- Mi szólhat a HTCC mellett a Magyar Telekommal folytatott versenyben? A kisebb szervezet előnye, hogy rugalmasabb, így gyorsabban reagál a változásokra, új igényekre, és közelebb tud kerülni az ügyfelekhez.
Alapjában véve azonban a vállalatok egyesítése azt jelenti, hogy csökkentjük azt a T-Commal való versenyünkben fennálló hátrányunkat, amely a méretünkből fakad egy olyan piacon, ahol a méretgazdaságosság rendkívül fontos a marketing, az eszközbeszerzések, a termékfejlesztés és a hálózatüzemeltetés terén.
Az erők egyesítésével 20 százalékos részesedésünk lesz a piacon, a jövőben pedig valamennyi szegmensben lehetőségünk van a növekedésre. Mindazonáltal súlyos korlátozó tényezőnek tartjuk, hogy a mobil üzletágban nincs szolgáltatási engedélyünk.
Árképzésünkben akkor tudunk előrelépni (vagyis árakat csökkenteni), ha erőforrásaink felhasználását hatékonyabbá tesszük. A megnövelt méret azonban azt is jelenti, hogy többet tudunk invesztálni termékfejlesztésbe, és ezáltal hozzájárulhatunk a gazdasági növekedés gyorsításához.
- Az összeolvadás által javulnak a piaci verseny feltételei a távközlési szolgáltatásoknál, amennyiben a Hungarotel és a PanTel mellett az Invitellel is megerősödik a HTCC. Ennek áldásait az előfizetők fogják tapasztalni, ugyanis a verseny kiéleződése az árak csökkenését eredményezheti. Ilyen szempontból a tranzakció a piac többi szereplőjét, így a UPC-hez tartozó Monor Telefon Társaságot is érintheti.
Az internet-szolgáltatás esetében például a sávszélesség folyamatos növelése alapkövetelmény. A társaságoknak be kell vezetni a televíziót is az interneten keresztül, amihez beruházásokra van szükség. Ezek a fejlesztések csoportszinten hatékonyabban hajthatók végre.
Ha a tranzakció megvalósul, a Magyar Telekom még mindig messze a legnagyobb szereplő marad a piacon a maga 70 százalék feletti részesedésével. Ennek ellenére a német tulajdonú céget már most is minden szegmensben szorongatják.
Persze a számok magukért beszélnek: a nagyvállalat 2,6 millió háztartásban rendelkezik telefon-előfizetőkkel.
Dobár Péter, a CIB Bank elemzője:
- Nem változtatja meg jelentősen a hazai erőviszonyokat, hogy a telekommunikációs piac második és harmadik számú szereplője egyesül. Miközben az Invitellel együtt a HTCC egyes szolgáltatások terén erősebb versenytársat jelent majd a domináns szereplőnek, egy konkurens megszűnik létezni.
Bár bizonyos területeken erősebb lehet az egyesített cég, a meglévő ügyfélbázis közötti különbségek nem valószínűsítenek jelentősebb átrendeződéseket. Az új vállalatnál az internet-szolgáltatás lehet kulcstényező: itt a verseny éleződhet.
A "tankönyv" szerint egyébként a jelenlegi helyzetben - amikor az első és a második számú piaci szereplő szinte teljes egészében lefedi a piacot - a verseny nem szokott erősödni. Továbbá egyelőre nincs kilátásban a szektorban olyan új termék megjelenése, amely forradalmasíthatná az ágazatot. (Ilyen volt annak idején a mobil.) A feljövőben lévő triple play szolgáltatás is főként az ügyfelek megtartásának egyik eszközévé válhat.
A felvásárlásról szóló hírt a piac a Magyar Telekom szempontjából nem értékelte negatívan: a tranzakció semleges a nagyvállalat szempontjából. Az általános esés ellenére a távközlési szektor pozitív szereplésével egybehangzóan szerdán 1,6 százalékkal drágultak a Telekom-papírok.
A sztori folytatódhat
A Standard & Poors tanulmánya nem tartja az anyavállalat, a TDC A/S alapvető fontosságú vagyonelemének a HTCC-t. Fennáll a lehetősége annak, hogy a TDC meg akar majd szabadulni a HTCC-től, miután az egyesülés lezajlik, áll a csütörtökön Londonban nyilvánosságra hozott elemzésben.
Nagy Vajda Zsuzsa
Menedzsment Fórum
Kapcsolódó anyagok:
Erős kihívója akadt a Magyar Telekomnak
Egyre több hazai távközlési cég kínál többes szolgáltatást
Két Euroweb-céget vett az Invitel
A lakossági piacra tör a PanTel
A Magyar Telekom is ajánlatot tett az Invitelre