Célegyenesbe érkeztek a tárgyalások a General Motors (GM) és a holland Spyker sportkocsigyártó cég között a Saab eladásáról, adták hírül svéd lapok hétfőn. Bár a megegyezést - a vasárnap esti jóslatokkal ellentétben - még nem jelentették be, az sajtóhírek szerint már egyértelműen a küszöbön áll.
Ennek oka, hogy - egy helyi televízió jelentése szerint - a svéd kormány valószínűleg garanciát vállal a Saab megmentéséhez szükséges 400 millió eurós hitelre. Utóbbit az Európai Befektetési Bank nyújtja a Spyker számára annak érdekében, hogy az képes legyen megvásárolni a GM tulajdonában lévő svéd autógyártót.
Csúcson a részvényárak
Bár a svéd kormányszóvivő szerint a garanciavállalásról még nem született döntés, és egyelőre a GM is csupán annyit közölt, hogy a tárgyalások még folynak, a befektetők szinte már tényként kezelik az üzlet létrejöttét. Erre utal legalábbis, hogy a holland cég részvényei hétfőn 77 százalékos pluszt produkálva 3,8 euróra ugrottak - ez rekordnak számít a cég 2004-es tőzsdei bevezetése óta.
Mint ismert, a GM még decemberben jelentette be, hogy megfelelő vevő híján felszámolja svéd leányvállalatát, január elején pedig hozzá is kezdett ehhez. Ezzel párhuzamosan azonban tovább folytatta a tárgyalásokat a vevőjelöltekkel, és így egy utolsó utáni esélyt adott a svéd cégnek. Egy korábbi pályázó, a Bernie Ecclestone nevével fémjelzett befektetői csoport hétfőn jelezte, hogy kiszáll a versenyből, így már csak a Spykerben - na meg a svéd kormányban - bízhat a Saab.
A svéd autógyártóban sok évtized alatt felhalmozódott know how egy részét egyébként már pénzzé tette a GM: tavaly év végén a kínai BAIC (Beijing Automotive Industry Holding Co.) ugyanis 200 millió dollárért vette meg a GM-től háromféle Saab-alváz és két autómotor jogát. A megvásárolt szellemi tulajdon kiterjed a Saab 9-5-ös és 9-3-as szedánjára és a gyártásukhoz szükséges berendezésekre is.
Nem sok jót hozott a GM uralma
Az 1937-ben alapított Saabot 1990-ben szerezte meg a GM, amely azonban helyi elemzők szerint nem tudta kihasználni az autógyárban rejlő lehetőségeket. Ezt jelzi, hogy az amerikai konszern csaknem két évtizedes uralma alatt a Saab mindössze egyetlen évben, 2001-ben volt képes nyereséget termelni.
2006-ban 133 ezer, tavalyelőtt viszont már csak 94 ezer autót értékesített – ez a GM globális eladásainak mindössze 1,1 százaléka. Nettó vesztesége 2008-ban hárommilliárd koronára (akkori árfolyamon számítva 341 millió dollárra) rúgott, miközben új modellel utoljára 2001-ben rukkolt elő.
A Saab bezárása nyomán 3400 dolgozó veszítené el állását a gyár svédországi központjában, Trollhättanban, a beszállítókat és a kereskedőket is beszámítva pedig összesen 8 ezer munkahely tűnne el.
W. B.
Menedzsment Fórum