4p

Megduplázódott tavaly a kalóztámadások száma az Ádeni-öbölben: a szomáliai tengeri rablók több mint 200 esetben ütöttek rajta hajókon, amelyeket olykor csak több millió dolláros váltságdíj ellenében engedtek szabadon. Bár a történtek miatt a hajóstársaságok pótdíjat vetettek ki a logisztikai cégekre, jelentősebb plusz biztonsági intézkedéseket nem hoztak, így a kereskedelmi hajók továbbra sem érezhetik magukat biztonságban a Távol-Kelet és Európa közötti tengeri összeköttetésben szinte kikerülhetetlennek számító szakaszon. Mfor.hu háttér.

Csaknem megduplázódott tavaly a szomáliai kalózok által elkövetett támadások száma az Ádeni-öbölben: a tengeri rablók összesen 217 esetben ütöttek rajta hajókon, azaz a nemzetközi vizeken véghezvitt, mintegy 400 támadás több mint fele az ő számlájukra írható, közölte a nemzetközi vízi közlekedést felügyelő hatóság (IMB).

Újabb hajók kerültek bajba

A helyzet ráadásul - úgy tűnik - idén sem javult lényegesen. Májusban például a Panega nevű bolgár tankert, a görög MS Eleni P nevű áruszállító hajót és a Marida Marguerite német tankert is hatalmukba kerítették a szomáliai kalózok, akik - a tekintélyes német Spiegel hetilap legutóbbi információi szerint - mintegy 300 tengerészt tartanak a fogságban.

A hajóstársaságok helyzetét nehezíti, hogy az Ádeni-öböl csak nagy áldozatok árán iktatható ki a Távol-Kelet és Európa közötti tengeri szállítási útvonalból. „A két kontinens közötti tengeri forgalom kilencven százaléka a Szuezi-csatornán keresztül bonyolódik, ahová az Ádeni-öbölön keresztül vezet az út” – magyarázta az mfor.hu kérdésére Nagy Péter, a DHL Global Forwarding tengeri szállítmányozási igazgatója.

Aki mégis el szeretné kerülni ezt az útszakaszt, annak meg kell kerülnie Afrikát. Ez azonban egyrészt jelentősen megnöveli az üzemanyagköltségeket, másrészt 3-4 nappal meghosszabbítja az amúgy 26-28 napig tartó utat Távol-Kelet és a nagy európai kikötők között. „Ennyi késés viszont sok megbízónak már nem fér bele” – magyarázta az igazgató.

Ennek ellenére egyébként tavaly megnőtt azon hajóstársaságok száma, amelyek inkább Afrika megkerülését választották a rövidebb útvonal helyett. Igaz, ennek nem a kalózoktól való félelem, hanem az üzleti racionalitás volt az oka – az Egyiptom által felügyelt Szuezi-csatorna magas díjai miatt ugyanis jobban megérte nekik kerülőt tenni.

Veszélyességi pótlék a kalózok miatt

A hajóstársaságok más módon is próbálnak javítani mérlegükön: a fokozódó támadások láttán úgynevezett „kalóz pótdíjat” vetettek ki minden általuk szállított konténerre - függetlenül attól, hogy érinti-e a veszélyes szakaszt.

Nagy Péter szerint a pótdíj összege konténerenként 20-30 dollár körül mozog, ami összességében egy-két százalékkal drágítja meg a fuvardíjakat. Igaz, ezt a logisztikai cégek általában automatikusan áthárítják a megbízókra - azaz végeredményben a szállíttató cég fizeti meg a kalóztámadások okozta feszültséget.

Ráadásul a hajóstársaságok - a DHL Global Forwarding tengeri szállítmányozási igazgatója szerint - a pótdíj fejében gyakorlatilag nem tesznek semmit. „Ők ezt veszélyességi pótléknak fogják fel. Nem tudok arról, hogy például cserében fegyveres kíséretet biztosítottak volna vagy egyéb módon érdemben növelték volna a biztonságot” - mondta a szakember.

A kereskedelmi hajók így kénytelenek mások segítségére, például az EU Atalanta nevű egységére hagyatkozni. Bár utóbbi, direkt a kalózok elleni küzdelemre kiképzett katonai alakulatát az európai közösség azzal a céllal küldte a térségbe 2008 végén, hogy védje a Szomáliába irányuló segélyszállítmányokat, vészhelyzetben kereskedelmi hajók is kérhetnek segítséget tőle.

Több millió dolláros váltságdíj

Az Atalantának és amerikai hadihajóknak már sikerült támadásokat megakadályozniuk, azonban sok esetben sikerrel járnak a kalózok. A 2009 áprilisában túszul ejtett német konténerhajót, a Hansa Stavangert és 24 fős legénységét például több hónapig tartották fogva – végül 2,7 millió dolláros váltságdíj fejében engedték őket szabadon.

A támadások során esetlegesen megsérült, megsemmisült vagy elrabolt árukért egyébként a logisztikai cégek nem fizetnek kártérítést – a megbízó csak akkor jut pénzéhez, ha mindenre kiterjedő biztosítást köt az árura. „Nem tudok olyan esetről, hogy az ügyfél a kalóztámadásoktól való félelmében kötött volna ilyen biztosítást. Igaz, eddig nem is ért kár szállítmányt a tengeri rablók miatt” – magyarázta a szakember.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum
           

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!