Augusztus második felére a Metropolis lefutja a szükséges 14 ezer kilométert Franciaországban, és ezzel befejeződik a budapesti M2 vonalra szánt szerelvények tartóssági tesztje. Ezzel párhuzamosan szeptember első hetében a BKV Fehér úti próbapályáján is végrt érhetnek az itthoni tesztek, derül ki az Alstom mfor.hu-hoz eljuttatott közleményéből.
Éjjel beköszönt a Metropolis
Emellett még a tűzoltóságnak is meg kell vizsgálnia, hogy az új jármű minden szempontból megfelel-e az alagútbeli mentés szempontjainak. Ezért a tűzoltók néhány napon belül az általuk kiválasztott alagútszakaszokban és állomásokon szét- és összecsatolási próbákat fognak végezni. Ezt előkészítendő a szakemberek ma éjjel végigvontattak egy Metropolist a 2-es metró teljes vonalán.
Amennyiben a szerelvény veszi majd az utolsó akadályt is, az elkövetkezendő napokban a BKV és az Alstom be fogja tudni adni a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz a végleges típusengedély kiadásához szükséges, több ezer oldalas dokumentációt.
A hatóságnak a jogszabályok szerint 60 napja van az elbírálásra, így a szerelvény október végére kaphatja meg a végleges típusengedélyt a kettes metró vonalára. Ezt követően - várhatóan novembertől - havonta három új szerelvény állhat majd forgalomba.
Februárban még nyárra ígérték
Ez csúszást jelent ahhoz képest, hogy február elején Kocsis István, a BKV vezérigazgatója még azt nyilatkozta: a budapestiek már nyáron utazhatnak az új metrókocsikkal.
Leszállításukra egyébként már eleve késéssel került sor. Emiatt a főváros korábban kötbérigénnyel lépett fel az Alstommal szemben, a francia cég pedig hasonló lépést jelentett be a négyes metró építésének késése miatt.
215 millió eurós üzlet
Az Alstom Transport és a BKV 2006. május 30-án írta alá a kettes és az újonnan épülő négyes metróvonal új szerelvényeinek tervezésére, gyártására és szállítására vonatkozó szerződést.
A kettes vonalra a francia cég 22 darab, egyenként öt kocsiból álló szerelvényt, a most épülő négyes vonalra pedig 15 darab, egyenként négy kocsiból álló, teljesen automata metrószerelvényt gyárt, mintegy 215 millió euró értékben. A 170 metrókocsi naponta egymillió utast tud majd szállítani a két metróvonalon.
Az M2-re szánt kézivezérlésű jármű 100 méter hosszú, teljes hosszában végigjárható lesz. 1023 utast tud majd szállítani, közülük 209-en utazhatnak üléseken. A négyes metrón 80 méter hosszú, teljes mértékben automata vezérlésű szerelvények futnak majd. Az automata irányítórendszerrel a Siemens szereli fel a kocsikat. Azokat 2010 végéig szállítja le az Alstom, próbaüzemük pedig - a legutóbbi információk szerint - 2011 elejére várható.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum