3p

A dolgozó emberek viselkedésével kapcsolatban a szervezet szempontjából is az egyik legfontosabb kérdések egyike, hogy mi ösztönzi, motiválja, készteti az embereket arra, hogy megtegyenek, vagy éppen ne tegyenek meg valamit. További kérdés a teljesítmény és hatékonyság szempontjából, hogy hogyan lehetne (még) jobb eredményeket elérni, hogyan fordíthatnák a szervezetek, vállalatok a saját javukra a dolgozókban rejlő motivációs energiákat?

A cikk előzménye

Munkaerkölcs

Ez a motivációs irányultság alapvetően azt takarja, hogy valakinek a saját céljain túlmutató céljai is vannak, vagyis nem csak a maga érdekeinek érvényesítésére törekszik, nem csak a maga hasznára szeretne dolgozni, hanem más emberek vagy magasabb rendű célok, például szervezetek, intézmények, eszmék szolgálatára is szeretne lenni. Így ebben az esetben a magasabb rendű értékek (pl. béke, megfelelő életszínvonal, nemzeti érdekek, stb.) ugyanolyan fontosak számára a munkája során, mint a saját érdekei. Az ilyen emberek általában jótékonysági szervezetnél, politikai szerveknél, alapítványoknál, karizmatikus szervezeteknél, stb. helyezkednek el, de természetesen ez nem jelenti azt, hogy máshol ne lennének jó munkaerők, hiszen bármely szervezetnél könnyebben tudnak azonosulni a szervezeti célkitűzéssel.

Elmélyülés

Az elmélyülés, mint motivációs forrás azt jelenti, hogy az ilyen embereket elsősorban az olyan munkakörök vonzzák, ahol lehetőség van új és bonyolultabb problémák, feladatok megoldására, mélyebb összefüggések, kapcsolatok feltárására, s ahol szükség van alapos szellemi munkára, önálló, hosszú távú munkára. Ez az irányultság az alkotó és kutató munkaköröknél lehet fontos, de feltétlenül jó képességekkel és felkészültséggel kell párosulnia. Ezeket az emberek egy izgalmas, kihívó feladat, egy nagyon nehéz és addig megoldatlan probléma sokkal jobban vonz és motivál, mint a pénz, mások elismerése vagy a saját érdekek érvényesítése. Nem véletlen, hogy közöttük sok a munkamegszállott.

Kreativitás

A kreativitás, valamilyen önálló és eredeti produktum (termék) létrehozása is hasonló motivációs irányultságot takar, mint az elmélyülés. Itt azonban sokkal nagyobb hangsúly van az eredeti, addig nem létező, újszerű eredmény létrehozásán, vagyis nem egyszerűen egy létező probléma megoldásáról van szó, hanem eredendően valaminek a létrehozásán. Itt az új, szokatlan ötleteknek, gondolatoknak, terveknek és eszközöknek van kiemelkedő szerepe. Az ilyen embereknél a feladatok önálló megoldása, a szabad kéz, rugalmasság lesz fontos. Elsősorban olyan munkaköröket töltenek be, ahol valamilyen eredeti termék létrehozásán fáradozhatnak, így például egy grafikus, tervező, multimédia szakember, stb. alapvető motivációs irányultsága ez lesz.

Tekintély

A tekintély, vagyis a dominanciára, hatalomra igényt tartó embereknél az a fontos, hogy minél több ember felett rendelkezhessenek, hogy utasításokat, parancsokat adhassanak, hogy nagy döntési jogkörrel rendelkezzenek és feltétel nélkül elfogadják rendelkezéseiket. Számukra az a legfőbb motivációs forrás, ha érzik, tudják, hatalmuk van, s szabadon rendelkezhetnek munkájuk során, nincs aki ellenőrizze, számon kérje őket. Elvárják, hogy felnézzenek rájuk, szó nélkül megtegyenek mások bármit nekik, hogy ellenvetés nélkül érvényesüljenek elhatározásaik, döntéseik, akaratuk.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!