3p

Bár a svéd állam eddig mereven elzárkózott attól, hogy megmentse a General Motors által bezárásra ítélt Saabot, most úgy tűnik, áttételesen mégis hozzájárul majd az autógyár megmeneküléséhez. Médiajelentések szerint ugyanis garanciát fog vállalni az Európai Befektetési Bank 400 millió eurós hitelére, amelyet a holland Spyker vesz fel a Saab megvétele érdekében.

Célegyenesbe érkeztek a tárgyalások a General Motors (GM) és a holland Spyker sportkocsigyártó cég között a Saab eladásáról, adták hírül svéd lapok hétfőn. Bár a megegyezést - a vasárnap esti jóslatokkal ellentétben - még nem jelentették be, az sajtóhírek szerint már egyértelműen a küszöbön áll.

Ennek oka, hogy - egy helyi televízió jelentése szerint - a svéd kormány valószínűleg garanciát vállal a Saab megmentéséhez szükséges 400 millió eurós hitelre. Utóbbit az Európai Befektetési Bank nyújtja a Spyker számára annak érdekében, hogy az képes legyen megvásárolni a GM tulajdonában lévő svéd autógyártót.

Csúcson a részvényárak

Bár a svéd kormányszóvivő szerint a garanciavállalásról még nem született döntés, és egyelőre a GM is csupán annyit közölt, hogy a tárgyalások még folynak, a befektetők szinte már tényként kezelik az üzlet létrejöttét. Erre utal legalábbis, hogy a holland cég részvényei hétfőn 77 százalékos pluszt produkálva 3,8 euróra ugrottak - ez rekordnak számít a cég 2004-es tőzsdei bevezetése óta.

Mint ismert, a GM még decemberben jelentette be, hogy megfelelő vevő híján felszámolja svéd leányvállalatát, január elején pedig hozzá is kezdett ehhez. Ezzel párhuzamosan azonban tovább folytatta a tárgyalásokat a vevőjelöltekkel, és így egy utolsó utáni esélyt adott a svéd cégnek. Egy korábbi pályázó, a Bernie Ecclestone nevével fémjelzett befektetői csoport hétfőn jelezte, hogy kiszáll a versenyből, így már csak a Spykerben - na meg a svéd kormányban - bízhat a Saab.

A Saabért demonstráltak Trollhättanban (Fotó: AFP, 2009. február)

A svéd autógyártóban sok évtized alatt felhalmozódott know how egy részét egyébként már pénzzé tette a GM: tavaly év végén a kínai BAIC (Beijing Automotive Industry Holding Co.) ugyanis 200 millió dollárért vette meg a GM-től háromféle Saab-alváz és két autómotor jogát. A megvásárolt szellemi tulajdon kiterjed a Saab 9-5-ös és 9-3-as szedánjára és a gyártásukhoz szükséges berendezésekre is.

Nem sok jót hozott a GM uralma

Az 1937-ben alapított Saabot 1990-ben szerezte meg a GM, amely azonban helyi elemzők szerint nem tudta kihasználni az autógyárban rejlő lehetőségeket. Ezt jelzi, hogy az amerikai konszern csaknem két évtizedes uralma alatt a Saab mindössze egyetlen évben, 2001-ben volt képes nyereséget termelni.

2006-ban 133 ezer, tavalyelőtt viszont már csak 94 ezer autót értékesített – ez a GM globális eladásainak mindössze 1,1 százaléka. Nettó vesztesége 2008-ban hárommilliárd koronára (akkori árfolyamon számítva 341 millió dollárra) rúgott, miközben új modellel utoljára 2001-ben rukkolt elő.

A Saab bezárása nyomán 3400 dolgozó veszítené el állását a gyár svédországi központjában, Trollhättanban, a beszállítókat és a kereskedőket is beszámítva pedig összesen 8 ezer munkahely tűnne el.  

W. B.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!