A magyar lakosság 2011-ben várhatóan 146,9 milliárd forintot fog belföldi utazásra fordítani a májusi–szeptemberi időszakban, ami közel 22 százalékkal magasabb összeg, mint ami a 2010-es tervekben szerepelt. Június 2-án a Turizmus és direkt kommunikáció konferencián többek között ezeket a piaci adatokat ismertette a Magyar Turizmus Zrt.
A DMSZ legújabb iparág-specifikus rendezvényén a turisztikai iparban dolgozó szakemberek megtudhatták, hogy a magyar fogyasztók többsége főleg szállodában (37%) és apartmanban (34%) száll meg, 84 százaléka a neten tájékozódik, 42 százalékuk ismerősök ajánlása alapján, 34 százalék utazási katalógusából, 20 százalék útikönyvek segítségével, 15 százalék újságból, magazinból. A nyári belföldi utazások legnagyobb részét (59%-át) júliusra és augusztusra tervezzük, a belföldi utazások kimagaslóan legnépszerűbb úti célja továbbra is a Balaton. A KutatóCentrum felmérése szerint a rendszeresen utazók 50 év alattiak, 67 százalékuk A vagy B státuszú, négyből hárman társas kapcsolatban élnek.
A rendezvényen a piaci körkép mellett hazai vállalkozások mutatták be a direkt kommunikációban rejlő lehetőségegeket, ügynökségi oldalról pedig a legújabb trendeket ismerhették meg a vendégek. A Google Magyarország előadásában hangsúlyozta, hogy legtöbbször utazással kapcsolatos kifejezésekre keresnek a böngészőben, a Google Maps, a Google Earth és a Street View könnyen segíthet az éttermek, városok, fesztiválok népszerűsítésében.
Rókusfalvy Pál az Etyeki Kezes-Lábos és az Etyeki Pincefesztivál kommunikációjáról, valamint az NRC kártyarendszer bevezetéséről tartott előadást. Az Onyx étterem ügyvezető igazgatója, Pintér Katalin a kommunikáció harmóniáját nevezte meg a legfontosabb kritériumnak. A Michelin-csillagos étteremben két fő dedikáltan foglalkozik a kommunikációs csatornák, vagyis a honlap, a hírlevél és a Facebook oldal tartalmának frissítésével, valamint a rendelés felvétellel és adatrögzítéssel. A figyelmesség nem csak a konyhában mutatkozik meg, hiszen akár 3 év után is visszakövethetik, hogy mit fogyasztott a vendég, hányadik alkalommal tér vissza az étterembe.
A Kontaktia 1200 hazai szálláshely megkeresésével felmérést végzett az ügyfélkommunikáció formájáról. A válaszadók többsége az sms marketinget ismeri, de még nem használta a kampányok során. Többségük rendszeresen küld hírlevelet, 16 százalék nem tudta megmondani, hogy elsődlegesen milyen marketingkommunikációs csatornán találkoztak velük a vendégek, 24 százalékuk ügyfél-elégedettségi vizsgálatot sem végez. 55 százalék rendelkezik adatbázissal, amelyet az értékesítés során is használ, 19 százalék tervezi a jövőbeli használatát.
A kerekasztal beszélgetés résztvevői, köztük: Erdei János (Magyar Szállodaszövetség), Kelecsényi Ágnes (Turizmus Kft.), Tütünkov-Hrisztov Jordán (főiskolai adjunktus, turisztikai szakértő), Pataki Andrea (Kontaktia) és a konferencia előadói egyetértettek abban, hogy hiányosságok vannak a hazai szálláshelyek, éttermek és egyéb turisztikai szolgáltatók kommunikációjában. A szezon kezdete előtt nem csupán a katalógusok gyártására kell hangsúlyt helyezni, hanem adatbázist frissíteni, az ügyféligények követésére csatornát létrehozni, social media aktivitásokat kialakítani, last minute ajánlatokat a mobilmarketing segítségével célba juttatni vagy saját applikációt fejlesztetni, hogy a nyaralás előtt a fogyasztók még maradandóbb és interaktívabb élményeket kapjanak.
mfor.hu