4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Továbbra sincs megállapodás a BKV menedzsmentje és a szakszervezetek között a kollektív szerződésről és a sztrájk idején nyújtandó elégséges szolgáltatásról - közölte Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője pénteken sajtótájékoztatón, Budapesten.

A szóvivő azt mondta: a pénteki tárgyaláson a BKV menedzsmentjének "egy helyben toporgása" miatt nem sikerült megállapodni. Mint hozzátette, a cég vezetése december óta nem mozdult el álláspontjáról, pedig a szakszervezetek többször is kompromisszumos ajánlatot tettek.

A BKV sajtóközleménye szerint a  menedzsment újabb javaslatot tett, mely szerint arra kérte a szakszervezeteket, hogy írják alá a korábban kiajánlott és a többi 11 szakszervezet által már elfogadott Kollektív szerződést és kinyilvánította azt a szándékát, hogy a szakszervezetekkel együtt kidolgoz egy programot. E program szerint – amennyiben a Társaság gazdasági helyzete lehetővé teszi – , a BKV egy-két éven belül biztosítja a szakszervezetek által kért 3 %-os önkéntes nyugdíj- és egészségpénztári hozzájárulást. A programban – melyet folyamatosan monitoroznánk – rögzítenénk azt is, milyen feltételeknek kell teljesülni ahhoz, hogy automatikusan megtörténjen a juttatás biztosítása úgy, hogy ne veszélyeztesse a Társaság gazdálkodását.

A szakszervezetek nem fogadták el ezt az ajánlatot, és visszavonták korábbi javaslatukat is oly módon, hogy ragaszkodnak a havi 8.000 Ft-os, valamint az év végi 45.000 Ft-os étkezési utalványhoz, és a 3 százalékos pénztári tagdíj kiegészítésekhez, most már 10 ezer forintos felső határ nélkül. Mindemellett követelik, hogy a dolgozók ezentúl munkabérüket a Munka törvénykönyve alapján, azaz munkaidőben, a munkahelyükön, készpénzben kaphassák. Kitartanak az osztott munkaidő és a 12/24 órás munkarend mellett, és egyúttal kérik, hogy a járművezetők pihenőidejét az 561 EK rendelet alapján számolja ki a BKV Zrt. Nemes Gábor az elmúlt napok történéseit államilag intézményesített megfélemlítésnek nevezte. Úgy fogalmazott: felháborító és visszautasítandó, hogy rendkívüli elbocsátásokkal mondanak fel dolgozóknak, ez ellen a szakszervezetek mindent be fognak vetni.

A szóvivő közölte: mivel nem látszik megegyezés, megkezdték a keddre meghirdetett sztrájk előkészületeit.

Kitért az elmúlt napok buszkiadással kapcsolatos történéseire is, ezeket sikeresnek nevezte, mivel alkatrészek "dömpingje" érkezett a garázsokba, és ezzel - ha csak átmenetileg is - jobb állapotba tudják hozni a buszokat. Hozzátette: nem a BKV "szuper kontrollcsoportjának" tevékenysége miatt növekedik a forgalomba kiadott járművek száma.

A tárgyalásokat vasárnap délután folytatják, a BKV közleménye szerint "mindent megtesznek" majd a tárgyaláson, és az utasok érdekeit is szem előtt tartják majd.

Bartha Pál, a BKV Fürst Közlekedési Szakszervezet elnöke a sajtótájékoztatón arról beszélt: a járművezetőket sokszor rákényszerítik arra, hogy olyan buszokkal járjanak ki, amelyek veszélyeztetik az élet- és vagyonbiztonságot. Közlése szerint volt olyan eset, amikor olyan buszt nyilvánítottak forgalomképesnek, amelyben nem volt motor. Úgy tudják, a BKV vezetése utasításba adta, hogy el kell bocsátani ötven buszsofőrt, hogy velük példát statuáljanak.

A BKV vezetése ezzel szemben  nem tudja elfogadni a szakszervezetek ajánlatát, mert azzal túllépné a rendelkezésre álló pénzügyi keretet, és álláspontja abban továbbra is változatlan, hogy a Kollektív Szerződésre szánt keretösszeg tovább nem növelhető, legfeljebb azon belüli átcsoportosításokról lehet szó, az eddigiektől eltérő, más típusú béren kívüli juttatások, kedvezőbb adóvonzatú elemek bevonásával. Arról nem lehet szó, hogy az 561 EK rendelet alapján számolják a járművezetők pihenőidejét, mert a rendelet csak az 50 km-en túli személyszállításra vonatkozik.

Az elmúlt napokban jelentős fennakadások voltak a BKV-buszok közlekedésében. A szakszervezetek tájékoztatása szerint azért, mert a dolgozók szigorúan a munka törvénykönyve szerint dolgoznak. Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője az MTI-nek kedden azt mondta: elfogyott a lojalitás a BKV dolgozóiból. Demszky Gábor főpolgármester csütörtökön vadsztrájknak minősítette a történéseket, és ezeket elítélendőnek, elfogadhatatlannak nevezte.

Januártól a BKV a munka törvénykönyve szerint működik, mert a szakszervezetekkel nem sikerült megállapodni a 2009 év végén lejárt kollektív szerződés megújított szövegéről. Emiatt a szakszervezetek szerint jelentős változások álltak be a cég működésében.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!