6p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Úgy tűnik, a kormány jól időzítette a reklámadóról szóló törvényt. Az RTL Klub ugyanis hiába lendült támadásba a Híradóval, és igyekszik kritizálni a kormányt, jelenleg jóval kevesebb embert érnek el, mint ahogy néhány hete sikerült volna nekik.

Megfontolt kormányzati stratégia állhat a reklámadó nyár elejére időzített megszavazása mögött. Az adatok ugyanis azt mutatják, hogy meglehetősen jól megkomponált volt az RTL Klubot leginkább sújtó közteher. Erre a tényre -, vagyis, hogy az új adónem felét az RTL Klub fizetné - vezethető vissza, hogy a bulvármagazinból politikai műsort csinált a csatorna.

A reklámadó beterjesztését követően a politikai hírek aránya változatosan alakult az egyes csatornákon. A TV2 és az ATV esetében stagnálásról, a HírTV esetében némi csökkenésről, a közszolgálati csatornák esetében pedig hullámzásról beszélhetünk, áll a Nézőpont Intézet esti hírműsorokat vizsgáló elemzéséből. Egyetlen meghatározó trend rajzolódott ki: az RTL Klub hírműsorában folyamatosan és jelentősen nőtt a politikai hírek aránya június elejétől kezdve. Az RTL Klub esetében a 22. héttel összehasonlítva a 25. hétre megduplázódott a politikai hírek aránya, elérve a 26 százalékot. Ez az adat nagyságrendileg akkora, mint az országgyűlési választást követő héten, tehát egy politikailag rendkívül intenzív időszakban.

Forrás: Nézőpont Intézet

Négy vezető téma határozta meg leginkább a politikai napirendet június 1-22. között: a kormányalakítás, a reklámadó, a devizahitelesek megmentése, valamint a baloldal pártok helyzete. Ezek a hírek minden csatornán vezető szerepet kaptak, ugyanakkor az egyes csatornákon számos más téma is hangsúlyosan megjelent.

Az RTL Klubnál az elsőszámú téma lett a reklámadó


Cikkünk témája szempontjából a reklámadó kérdése a legérdekesebb, mely a Nézőpont Intézet elemzése szerint a TV2 és az RTL Klub esetében is az első helyen végzett a megjelenések számát tekintve. A TV2 műsorában az összes politikai tudósítás 10,7 százaléka volt ehhez a témához kapcsolható, az RTL Klub esetében kimagasló, 16,7 százalék volt ez az arány.

Az alábbi táblázat a négy vezető téma megjelenéseinek arányát mutatja százalékos formában. A Nézőpont Intézet elemzői megjegyezik, hogy az egyes esetekben más-más téma is bekerült az első négy helyezett közé (például a Duna Televízión a Nemzeti Összetartozás Napja, vagy a TV2 híradójában a külgazdasági témák). Azt is hangsúlyozni kell, hogy sok esetben több téma is ugyanannyi, vagy közel ugyanannyi megjelenésszámot kapott az egyes hírműsorokban, például az RTL Klub a vizsgált időszakban ugyanannyi tudósítást közölt az országgyűlési kampány finanszírozásáról, mint a kormányalakításról, amely csak 1 darabbal volt több, mint a felcsúti polgármester anyagi helyzetével foglalkozó bejátszások száma. A témák vizsgálata alapján kirajzolódik, hogy az RTL Klub hírműsora a többi csatornáétól eltérő, önálló napirenddel rendelkezik. Ez kirajzolódik a négy vezető téma egymáshoz viszonyított súlyában, és a további témaválasztásokat illetően, fogalmazott a Nézőpont Intézet elemzése.

Forrás: Nézőpont Intézet

Ahogy a fent, az esti hírműsorokat vizsgáló elemzéséből kiderül, a nagy csatornák igyekeztek tájékoztatni a közvéleményt a reklámadóról, de a kommunikációjuk valahol félrecsúszott. A Századvég elemzése szerint a reklámadó kapcsán a lakosság többségi támogatottsága stabil. Az elmúlt egy hónapban szignifikánsan nőtt az új adónem bevezetése mellett állók tábora (jelenleg a támogatók aránya 66 százalék).

Mennyire hatásos a válaszcsapás?

A kormány és az RTL Klub között az elmúlt hetekben egyfajta médiaháború alakult ki. A Fidesz prominensei folyamatosan azt kommunikálják, hogy egy jogos adónemről van szó, és némi csúsztatással többször arról beszéltek, hogy a "médiavállalatok eddig nem adóztak". Az sem feltétlen állja meg a helyét, hogy a területen működő vállalakozások jövedelmezősége kiemelkedő (hiszen, amíg az RTL Klub évek óta jelentős nyereséget ért el, addig a TV2 súlyos mínuszokat könyvelt el). Ennek ellenére a lakosság egy része vélhetőleg mégis ezeket a kijelentéseket tette magáévá. Mindenesetre az RTL Klub az általa jogosulatlannak és egyoldalúnak tartott adónemre reagálva meglehetősen kritikus lett a kormánnyal szemben. Ennek keretében folyamatosan mutatnak be kompromittálónak szánt riportokat az esti Híradóban a Fidesz-KDNP egy-egy vezetőjéről, esetleg Orbán Viktor miniszterelnök környezetéről (például a Nézőpont elemzésében is kiemelt Mészáros Lőrinc felcsúti polgármesterről).


A kormányt feltételezhetően bosszantja a tévétársaság "provokációja", nehéz mással magyarázni, hogy Varga Mihály adóhatósági vizsgálatot rendelt el a társaságnál. Ugyanakkor az RTL Klub a mostani időszakban sokkal kisebb sebet tud ejteni a politikusokon, mintha a törvényt tavasszal fogadják el. Részben a nyári időszak, részben a foci-vb miatt ugyanis a csatorna a szokásosnál jóval kevesebb embert ér el, sőt ha június 11., vagyis a reklámadó elfogadása óta vizsgáljuk a helyzetet, akkor azt látjuk, hogy az éppen a tévék előtt ülők közül a TV2 Tények című műsorát nézik a legnagyobb arányban, míg az RTL Klub és az M1 híradói között nincs komoly különbség (a teljes lakosságot tekintve). Ha azonban a nézőszámokat nézzük, akkor azt látjuk, hogy az M1 a második legtöbb embert elérő hírműsorral rendelkezik (a foci-vb miatt), illetve annak köszönhetően, hogy az ő hírműsoruk később kezdődik, amikor már többen ülnek a tévék előtt.

Érdekes megnézni azt is, hogy a már említett időzítés mennyire jól sikerült, és összehasonlítani május utolsó szűk két hetét és a reklámadó utáni 11 napot. Ebből látszódik, hogy magasabb nézőszámot ért el korábban az RTL Klub, így a kritikájuk "még élesebb" lehetne, ha nem egy, a közfigyelmet elvonó esemény (foci-vb) árnyékában szavazzák meg.


A rendelkezésre álló adatsorok miatt a fentiekben a teljes lakosságot (4 év felettieket) vizsgáltuk, bár szavazásra (néhány különleges kivételtől eltekintve) csak a 18 éven felüli állampolgárok jogosultak. Ugyanakkor úgy véljük, ez a célcsoport áll legközelebb a választási joggal rendelkezőkéhez. Bár a politika nem mosópor, megnéztük azt is, hogy a kereskedelmileg fontos célcsoportot tekintve mi a helyzet. Az RTL Klub az esti órákban ebben a 18-49-es korcsoportban piacvezetőnek számít, noha a tavasz folyamán, - az RTLII-ön futó Való Világgal önmagát kannibalizálva – sokat veszített a közönségarányából. A reklámadó elfogadása óta azonban ebben a kategóriában is elmarad nem csak a fő vetélytársától, a TV2-től, de az M1-től is. Ez pedig azért is lehet szomorú a csatorna számára, mert a gyakran véleményvezérnek tartott csoportban is sokkal jobban tudja a véleményét artikulálni a kormány a közvélemény felé.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!