3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Mol sikere azon a folyamaton alapszik, amellyel a vállalatot regionális vezetőből nemzetközi szereplővé emelik - mondta Mosonyi György, a Mol felügyelőbizottságának elnöke a magyarországi Amerikai Kereskedelmi Kamara (AmCham) budapesti rendezvényén, kedden.

Az elnök a Mol elmúlt tíz évéről szóló előadásában kifejtette: a Mol vezetősége 1999-ben felismerte, hogy a vállalat mindent elért, amit Magyarország határain belül lehetett, és ez egy időben zajlott a régiós energiaipari vállalatok konszolidációjával, ami lehetőséget adott a környező országokbeli terjeszkedésre.

Mosonyi szerint kulcsfontosságú volt, hogy a Mol privatizációjakor részvénykibocsátás mellett döntöttek a magyar politikusok. Ezzel a vállalat ki volt téve a piaci viszonyoknak, ami hozzájárult a vállalat átstrukturáláshoz és a versenyképesség növeléséhez. Az átalakítást nyílt és transzparens módon kellett végrehajtani - tette hozzá.

Akkor a Mol azt a küldetést fogadta el, hogy a vállalat éves szinten kétszámjegyű, a szektorbeli versenytársakhoz képest a legnagyobb növekedést, iparági első nyereségességet, illetve 5 éven belül az akkori 3 milliárd dollárhoz képest 10 milliárd dolláros piaci értéket érjen el - emlékeztetett az elnök.

Mosonyi szerint a küldetés végrehajtásának három építőeleme volt: a vállalati portfolió átalakítása, a vállalati kiválósági rendszer kidolgozása, illetve a kereskedelmi üzletág előtérbe helyezése.

Az elmúlt tíz év első időszakában a Mol tulajdonhányadot szerzett a szlovák olajipari vállalat Slovnatfban, illetve a horvát INA-ban, de alulmaradt az OMV-vel szemben a Petrom megvásárlásában. "Világos volt, hogy az olajipari vállalatok konszolidációja meg fog történni a térségben. Ezt versenytársaink is felismerték, ám a Mol gyorsabb, ügyesebb, és szimpatikusabb volt a poszt-szocialista államokban" - fogalmazott a felügyelőbizottsági elnök.

A második időszakra már lezárult a kelet-közép-európai vállalatok konszolidálása és a Mol a kitermelési üzletágra összpontosított. Mosonyi szerint a 2005-ös olajár-emelkedésekkor egyértelművé vált, hogy a kőolaj-exportáló államok jövedelmük egyre nagyobb hányadát nyerik az energiaforrás-kivitelből, és ez nyomást gyakorol az olajárakra.

Az elnök tájékoztatása szerint a Mol bevételének immár 60-70 százaléka származik a kitermelési üzletágból; a kamat, adózás és amortizáció előtti nyereség (Ebitda) 50 százaléka pedig a külföldi működésből. Ez azért is fontos, mert így kevésbé van kitéve a vállalat egyes területeknek, különösen válság idején - érvelt Mosonyi. Mint mondta, a vállalat növekedési szakaszának elején egyértelmű kritériumokat fogalmazott meg a sikerre: "akkor elhatároztuk, hogy a részvényesek érdekének képviselete, a gazdasági racionalitás alapján meghozott döntések, a társadalom és a munkavállalók iránti elkötelezettség, továbbá az üzleti etika írott és íratlan szabályainak betartása jelenti a siker kulcsát" - fejtette ki.

A vállalat és az iparág jövőjét firtató kérdésre kijelentette: az energiaipar átalakulóban van. Húsz-harminc éven belül teljesen megváltozik az energiaforrások összetétele: a fosszilis energiahordozók el fognak tűnni, ám a helyettesítő technológiák egyelőre még nem állnak rendelkezésre - fogalmazott Mosonyi. Amíg ezek nem jelennek meg, a szénhidrogének minél hatékonyabb felhasználása lehet a cél - tette hozzá.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!