Miért éppen Szlovákia? Összeállítás a szlovák adó- és járulékrendszerről.
Több tőkét vonzunk
Szlovákia szakértők szerint 1999-ig "Hamupipőke álmát aludta", s csupán az elmúlt években alakította ki azt a fajta vállalkozóbarát gazdasági klímát, amely Magyarországot a 90-es évek közepén jellemezte. Ez a magyarázata annak, hogy a nagy nemzetközi cégek egymás után döntenek "a nyilvánosság ingerküszöbét meghaladó" új szlovákiai beruházások megvalósításáról.
Bár előfordul, hogy a két ország közül Szlovákiát választják befektetési célpontnak a terjeszkedni kívánó vállalatok, azonban ellenkező esetre is akad példa. A dél-koreai gumiabroncsgyártó, a Hankook például - bár az ígért támogatások miatt az első körben még szomszédunkat részesítette előnyben - végül Dunaújváros mellett döntött. A koreai cég ugyanis végül nem kapta meg a beígért kedvezményeket, s a kibontakozó ügy miatt a szlovák gazdasági minisztert is menesztették. Emellett az elmúlt hetekben az amerikai Morgan Stanley is arról döntött, hogy Budapesten alakítja ki újabb egységét. Az összképhez hozzátartozik, hogy a magasabb hozzáadott értékű beruházások esetében a csehek és a lengyelek is rendkívül komoly vetélytársaink.
Miért éppen Szlovákia?
Ezzel együtt északi szomszédunk még mindig sok cég számára vonzó. Csak néhány példa: nem kell helyi iparűzési adót fizetni, nincs súlyadó a gépkocsiknál, egyszerűbb a könyvelési rendszer, s például a saját névre vásárolt autó is leírható költségként. A vállalkozásokból lényegesen "kisebb áron" lehet kivenni a pénzt, mint hazánkban: mindössze 19 százalék a nyereségadó. (Magyarországon a jelenlegi 16 százalékos - de 20 százalékosra tervezett - társasági adó után 25 százalék osztalékadót is kell fizetni a tőke 50 százalékáig.)
Az egyik legnagyobb különbség az autóbejegyzések terén tapasztalható: míg Magyarországon 270 ezer forintnál kezdődik a regisztrációs adó, Szlovákiában maximum 50 ezer forintot kell érte fizetni. Nagy értékű autó megvásárlásakor több millió forintot is lehet spórolni, ha a tulajdonos Szlovákiában jegyzi be a járművet. Ráadásul 16 százalék felett áll a munkanélküliségi ráta, ezért a kormány az alacsony foglalkoztatottságú régiókban kedvezményes feltételeket kínál a munkahelyteremtő beruházásoknak. A legnagyobb támogatásban a 15 százalék feletti munkanélküliségű járásokban letelepedő cégek részesülnek.
Nagy Vajda Zsuzsa
Menedzsment Fórum
Kapcsolódó anyagok:
Lemaradhatunk a beruházásokért folyó versenyben
Nem települnek át tömegével Szlovákiába a magyar cégek
Csaba László: reformok helyett rögtönzött pótcselekvés zajlik
Magyarország népszerű: fordul a tevékenység-kihelyezés iránya
Mérnököket toboroz a szlovákiai Peugeot