Az EP közlekedési szakbizottsága korábban még olyan változatot fogadott el, amely az a belföldi személyszállításra is kiterjesztette volna a teljes liberalizációt 2017-ig, az új tagállamok esetében 2022-ig. Ez az elképzelés egyébként szembement a tagországok álláspontjával. Az időpont elfogadásához azonban a plenáris ülésen nem volt meg a szükséges minősített többség - jelentette az EP sajtószolgálata.
A csomagnak továbbra is része, hogy a nemzetközi személyszállítást 2010. január 1-jéig meg kell nyitni a verseny előtt. Az EP ebben a kérdésben is meghátrálásra kényszerült, hiszen az eredeti elképzelés 2008-tól nyitotta volna meg a lehetőséget. (Mint ahogyan az áruszállítást is korábban, 2007-től liberalizálták volna - ehelyett jövő tasszal kell megnyitni minden vonalat a nemzetközi fuvarok előtt. Pillanatnyilag csak a fővonalakat kell hozzáférhetővé tenni.)
A javaslat vitájában a magyar képviselők közül Barsiné Pataky Etelka (Fidesz-MPSZ) kiemelte: el kell kerülni, hogy a tagállamokban a vasúti szolgáltatás áldozatul essen a nyitásnak. Becsey Zsolt (Fidesz-MPSZ) pedig azt tartotta fontosnak, hogy az új tagállamokban az államháztartási problémák miatt csak az euró bevezetése után öt évvel kerüljön sor teljes liberalizációra.
A nyitás "csak akkor lesz sikeres, ha gazdaságilag egészséges, logisztikailag felkészült, modern vasúti társaságok fogják nyújtani a szolgáltatást" - szögezte le Barsiné. A képviselőnő szerint "ma az új, és egyes régi tagállambeli vasúttársaságok küzdenek a felhalmozott deficittel, a tagállamok pedig a konszolidáció problémájával. Az esetleges belső liberalizációt szerinte hatásvizsgálatnak kell megelőznie, és ennek minden esetben ki kellene terjednie az új tagállamok specifikumaira.