Romeo viszont 8,3 százalékkal visszaesett.

A japánok között a Mazda tudott a legnagyobb mértékben, 30,5 százalékkal növekedni, bár súlya a piacon nem nagy. Hasonló helyzetben van a Honda is 22,2 százalékos emelkedéssel. A Toyota már jóval népszerűbb márka Európában, és a 9,6 százalékos bővülése is figyelemre méltó, akárcsak márkatársáé, a prémiumkategóriás Lexusé, amelyből 32,5 százalékkal több talált gazdára. A hazánk számára fontos Suzuki Európában nem jelentős szereplője az autópiacnak, de tavalyhoz képest 21,5 százalékkal nőttek az eladásai.

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!