TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST, TÁMOGASSON MINKET!
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


		
	

Lemásolta a tavalyi tragikus évkezdetet az új autók piaca, amely idén januárban is felére zsugorodott hazánkban. Elemzők szerint az év első felében hasonlóan sokkoló értékesítési adatokkal kell számolni, s csupán a második félévben mérséklődhet a visszaesés üteme. Addig is azok járnak jól, akiknek van elkölthető pénzük – ők ugyanis 15-20 százalékot is lealkudhatnak az új autók árából a túlélésért küzdő kereskedőknél. Mfor.hu háttér.

Hatezerről háromezer alá csökkent az értékesített új autók száma idén januárban 2009 hasonló időszakához képest Magyarországon, derül ki a Jato Dynamics nemzetközi piackutató cég szerdán közzétett statisztikáiból.

2008. januárban még 12,5 ezer, 2007 első hónapjában pedig csaknem 13 ezer új járgányt adtak el hazánkban, azaz három év alatt kevesebb mint negyedére zsugorodott a piac.

Mi zuhantunk a legnagyobbat

A tavaly januárhoz képest 50 százalékos zuhanással egyébként listavezetők vagyunk Európában, megelőzve Ciprust (- 34 százalék), Észtországot (- 32 százalék) és Izlandot (- 30 százalék). A magyar piac mélyrepülése annál is inkább aggasztó, mivel a Jato által számításba vett 27 ország kétharmadában már növekedtek az eladások egy évvel ezelőtthöz viszonyítva, összességében pedig 15 százalékkal izmosodott az európai piac. (Igaz, ebben valószínűleg komoly szerepe volt az elsősorban a nyugat-európai országokban indított roncsautó-programoknak.)

Az új autó eladások évek óta folyamatosan csökkennek hazánkban: 2007-ben öt, 2008-ban pedig tíz százalékos visszaesés következett be, az igazán nagy pofon azonban csak tavaly jött. Ekkor 60 százalékos mínuszt voltak kénytelenek lenyelni a hazai kereskedők, miközben az összeurópai autópiac megúszta minimális, 0,7 százalékos visszaeséssel. (Ez elsősorban a húzópiacokon, Franciaországban és Németországban a roncsautó-programok nyomán bekövetkezett erőteljes növekedésnek köszönhető - a szerk.)


A januári adatok azt jelzik, hogy "kapitulált a magyar fogyasztó", azaz a válság miatt továbbra is visszafogja a tartós fogyasztási cikkekre szánt költéseit; ráadásul erősen beszűkültek a hitelből történő finanszírozás lehetőségei is, válaszolta a kimagaslóan gyenge magyar adat hátterét firtató kérdésünkre Nagy Viktor.

Visszaütött a rablógazdálkodás

A Concorde iparági elemzője szerint a zuhanás arra is visszavezethető, hogy a korábbi években a hazai autókereskedők "rablógazdálkodást folytattak". Ennek keretében "speciális árképzéssel és hitellehetőségekkel" mesterséges keresletet teremtettek – azaz olyan vevőket bírtak autóvásárlásra, akik azt nem engedhették volna meg maguknak.      

Nagy Viktor az autókereskedők várakozásai alapján úgy véli, hogy idén tavasszal folytatódni fog a lejtmenet, és a januárihoz hasonló zuhanással kell számolni. Javulás legkorábban az év második felében várható - azonban növekedés akkor sem lesz, csupán a visszaesés mértéke mérséklődhet.         

Ennél optimistább véleményt fogalmazott meg januárban Erdélyi Péter. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének társelnöke szerint idén már enyhén javulhat a piac, és 7,9 százalékkal 65 ezerre nő majd a forgalomba helyezett személygépjárművek száma.          

Erdélyi úgy véli, a magyar piac reális felvevőképessége válságmentes időkben 120 és 140 ezer személyautó és kishaszon jármű közé esik, míg Nagy Viktor - személykocsikra vetítve - 100-120 ezerre teszi ezt a számot. 

Most érdemes halászni

Az mindenesetre biztos, hogy a piac zuhanásával azok a vevők járnak a legjobban, akiknek még van elkölthető pénzük. A túlélésért küzdő autókereskedőknél ugyanis most jelentős árengedményeket lehet kiharcolni - ennek mértéke a Concorde elemzője szerint a 15-20 százalékot is elérheti a listaárhoz képest.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

Az Ön bizalma a mi tőkénk

Az mfor.hu hiteles, megbízható és egyedi információt kínál, most, a válság alatt, és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes hírekkel es elemzésekkel segítjük a mindennapi tájékozódást, a gazdasági döntéseket. Ez rengeteg időt, utánajárást, ellenőrzést igényel, ami sok pénzbe is kerül - ezért kérjük az Ön segítségét. Kérjük, TÁMOGASSA a független, tényeken alapuló minőségi újságírást, a klasszikus független angolszász újságírói hagyomány folytatását, ahol a tények és a vélemények nem keverednek.

Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és az Mfor kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon végéig, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait.