Az EY szakértői elmondták, tapasztalatuk szerint Magyarországon nincs változás a korrupció megítélésében. Az üzleti tanácsadást is nyújtó vállalat és az MKIK Gazdaság és Vállalkozáskutató Intézete idén hatodik alkalommal mérte fel a magyar vállalatok esetében az átláthatóságot és a szabályoknak megfelelő működést, illetve a cégek korrupciós, valamint adatvédelmi kockázatait.
A felmérésben 300, legalább 50 embert foglalkoztató vállalkozás vett részt. Az árbevétel nagysága szerint a kérdésekre érvényes választ adó cégek 48 százalékának 2015-ös árbevétele 1 milliárd forint alatt, 52 százalékának 1 milliárd forint felett volt. A válaszadók 4,3 százaléka mezőgazdasági cég volt, 33,3 százaléka ipari vállalkozás, 4,7 százaléka építőipari társaság, a fennmaradó része pedig valamilyen szolgáltatás nyújt.
Ezek voltak az elmúlt évek legnagyobb vállalati botrányai
Fábián Lívia, az EY felelős üzleti működés szolgáltatások részlegének igazgatója és Biró Ferenc, az EY partnere kifejtette: egyre több cégnek van saját etikai kódexe, sőt, úgynevezett etikai forródrótot is működtetnek, de a magyar cégek lemaradása jelentős a nemzetközi szinthez képest.
Kifejtették: a cégvezetők továbbra sem ismerik fel az alapvető adatvédelmi és adatbiztonsági kockázatokat, a gyakorlatban nehezen azonosítják az ezzel kapcsolatos problémákat, vagy elmulasztják a kockázatok csökkentését. Azt is elmondták, hogy a kis- és középvállalatok még a nagyvállalatoknál is kevesebb figyelmet fordítanak a kockázatok felmérésére, illetve a megelőzésre.
A korrupcióval szerzett pénzek időnként luyuscikkekbe csapódnak le
Az idei felmérés tapasztalata szerint a cégvezetők 61 százaléka úgy véli: a kilépő kollégák soha nem viszik magukkal a cég adatait, ezzel együtt a megkérdezett vezetők 18 százaléka szerint az adatvédelem szemszögéből a legkockázatosabb az, hogy a kilépő dolgozók elviszik, eltulajdonítják a vállalkozásról a legfontosabb információkat.
Etikai kódexszel a magyarországi cégek 54 százaléka rendelkezik, míg nemzetközi méretekben a vállalkozások több mint 80 százalékának van etikai kódexe - mondta Fábián Lívia. A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy az éves árbevételük 5-7 százalékát veszítik el a vállalkozások a korrupciós és adatvédelmi visszaélések következtében - emelte ki Biró Ferenc.
MTI