Borús előjelekkel végződött a tavalyi esztendő a kormányzati negyed szempontjából, hiszen a december 29-re tervezett eredményhirdetés helyett csak azt jelentették be, hogy az építésre kiírt versenypárbeszédes közbeszerzési eljárás eredményhirdetése 2008. január 16-án lesz. Ez pedig előrevetítette, hogy a korábban sikersztoriként hirdetett államigazgatási szuperközpont mögül kihátrál a kormány.
Igaz, december végére csupán egy jelölt maradt állva: a KÉSZ Közép-Európai Építő Kft. és az Europolis Real Estate Management Kft. konzorciuma tett ajánlatot a kormányzati épületegyüttes felépítésére és 25 éven át tartó üzemeltetésére kiírt pályázatra. A korábbi vetélytárs, a Wallis vezette konzorcium, amelynek tagja volt a Strabag AG. és a WPR Sec Ingatlanfejlesztő, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. is, végül nem adott ajánlatot.
Igaz, nem ezek voltak az egyetlen, esélyesnek tartott kivitelezők, amelyek kihátráltak a projekt mögül. A december 21-én megjelent hírek szerint ugyanis aránytalanul soknak tartotta a rá hárított közfeladatokat, ezért kiszállt a kormányzati negyed projektjéből a Demján Sándor nevével fémjelzett TriGránit csoport is.
Biztonsági és jogi problémák
A Népszabadság akkori beszámolója még csak jelentős késést feltételezett a Nyugati pályaudvar szomszédságába tervezett beruházásnál, mivel - a kidolgozott településrendezési szerződés tervezete szerint - a Westend City Center második ütemét építő Pólus Holding Zrt.-nek kellett volna megvalósítania az infrastrukturális fejlesztések nem kis részét.
Ezt megelőzően december elején merült fel hasonló probléma, amikor kiderült, hogy nem épülhet meg a győztes építészeti tervek alapján az új kormánynegyed. Az épületnek helyet adó terület egyik telke ugyanis nincs az állam tulajdonában, sőt belátható időn belül nem is lesz. Az ingatlan a fővárosi törzsvagyon részét képezte, így jogilag nem vonható össze a többi telekkel, és építési engedély sem adható ki a beruházásra. A megoldást jelentő jogi procedúra ugyanakkor egyéves csúszást eredményezett volna.
A jogi aggályok mellett nem elhanyagolható szempontként biztonsági problémák is megkérdőjelezték a beruházást. A NATO biztonsági előírásai ugyanis nem engedik meg az államfők, vezető diplomaták által látogatott épületek vasúti létesítmények közvetlen közelébe építését, így viszont a Nyugati pályaudvart kellett volna áttelepíteni, ami komoly költséggel járt volna.
Mennyibe került eddig?
Problémát jelent állítólag a projekt finanszírozása is, miután a tervezett 140 milliárdos költség fedezete nincs meg. Azt ugyanis jelentős részben a most használt ingatlanok értékesítéséből kívánták állni, ám szakértők szerint a kormány által hangoztatott 103 milliárd forintnál csak jóval kevesebbért adhatók el az ingatlanok.
Ugyan a projekthez eddig több milliárd forint költség kapcsolódott, ám a tényleges számla félmilliárdos lehet - ennyit költöttek különböző pályázatokra, tanulmányokra -, ha a MÁV-telkek megvásárlásását, amelyek 7,1 milliárdba kerültek, csak egyes állami "költséghelyek" közötti átcsoportosításnak tekintjük. Emellett a tervezés mintegy kétmilliárd forintos számlája jelent nagyobb összeget, ám azt csak a projekt megvalósítása esetén kell kifizetni.
Valami mégis épülhet ott
A kormányzati kommunikáció ugyan a projekt felfüggesztéséről beszél, de a Janesch Péter magyar és Kengo Kuma japán építész által vezetett csapat tervei nem fognak megvalósulni. Elképzelhető mindazonáltal, hogy mégis épül valami a meglehetősen lehangoló képet mutató területen. Az MTI úgy értesült, hogy a főváros, a terézvárosi önkormányzat, valamint az év végéig tovább működő kormányzati negyed projektiroda közös feladata az lesz, hogy megoldja az épületegyüttesre kijelölt terület revitalizálását. Vagyis beépítik a Ferdinánd híd déli oldala és a Podmaniczky utca közti területet, de hogy mivel, azt kell eldönteni és megtervezni 2008. végéig.
A negyeddel együtt a drágulás is elmarad
A mai hír nyomán szertefoszlani látszanak azon lakáseladók reményei is, akik a kormányzati negyedre hivatkozva próbálták felárazva eladni a tervezett beruházás közelében lévő ingatlanjaikat. Igaz, az áremelkedési lufi egyszer már kipukkadt: tavaly, amikor bejelentették a helyszínt, a várakozások ellenére nem indult meg a befektetők rohama, a mostani döntés következtében pedig valószínűleg ez egyelőre el is marad – áll a Duna House gyorselemzésében.
A XIII. és a VI. kerület érintett részein tavaly a helyszín bejelentésének hírére - az erősődő vásárlási és befektetési kedvre spekulálva - egyesek akár 20-30 százalékos vagy akár még magasabb ártöbblettel próbálták értékesíteni lakásaikat.
Ugyanakkor talán éppen azért, mert szinte azonnal kiderült, hogy nem indult meg a sorbanállás az ingatlanokért, az eladók nagyobb része próbált reális árszinten maradni – akik azonban emeltek, most minden valószínűség szerint kénytelenek lesznek visszatérni a piaci árszintre. Voltak olyanok is, akik kifejezetten csak a negyed építése miatt, "most vagy soha" jeligével léptek ki a piacra ingatlanukkal – ez a réteg azonban minden bizonnyal hamar eltűnik majd.
A környéken található lakásokat holnaptól már nehéz lesz "kormányzati negyed közelében" szlogennel hirdetni, azonban az eladóknak nem kell feltétlenül aggódniuk: ez a városrész hosszú évek óta kedvelt mind a használt, mind pedig az új építésű lakásokat vásárolni kívánók körében. Felmérések szerint a vásárolni kívánók több mint harminc százaléka költözne szívesen ezekbe az utcákba.
A használt lakások ára ezen a területen jellemzően 280-330 ezer forint környékén mozog (természetesen eltérések elképzelhetőek: lakásmérettől és elhelyezkedéstől függően ez lehet alacsonyabb, vagy akár jóval magasabb is), míg az új építésű lakások átlagos négyzetméterára általában 360-370 ezer forint környékén alakul.
Menedzsment Fórum