2007. január 12. 08:16

A héten jelentették be, hogy a Hungarian Telephone and Cable Corp. (HTCC) megveszi az Invitel Távközlési Szolgáltató Zrt.-t. Az mfor.hu Heti Hármas sorozata arról kérdezte az érintett feleket és az elemzőket, hogy valóban jelentős kihívója akadt-e a piacot uraló Magyar Telekomnak, és milyen fejlemények várhatók az ágazatban az összeolvadás után.

Torben V. Holm, a HTCC vezérigazgatója:

- Mi szólhat a HTCC mellett a Magyar Telekommal folytatott versenyben? A kisebb szervezet előnye, hogy rugalmasabb, így gyorsabban reagál a változásokra, új igényekre, és közelebb tud kerülni az ügyfelekhez.

Alapjában véve azonban a vállalatok egyesítése azt jelenti, hogy csökkentjük azt a T-Commal való versenyünkben fennálló hátrányunkat, amely a méretünkből fakad egy olyan piacon, ahol a méretgazdaságosság rendkívül fontos a marketing, az eszközbeszerzések, a termékfejlesztés és a hálózatüzemeltetés terén.

A T-Commal minden piaci szegmensben versenyben vagyunk, és ez a jövőben is így lesz. Ehhez nem szükségeltetik egyéb, mint hogy a szabályok szerint játsszunk, és a T-Com is tiszteletben tartsa a hatóság által lefektetett játékszabályokat.

Az erők egyesítésével 20 százalékos részesedésünk lesz a piacon, a jövőben pedig valamennyi szegmensben lehetőségünk van a növekedésre. Mindazonáltal súlyos korlátozó tényezőnek tartjuk, hogy a mobil üzletágban nincs szolgáltatási engedélyünk.

Árképzésünkben akkor tudunk előrelépni (vagyis árakat csökkenteni), ha erőforrásaink felhasználását hatékonyabbá tesszük. A megnövelt méret azonban azt is jelenti, hogy többet tudunk invesztálni termékfejlesztésbe, és ezáltal hozzájárulhatunk a gazdasági növekedés gyorsításához.

Szűcs László, a UPC média- és sajtókapcsolati igazgatója:

-
Az összeolvadás által javulnak a piaci verseny feltételei a távközlési szolgáltatásoknál, amennyiben a Hungarotel és a PanTel mellett az Invitellel is megerősödik a HTCC. Ennek áldásait az előfizetők fogják tapasztalni, ugyanis a verseny kiéleződése az árak csökkenését eredményezheti. Ilyen szempontból a tranzakció a piac többi szereplőjét, így a UPC-hez tartozó Monor Telefon Társaságot is érintheti.

A telekommunikációhoz hasonlóan beruházásigényes szektorokban a konszolidáció természetes folyamat. A méretgazdaságosság ebben az ágazatban elengedhetetlen a siker szempontjából. Az éles versenyben a kis társaságok képtelenek hatékonyan üzemelni, évről évre az elvárásoknak megfelelő mértékben fejleszteni a termékeket.

Az internet-szolgáltatás esetében például a sávszélesség folyamatos növelése alapkövetelmény. A társaságoknak be kell vezetni a televíziót is az interneten keresztül, amihez beruházásokra van szükség. Ezek a fejlesztések csoportszinten hatékonyabban hajthatók végre.

Ha a tranzakció megvalósul, a Magyar Telekom még mindig messze a legnagyobb szereplő marad a piacon a maga 70 százalék feletti részesedésével. Ennek ellenére a német tulajdonú céget már most is minden szegmensben szorongatják.

Persze a számok magukért beszélnek: a nagyvállalat 2,6 millió háztartásban rendelkezik telefon-előfizetőkkel.

Dobár Péter, a CIB Bank elemzője:

- Nem változtatja meg jelentősen a hazai erőviszonyokat, hogy a telekommunikációs piac második és harmadik számú szereplője egyesül. Miközben az Invitellel együtt a HTCC egyes szolgáltatások terén erősebb versenytársat jelent majd a domináns szereplőnek, egy konkurens megszűnik létezni.

Bár bizonyos területeken erősebb lehet az egyesített cég, a meglévő ügyfélbázis közötti különbségek nem valószínűsítenek jelentősebb átrendeződéseket. Az új vállalatnál az internet-szolgáltatás lehet kulcstényező: itt a verseny éleződhet.

A Magyar Telekomot az ügylet olyan területeken érintheti érzékenyen, ahol jelenleg is alacsony a piaci részesedése, illetve ahol az anyavállalat nincs jelen a mobil vagy vezetékes üzletágban. Az egyesült vállalat így kelet-európai piacokon vihet véghez jelentősebb növekedést. A helyzeten markánsan az változtathatna, ha a HTCC egy mobilszolgáltatót is beszerezne itthon. Erre azonban kevés esély van.

A "tankönyv" szerint egyébként a jelenlegi helyzetben - amikor az első és a második számú piaci szereplő szinte teljes egészében lefedi a piacot - a verseny nem szokott erősödni. Továbbá egyelőre nincs kilátásban a szektorban olyan új termék megjelenése, amely forradalmasíthatná az ágazatot. (Ilyen volt annak idején a mobil.) A feljövőben lévő triple play szolgáltatás is főként az ügyfelek megtartásának egyik eszközévé válhat.

A felvásárlásról szóló hírt a piac a Magyar Telekom szempontjából nem értékelte negatívan: a tranzakció semleges a nagyvállalat szempontjából. Az általános esés ellenére a távközlési szektor pozitív szereplésével egybehangzóan szerdán 1,6 százalékkal drágultak a Telekom-papírok.

A sztori folytatódhat

A Standard & Poors tanulmánya nem tartja az anyavállalat, a TDC A/S alapvető fontosságú vagyonelemének a HTCC-t. Fennáll a lehetősége annak, hogy a TDC meg akar majd szabadulni a HTCC-től, miután az egyesülés lezajlik, áll a csütörtökön Londonban nyilvánosságra hozott elemzésben.

Nagy Vajda Zsuzsa

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:
Erős kihívója akadt a Magyar Telekomnak
Egyre több hazai távközlési cég kínál többes szolgáltatást
Két Euroweb-céget vett az Invitel
A lakossági piacra tör a PanTel
A Magyar Telekom is ajánlatot tett az Invitelre