Megfontolt kormányzati stratégia állhat a reklámadó nyár elejére időzített megszavazása mögött. Az adatok ugyanis azt mutatják, hogy meglehetősen jól megkomponált volt az RTL Klubot leginkább sújtó közteher. Erre a tényre -, vagyis, hogy az új adónem felét az RTL Klub fizetné - vezethető vissza, hogy a bulvármagazinból politikai műsort csinált a csatorna.
A reklámadó beterjesztését követően a politikai hírek aránya változatosan alakult az egyes csatornákon. A TV2 és az ATV esetében stagnálásról, a HírTV esetében némi csökkenésről, a közszolgálati csatornák esetében pedig hullámzásról beszélhetünk, áll a Nézőpont Intézet esti hírműsorokat vizsgáló elemzéséből. Egyetlen meghatározó trend rajzolódott ki: az RTL Klub hírműsorában folyamatosan és jelentősen nőtt a politikai hírek aránya június elejétől kezdve. Az RTL Klub esetében a 22. héttel összehasonlítva a 25. hétre megduplázódott a politikai hírek aránya, elérve a 26 százalékot. Ez az adat nagyságrendileg akkora, mint az országgyűlési választást követő héten, tehát egy politikailag rendkívül intenzív időszakban.
Négy vezető téma határozta meg leginkább a politikai napirendet június 1-22. között: a kormányalakítás, a reklámadó, a devizahitelesek megmentése, valamint a baloldal pártok helyzete. Ezek a hírek minden csatornán vezető szerepet kaptak, ugyanakkor az egyes csatornákon számos más téma is hangsúlyosan megjelent.
Az RTL Klubnál az elsőszámú téma lett a reklámadó
Cikkünk témája szempontjából a reklámadó kérdése a legérdekesebb, mely a Nézőpont Intézet elemzése szerint a TV2 és az RTL Klub esetében is az első helyen végzett a megjelenések számát tekintve. A TV2 műsorában az összes politikai tudósítás 10,7 százaléka volt ehhez a témához kapcsolható, az RTL Klub esetében kimagasló, 16,7 százalék volt ez az arány.
Az alábbi táblázat a négy vezető téma megjelenéseinek arányát mutatja százalékos formában. A Nézőpont Intézet elemzői megjegyezik, hogy az egyes esetekben más-más téma is bekerült az első négy helyezett közé (például a Duna Televízión a Nemzeti Összetartozás Napja, vagy a TV2 híradójában a külgazdasági témák). Azt is hangsúlyozni kell, hogy sok esetben több téma is ugyanannyi, vagy közel ugyanannyi megjelenésszámot kapott az egyes hírműsorokban, például az RTL Klub a vizsgált időszakban ugyanannyi tudósítást közölt az országgyűlési kampány finanszírozásáról, mint a kormányalakításról, amely csak 1 darabbal volt több, mint a felcsúti polgármester anyagi helyzetével foglalkozó bejátszások száma. A témák vizsgálata alapján kirajzolódik, hogy az RTL Klub hírműsora a többi csatornáétól eltérő, önálló napirenddel rendelkezik. Ez kirajzolódik a négy vezető téma egymáshoz viszonyított súlyában, és a további témaválasztásokat illetően, fogalmazott a Nézőpont Intézet elemzése.
Ahogy a fent, az esti hírműsorokat vizsgáló elemzéséből kiderül, a nagy csatornák igyekeztek tájékoztatni a közvéleményt a reklámadóról, de a kommunikációjuk valahol félrecsúszott. A Századvég elemzése szerint a reklámadó kapcsán a lakosság többségi támogatottsága stabil. Az elmúlt egy hónapban szignifikánsan nőtt az új adónem bevezetése mellett állók tábora (jelenleg a támogatók aránya 66 százalék).
Mennyire hatásos a válaszcsapás?
A kormány és az RTL Klub között az elmúlt hetekben egyfajta médiaháború alakult ki. A Fidesz prominensei folyamatosan azt kommunikálják, hogy egy jogos adónemről van szó, és némi csúsztatással többször arról beszéltek, hogy a "médiavállalatok eddig nem adóztak". Az sem feltétlen állja meg a helyét, hogy a területen működő vállalakozások jövedelmezősége kiemelkedő (hiszen, amíg az RTL Klub évek óta jelentős nyereséget ért el, addig a TV2 súlyos mínuszokat könyvelt el). Ennek ellenére a lakosság egy része vélhetőleg mégis ezeket a kijelentéseket tette magáévá. Mindenesetre az RTL Klub az általa jogosulatlannak és egyoldalúnak tartott adónemre reagálva meglehetősen kritikus lett a kormánnyal szemben. Ennek keretében folyamatosan mutatnak be kompromittálónak szánt riportokat az esti Híradóban a Fidesz-KDNP egy-egy vezetőjéről, esetleg Orbán Viktor miniszterelnök környezetéről (például a Nézőpont elemzésében is kiemelt Mészáros Lőrinc felcsúti polgármesterről).
A kormányt feltételezhetően bosszantja a tévétársaság "provokációja", nehéz mással magyarázni, hogy Varga Mihály adóhatósági vizsgálatot rendelt el a társaságnál. Ugyanakkor az RTL Klub a mostani időszakban sokkal kisebb sebet tud ejteni a politikusokon, mintha a törvényt tavasszal fogadják el. Részben a nyári időszak, részben a foci-vb miatt ugyanis a csatorna a szokásosnál jóval kevesebb embert ér el, sőt ha június 11., vagyis a reklámadó elfogadása óta vizsgáljuk a helyzetet, akkor azt látjuk, hogy az éppen a tévék előtt ülők közül a TV2 Tények című műsorát nézik a legnagyobb arányban, míg az RTL Klub és az M1 híradói között nincs komoly különbség (a teljes lakosságot tekintve). Ha azonban a nézőszámokat nézzük, akkor azt látjuk, hogy az M1 a második legtöbb embert elérő hírműsorral rendelkezik (a foci-vb miatt), illetve annak köszönhetően, hogy az ő hírműsoruk később kezdődik, amikor már többen ülnek a tévék előtt.
Érdekes megnézni azt is, hogy a már említett időzítés mennyire jól sikerült, és összehasonlítani május utolsó szűk két hetét és a reklámadó utáni 11 napot. Ebből látszódik, hogy magasabb nézőszámot ért el korábban az RTL Klub, így a kritikájuk "még élesebb" lehetne, ha nem egy, a közfigyelmet elvonó esemény (foci-vb) árnyékában szavazzák meg.
A rendelkezésre álló adatsorok miatt a fentiekben a teljes lakosságot (4 év felettieket) vizsgáltuk, bár szavazásra (néhány különleges kivételtől eltekintve) csak a 18 éven felüli állampolgárok jogosultak. Ugyanakkor úgy véljük, ez a célcsoport áll legközelebb a választási joggal rendelkezőkéhez. Bár a politika nem mosópor, megnéztük azt is, hogy a kereskedelmileg fontos célcsoportot tekintve mi a helyzet. Az RTL Klub az esti órákban ebben a 18-49-es korcsoportban piacvezetőnek számít, noha a tavasz folyamán, - az RTLII-ön futó Való Világgal önmagát kannibalizálva – sokat veszített a közönségarányából. A reklámadó elfogadása óta azonban ebben a kategóriában is elmarad nem csak a fő vetélytársától, a TV2-től, de az M1-től is. Ez pedig azért is lehet szomorú a csatorna számára, mert a gyakran véleményvezérnek tartott csoportban is sokkal jobban tudja a véleményét artikulálni a kormány a közvélemény felé.
mfor.hu