4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Hazánkban kevés sztár él azzal a lehetőséggel, hogy képes naptáron népszerűsítse magát. Az mfor.hu által megkérdezett celebek - akik idén megjelentek ezen a piacon - azt vallják: nem a bevétel érdekli őket, hiszen az elenyésző, az okok azonban egyénenként eltérőek.

Naptárban (is) utaznak

"Nem nagy business" - ezekkel a szavakkal illette Bódi Sylvi modell a hazai naptárkiadást, amikor arról fagattuk, miért jelenik meg évről évre - idén ötödjére - ezen a piacon. Mint mondta, nem egy kirobbanó üzletágról van szó, neki viszont nem is az a célja, hogy nagy forgalmat érjen el, inkább maradandó emléket szeretne átnyújtani az őt kedvelőknek.

Bennmaradni a köztudatban

Hasonlóan érvelt a médiaszemélyiségnek titulált Kiszel Tünde is, aki önmagát úttörőnek tartja ezen a területen. A műsorvezető, fotómodell idén immár hetedik alkalommal adja ki a kislányával közös naptárat, és harmadszorra jön ki a fehérneműs változattal. Hogy mért nem hagyja abba, azt azzal indokolta: nagy igény van ezekre, ő pedig nem szeretné cserben hagyni rajongóit.

Időnként egy-egy sportoló is arra adja a fejét, hogy ilyen módon kedveskedjen a szurkolóknak, közülük is inkább a másik nemhez tartozóknak, hiszen a fotókon általában az izmos test kapja a főszerepet. Néhány évvel ezelőtt a férfi vízilabdacsapat tagjai pózoltak egy naptár lapjain, de nem hagyta ki ezt a lehetőséget az idén gyorsasági motoros-világbajnokságot nyerő Talmácsi Gábor sem. A jövő esztendőre szóló naptár képei a győzelemhez vezető út pillanatait villantják fel. (Talmácsiról egyébként már a 2006-os évre is kiadtak egy limitált szériás, kevés darabszámban gyártott asztali naptárat.)

Ezerötszáznak már örülne


A szebbik nem képviselői örülhetnek Katus Attila személyi edző, a Pécsi Sasok aerobic csapat egykori tagja 2008-as naptárjának, bár ő maga nem ezt nevezte meg fő célnak. Szerinte a harmincas-negyvenes éveikben járó férfiaknak is törődniük kellene testükkel, sportosan és egészségesen kellene élniük - erre szeretné felhívni a figyelmet a harmincötödik életévében járó hatszoros világ- és kétszeres Európa-bajnokunk.

Idén Bódi Sylvi sem elsősorban a testiségre helyezte a hangsúlyt: művészibb, részben-fekete-fehér fotók készültek róla, és az eddigi beállított fényképek helyett most pillanatképeken jelenik meg a modell. "Ezt a naptárat bárki nyugodtan hazaviheti a férjének, hiszen finom és ízléses lett” - véli.

Olyan fotóst keresett, aki "új szemmel készíti képeit", ezt pedig a Milánóban élő, nagy világmárkákkal (például Vogue, Revlon, Calzedonia, Swarovski, Avon) dolgozó Tombor Zoltán személyében találta meg.

Újdonság a hazai piacon, hogy a modell készíttetett néhány különleges darabot is, amelyeket hatszáz Swarovski-kristály díszít. Az egyedi kiadás a hagyományosnál jóval drágábban, 19 ezer forintért vásárolható meg, pár darab pedig jótékonysági árverésre kerül. Bódi Sylvi szerint összesen mintegy ezer-ezerötszáz darab találhat gazdára a naptárból.

Kis piac, kevés profit


Ugyanakkor ez a szám nem meglepő, ha azt nézzük, hogy viszonylag kicsi piacról van szó. Kovács Zsolt, a naptárforgalmazással foglalkozó Calendar Kft. ügyvezető igazgatója szerint Magyarországon a piac régóta stagnál, az itthon gyártott középkategóriás naptárak piaca hárommilliárd forint körül mozog. (Ebben nincsenek benne az elsősorban Kínában gyártott, gyengébb minőségű import termékek.)

Ennek azonban csak egy kisebb részét alkotják a képes naptárak, hiszen az agenda jellegű (ide tartoznak a határidőnaplók) és az asztali naptárakra nagyobb a kereslet. A Calendar éves bevétele egyébként 650 millió forint. 

A képes naptárak közül a cégnél a magyar témájú, elsősorban városokat, tájakat ábrázoló darabok a legnépszerűbbek, de keresik a festményeket, aktokat bemutató példányokat is. A modellről készült terméket viszont eleve kisebb példányszámban adták ki.

Kérdés, van-e igény arra, hogy többet dobjanak piacra ezekből. Kiszel Tünde szerint az ő naptárjából sem nyomtak sokat, pedig szerinte többet is elvinnének az emberek, akik közül sokan kimondottan karácsonyi ajándéknak szánják azt. Úgy véli, ezt bizonyítja, hogy a mindössze néhány hete boltokba került termék az egyik bevásárlóközpontban található papirírószer-boltban már el is fogyott. A modellnél egyébként névre szóló dedikálás is beszerezhető.

A varázs...

Azzal a celebek is egyetértenek, hogy a naptárkiadás marketingeszköznek sem utolsó, ami rendkívül sokat dobhat a népszerűségükön.

Valószínűleg a kis haszon az oka annak, hogy ezzel kevesen élnek Magyarországon, bár ez a piac "úttörője", Kiszel Tünde szerint így van rendjén, hiszen ellenkező esetben "megszűnne az ilyen naptárak varázsa"...

Kovács Zita

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!