3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A napokban újabb jelentős állomáshoz érkeztek az új Alstom Metropolis metró típusvizsgálati tesztjei. Amennyiben a szerelvény ezeket az akadályokat is veszi, október végére megkaphatja a végleges típusengedélyt, és novembertől már közlekedhet a kettes vonalon. Ez csúszás ahhoz képest, hogy február elején Kocsis István, a BKV vezérigazgatója még azt nyilatkozta: a budapestiek már nyáron utazhatnak az új metrókocsikkal.

Augusztus második felére a Metropolis lefutja a szükséges 14 ezer kilométert Franciaországban, és ezzel befejeződik a budapesti M2 vonalra szánt szerelvények tartóssági tesztje. Ezzel párhuzamosan szeptember első hetében a BKV Fehér úti próbapályáján is végrt érhetnek az itthoni tesztek, derül ki az Alstom mfor.hu-hoz eljuttatott közleményéből.

Éjjel beköszönt a Metropolis

Emellett még a tűzoltóságnak is meg kell vizsgálnia, hogy az új jármű minden szempontból megfelel-e az alagútbeli mentés szempontjainak. Ezért a tűzoltók néhány napon belül az általuk kiválasztott alagútszakaszokban és állomásokon szét- és összecsatolási próbákat fognak végezni. Ezt előkészítendő a szakemberek ma éjjel végigvontattak egy Metropolist a 2-es metró teljes vonalán.

Amennyiben a szerelvény veszi majd az utolsó akadályt is, az elkövetkezendő napokban a BKV és az Alstom be fogja tudni adni a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz a végleges típusengedély kiadásához szükséges, több ezer oldalas dokumentációt.

A hatóságnak a jogszabályok szerint 60 napja van az elbírálásra, így a szerelvény október végére kaphatja meg a végleges típusengedélyt a kettes metró vonalára. Ezt követően - várhatóan novembertől - havonta három új szerelvény állhat majd forgalomba.

Februárban még nyárra ígérték

Ez csúszást jelent ahhoz képest, hogy február elején Kocsis István, a BKV vezérigazgatója még azt nyilatkozta: a budapestiek már nyáron utazhatnak az új metrókocsikkal.

Leszállításukra egyébként már eleve késéssel került sor. Emiatt a főváros korábban kötbérigénnyel lépett fel az Alstommal szemben, a francia cég pedig hasonló lépést jelentett be a négyes metró építésének késése miatt.

215 millió eurós üzlet

Az Alstom Transport és a BKV 2006. május 30-án írta alá a kettes és az újonnan épülő négyes metróvonal új szerelvényeinek tervezésére, gyártására és szállítására vonatkozó szerződést.

A kettes vonalra a francia cég 22 darab, egyenként öt kocsiból álló szerelvényt, a most épülő négyes vonalra pedig 15 darab, egyenként négy kocsiból álló, teljesen automata metrószerelvényt gyárt, mintegy 215 millió euró értékben. A 170 metrókocsi naponta egymillió utast tud majd szállítani a két metróvonalon. 

Az M2-re szánt kézivezérlésű jármű 100 méter hosszú, teljes hosszában végigjárható lesz. 1023 utast tud majd szállítani, közülük 209-en utazhatnak üléseken. A négyes metrón 80 méter hosszú, teljes mértékben automata vezérlésű szerelvények futnak majd. Az automata irányítórendszerrel a Siemens szereli fel a kocsikat. Azokat 2010 végéig szállítja le az Alstom, próbaüzemük pedig - a legutóbbi információk szerint - 2011 elejére várható.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!