4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kínos helyzetbe hozhatja a szponzort, ha az általa támogatott híresség balhéba keveredik. Főleg akkor okozhat ez problémát, ha neve teljesen összeforrt a márkával. Ha viszont laza a viszony, akkor szinte mindegy a celeb fiaskója. Mfor.hu háttér.

Miközben a pekingi olimpiát követően még két kézzel kapkodtak a szponzorok Michael Phelps után, addig az elmúlt napokban nagyot fordult vele a világ. A kilenc aranyérmével sporttörténetet író úszó bőven válogathatott a millió dolláros szponzori szerződések között. A sportszergyártók közül a Speedo támogatta, emellett - már a játékokat megelőzően - reklámozott hitelkártyát, órát és elektronikai kütyüket az Omega, a PowerBar, az AT&T és a Visa színeiben. Győzelmei után több új szerződést is kötött a sztár.

Mióta azonban rajtakapták füvezésen, elfordultak tőle a szponzorok: a gabonapelyheiről ismert Kellogg cég nem csak vele, de az olimpiai csapattal kötött és 2008 decemberében lejárt szponzorációs együttműködését sem újítja meg az idei esztendőre. 

A Subway ugyan nem mondta még fel a szerződést, de parkolópályára tette Phelpst: addig nem adja le a vele készült szpotokat, míg tart a sportoló felfüggesztése. Annak ellenére, hogy szavak szintjén az étteremlánc kitart mellette, a cég honlapjáról gyorsan lekerültek az úszó fotói, melyeken a szendvicseiket reklámozza...

Veszélyben a 40 millió dolláros szerződés

Az igazi probléma akkor lesz, ha Phelps nem indulhat a londoni olimpián, így sok szponzor, amely benne ragadt a szerződésben, hoppon maradhat. Az olimpia után marketinges körökben mindenki készpénznek vette, hogy a Speedót hamarosan a Nike válthatja fel, ami a következő olimpiai játékokig 40 millió dollárt jelenthet Phelps számára. Ám most ez a szerződés is kétségessé vált.

Babati Lajos, a Magyar Olimpiai Bizottság (MOB) marketingvezetője szerint nem túlzás az amerikai reakció, itthon is pont ez történt volna egy sportolóval, ha hasonló balhéba keveredik.

"Phelps a világ egyik legismertebb sportolója, közszereplő, még a magánéletében sem tehet azt, amit akar. Egyszerűen nem engedheti meg magának, hogy ilyen szituációba kerüljön, százszor jobban oda kell figyelnie minden cselekedetére" – állítja a szakember. Itthon is egyből kiállnak a bűncselekménybe vagy doppingbotrányba keveredett sportolók mögül a szponzorok, ezt a szerződésekben is kikötik.

Kockázatos egy emberre építeni az arculatot

A celeb-szponzoráció általában kockázatos terület. Erdei Tamás, az MKB Bank elnök-vezérigazgatója például úgy véli: "Az olyan szponzor, amelyik nem követi nyomon, mire megy el a támogatás, rengeteget árt a sportnak. Roppant felelőtlen lépés ellenőrzés nélkül hagyni a sportolókat és a sportszervezeteket, abba a hitbe ringatva őket, hogy bármit megtehetnek, következmények nélkül. Mi szigorúak vagyunk, de korrektek: maximálisan betartjuk a szerződésben vállalt ígéreteinket, és ugyanezt a hozzáállást várjuk el a támogatottaktól. Akadnak persze más, íratlan, de legalább ilyen erős játékszabályok: ha valamelyik csapat közönsége rendre nem megengedhetően viselkedne, ha bármelyik sportolót doppingvétségen érnék, ha a klub csúszna a fizetések átutalásával, az a szerződés automatikus felbontásával járna."

Babocsay Ádám, a BMB Fókusz piackutató cég vezetője szerint az igazi veszély akkor merül fel a szponzorált híresség balhéba keveredése során, ha neve teljesen összeforrt a márkával, tehát a szponzoráció tudatosan és hosszú idő alatt lett kialakítva. Ez pedig kevéssé jellemzi a magyar piacot. Itthon jönnek-mennek a celebek márkák között, és sokszor egy cég csak a sikeresség jegyében választ arcot. Az már szinte mellékes, hogy a sikeren túl mit képvisel az illető.

Ha viszont egy szponzoráció igazán működik, komoly károkat tehet a márkának annak említése negatív kontextusban.

Amikor áldozat lesz a sportoló

Tehetetlenek például a szponzorok, ha a szponzorált sportoló önhibáján kívül keveredik bűncselekménybe, mint ahogy a hétvégén történt ez Veszprémben - és ennek következtében a cég neve meglehetősen negatív témájú cikkekben szerepel. Az MKB-Veszprém kézilabda-csapat tagjának, Marian Cozma meggyilkolásával kapcsolatban Mocsai Lajos, a gárda edzője azt mondta: "Ebben a helyzetben a szakma sokadrendű". 

Névadó főszponzorként az MKB Bank természetesen továbbra is maximálisan, változatlan odaadással támogatja a csapatot – tudtuk meg Csák Csongortól, a marketing és kommunikációs igazgatóság szakterület vezetőjétől.

Babati Lajos hozzátette: más lenne a helyzet, ha a sportoló maga kezdeményezte volna a konfliktust, vagy ittas állapotban lett volna, de erről szó sincs - sőt, a jelek szerint pont az ellenkezője történt.

Gábor Fanni

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!