5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Heti Hármas című sorozatunkban ezúttal arról kérdeztük a vállalatvezetőket, hogy az Európai Uniós tagság első két éve cégük, illetve az ország életében milyen változásokat hozott. Az egyik magyar ásványvízforgalmazó, egy hazai logisztikai vállalat és egy egészségturizmusra szakosodott cég első embere számol be tapasztalatairól.

Az Európai Unióhoz való csatlakozásunkkal a hazai vállalatok előtt megnyíltak az egységes piac lehetőségei, ugyanakkor élesebbé vált a verseny, ami felkészületlenség esetén hidegzuhanyként érhetett egyeseket. Az EU-tagság első két évében milyen változások következtek be cégénél? Pozitív vagy inkább negatív hatást gyakorolt a vállalatuk működésére, illetve tágabb értelemben az ország egészének gazdaságára a közösségi tagság?

Balogh Levente, a Szentkirályi Ásványvíz Kft. ügyvezető igazgatója:

- Az Európai Unióhoz való csatlakozás a mi cégünket nem érte váratlanul, hisz a célunk mindig is az volt hogy világviszonylatban is a legjobb technológiát, gyártási eljárásokat alkalmazzuk, illetve fejlett termékeket állítsunk elő. Csak az maradhat versenyben itthon és külföldön egyaránt, aki hatékonyan, gazdaságosan képes kiváló termék gyártására. Ez nem függ össze a csatlakozással.

Előnyünk nem származott belőle, a nyugati jelenlét hátrányát pedig "élvezzük" már lassan 20 éve. Összegezve a magyar vállalkozásokra nem az Európai Unió, hanem maga a magyar állam lehet negatív vagy pozitív befolyással.

Stumpf-Biró Balázs, a Sanus Hungaricus Kft. tulajdonos-ügyvezetője:

- Hazánk lehet az egészség Mekkája. Ehhez minden adottságunk megvan. A - viszonylag - köztudott, világszinten is ritka termálvízkincs és az egyre inkább elismert magyar orvosi szaktudás a megfizethető árakkal együtt már egy roppant vonzó kombináció.

Ahogyan az általános turizmusban, úgy az egészségturisztikában is robbanásszerű változásokat hozott az uniós csatlakozás, és ezzel párhuzamosan a fapados légijáratok tömeges elterjedése. Természetesen számottevően megnőtt a konkurencia is, bár hitem szerint az idő és a piac a pusztán hirtelen meggazdagodni vágyókat menthetetlenül kirostálja. A minőség annál is inkább fontos, hiszen a régióban kőkemény harc folyik e területen az újonnan csatlakozottakkal, világszinten pedig Brazília, Dél-Afrika, India és egyéb fejlődő országok jelentenek rendkívül erős kihívást.

Vállalatunk célja, hogy a nyugati világban minél több helyen megismertesse a magyar egészségügy (szaktudás, természetes adottságok) kiemelkedő és jobb sorsra érdemes értékeit. Mindezt pedig olyan személyre szabott és emberléptékű szolgáltatásokkal, hogy a "magyar kaland" egy életre szóló emlék maradhasson.

Wáberer György, a Waberers Csoport elnök-vezérigazgatója:

- Amikor hazánk európai uniós csatlakozásának következményeiről beszélünk, hajlamosak vagyunk a kedvezőtlen jelenségeket előtérbe helyezni. Lényegesen kevesebb szó esik arról, hogy megszűnt a határokon való - órákig, napokig tartó - sorban állás, eltűntek a vámhatárok, egyszerűsödött az adminisztráció. Ezek következtében pedig felgyorsult a fuvarozás, relatíve csökkent az üzemanyag felhasználás, miközben a gépkocsivezetők többet tudnak teljesíteni, tehát nőttek a jövedelmi lehetőségeik és emelkedett a komfortérzetük is. Ugyanakkor persze már a csatlakozás előtt számoltunk azzal, hogy a magyar piacra újabb és újabb szereplők érkeznek, és az addig belföldinek tekintett piac egyre inkább regionálissá alakul át. De számoltunk ezzel, talán csak a nagyságrendben tévedtünk egy kicsit. A kialakult erős versenyhelyzet miatt viszont lehetetlenné vált a fuvarvállalási díjak emelése, noha közben mintegy 30 százalékkal emelkedtek az üzemanyagárak és sok helyen útdíjat vezettek be.

A kiélezett versenyhelyzetnek persze vannak jótékony hatásai is. Érezhetően javult például a gépjárműállomány minőségi összetétele, a mi esetünkben a flotta átlagéletkora alig éri el a két évet, és szigorodtak a pontosságra, a gyorsaságra, a megbízhatóságra vonatkozó követelmények. A Waberers International Zrt. egyre nagyobb részt vállal az európai fuvarozási piacból, most már nemcsak a kelet-nyugati tengely, hanem az észak-dél tengely mentén is. Felismertük ugyanis, hogy hazánk az egyre bővülő Európa számára igen fontos regionális központtá, logisztikai centrummá válik. Ez persze nemcsak nekünk, hanem a gazdaság többi érintett szereplőjének is kedvező kilátásokat jelent. Megítélésem szerint a változásokat sikerült úgy menedzselnünk, hogy - ha a külső körülmények kedvezőtlen tendenciája nem folytatódik, illetve az országon belül kialakul egyfajta párbeszéd a kormányzat és a gazdasági élet jelentős szereplői között - bizakodva nézhetünk az év hátralévő részére.

Mit változtatott a szakma helyzetén az Európai Unióhoz való csatlakozás? Azóta teljesen más lett a világ, ami a cégcsoport tevékenységét is befolyásolja: Ez azt jelenti, hogy egyre szűkebb és egyre igényesebb piacon kell biztosítani a forgalmunkat. Ma már elsősorban szervizzel és szolgáltatási színvonallal lehet teret nyerni. A versenytársak számának növekedtével az árak lefelé mentek, de azok a költségek amik ezzel az iparággal összefüggtek, elsősorban az üzemanyag ára, a különböző adónemekre illetve az autópálya használati díjakra vonatkoztak viszont megnövekedtek. Tehát ebben a kettősségben kell nekünk megtalálni azt az egyensúlyt amivel tudjuk nyújtani a megbízónak azt a szolgáltatást amiért minket választ.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!