5p

A héten jelentették be, hogy a Hungarian Telephone and Cable Corp. (HTCC) megveszi az Invitel Távközlési Szolgáltató Zrt.-t. Az mfor.hu Heti Hármas sorozata arról kérdezte az érintett feleket és az elemzőket, hogy valóban jelentős kihívója akadt-e a piacot uraló Magyar Telekomnak, és milyen fejlemények várhatók az ágazatban az összeolvadás után.

Torben V. Holm, a HTCC vezérigazgatója:

- Mi szólhat a HTCC mellett a Magyar Telekommal folytatott versenyben? A kisebb szervezet előnye, hogy rugalmasabb, így gyorsabban reagál a változásokra, új igényekre, és közelebb tud kerülni az ügyfelekhez.

Alapjában véve azonban a vállalatok egyesítése azt jelenti, hogy csökkentjük azt a T-Commal való versenyünkben fennálló hátrányunkat, amely a méretünkből fakad egy olyan piacon, ahol a méretgazdaságosság rendkívül fontos a marketing, az eszközbeszerzések, a termékfejlesztés és a hálózatüzemeltetés terén.

A T-Commal minden piaci szegmensben versenyben vagyunk, és ez a jövőben is így lesz. Ehhez nem szükségeltetik egyéb, mint hogy a szabályok szerint játsszunk, és a T-Com is tiszteletben tartsa a hatóság által lefektetett játékszabályokat.

Az erők egyesítésével 20 százalékos részesedésünk lesz a piacon, a jövőben pedig valamennyi szegmensben lehetőségünk van a növekedésre. Mindazonáltal súlyos korlátozó tényezőnek tartjuk, hogy a mobil üzletágban nincs szolgáltatási engedélyünk.

Árképzésünkben akkor tudunk előrelépni (vagyis árakat csökkenteni), ha erőforrásaink felhasználását hatékonyabbá tesszük. A megnövelt méret azonban azt is jelenti, hogy többet tudunk invesztálni termékfejlesztésbe, és ezáltal hozzájárulhatunk a gazdasági növekedés gyorsításához.

Szűcs László, a UPC média- és sajtókapcsolati igazgatója:

-
Az összeolvadás által javulnak a piaci verseny feltételei a távközlési szolgáltatásoknál, amennyiben a Hungarotel és a PanTel mellett az Invitellel is megerősödik a HTCC. Ennek áldásait az előfizetők fogják tapasztalni, ugyanis a verseny kiéleződése az árak csökkenését eredményezheti. Ilyen szempontból a tranzakció a piac többi szereplőjét, így a UPC-hez tartozó Monor Telefon Társaságot is érintheti.

A telekommunikációhoz hasonlóan beruházásigényes szektorokban a konszolidáció természetes folyamat. A méretgazdaságosság ebben az ágazatban elengedhetetlen a siker szempontjából. Az éles versenyben a kis társaságok képtelenek hatékonyan üzemelni, évről évre az elvárásoknak megfelelő mértékben fejleszteni a termékeket.

Az internet-szolgáltatás esetében például a sávszélesség folyamatos növelése alapkövetelmény. A társaságoknak be kell vezetni a televíziót is az interneten keresztül, amihez beruházásokra van szükség. Ezek a fejlesztések csoportszinten hatékonyabban hajthatók végre.

Ha a tranzakció megvalósul, a Magyar Telekom még mindig messze a legnagyobb szereplő marad a piacon a maga 70 százalék feletti részesedésével. Ennek ellenére a német tulajdonú céget már most is minden szegmensben szorongatják.

Persze a számok magukért beszélnek: a nagyvállalat 2,6 millió háztartásban rendelkezik telefon-előfizetőkkel.

Dobár Péter, a CIB Bank elemzője:

- Nem változtatja meg jelentősen a hazai erőviszonyokat, hogy a telekommunikációs piac második és harmadik számú szereplője egyesül. Miközben az Invitellel együtt a HTCC egyes szolgáltatások terén erősebb versenytársat jelent majd a domináns szereplőnek, egy konkurens megszűnik létezni.

Bár bizonyos területeken erősebb lehet az egyesített cég, a meglévő ügyfélbázis közötti különbségek nem valószínűsítenek jelentősebb átrendeződéseket. Az új vállalatnál az internet-szolgáltatás lehet kulcstényező: itt a verseny éleződhet.

A Magyar Telekomot az ügylet olyan területeken érintheti érzékenyen, ahol jelenleg is alacsony a piaci részesedése, illetve ahol az anyavállalat nincs jelen a mobil vagy vezetékes üzletágban. Az egyesült vállalat így kelet-európai piacokon vihet véghez jelentősebb növekedést. A helyzeten markánsan az változtathatna, ha a HTCC egy mobilszolgáltatót is beszerezne itthon. Erre azonban kevés esély van.

A "tankönyv" szerint egyébként a jelenlegi helyzetben - amikor az első és a második számú piaci szereplő szinte teljes egészében lefedi a piacot - a verseny nem szokott erősödni. Továbbá egyelőre nincs kilátásban a szektorban olyan új termék megjelenése, amely forradalmasíthatná az ágazatot. (Ilyen volt annak idején a mobil.) A feljövőben lévő triple play szolgáltatás is főként az ügyfelek megtartásának egyik eszközévé válhat.

A felvásárlásról szóló hírt a piac a Magyar Telekom szempontjából nem értékelte negatívan: a tranzakció semleges a nagyvállalat szempontjából. Az általános esés ellenére a távközlési szektor pozitív szereplésével egybehangzóan szerdán 1,6 százalékkal drágultak a Telekom-papírok.

A sztori folytatódhat

A Standard & Poors tanulmánya nem tartja az anyavállalat, a TDC A/S alapvető fontosságú vagyonelemének a HTCC-t. Fennáll a lehetősége annak, hogy a TDC meg akar majd szabadulni a HTCC-től, miután az egyesülés lezajlik, áll a csütörtökön Londonban nyilvánosságra hozott elemzésben.

Nagy Vajda Zsuzsa

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:
Erős kihívója akadt a Magyar Telekomnak
Egyre több hazai távközlési cég kínál többes szolgáltatást
Két Euroweb-céget vett az Invitel
A lakossági piacra tör a PanTel
A Magyar Telekom is ajánlatot tett az Invitelre

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!