A jelenleg csupán ideiglenes típusengedéllyel rendelkező Metropolis-metrókocsik év közepére szerezhetik meg a végleges engedélyt, azaz ekkor kezdődhet meg a szovjet gyártmányú szerelvények lecserélése a kettes metróvonalon, mondta el hétfői sajtótájékoztatóján Demszky Gábor főpolgármester. A prototípus jármű tesztelését hamarosan megkezdik a BKV próbapályáján.
Ezzel kapcsolatban Kocsis István, a BKV Zrt. vezére úgy fogalmazott: májusra befejeződhet a tesztüzem, és nem sokkal ezután, tehát már nyáron használhatják a szerelvényeket a budapestiek.
37 jármű 215 millió euróért
Mint ismert, az Alstom Transport és a BKV 2006. május 30-án írta alá a kettes és az újonnan épülő négyes metróvonal új szerelvényeinek tervezésére, gyártására és szállítására vonatkozó szerződést.
A kettes vonalra a francia cég 22 darab, egyenként öt kocsiból álló szerelvényt, a most épülő négyes vonalra pedig 15 darab, egyenként négy kocsiból álló, teljesen automata metrószerelvényt gyárt, mintegy 215 millió euró értékben. A 170 metrókocsi naponta egymillió utast tud majd szállítani a két metróvonalon.
Az M2-re szánt kézivezérlésű jármű 100 méter hosszú, teljes hosszában végigjárható lesz. 1023 utast tud majd szállítani, közülük 209-en utazhatnak üléseken. A négyes metrón 80 méter hosszú, teljes mértékben automata vezérlésű szerelvények futnak majd. Az automata irányítórendszerrel a Siemens szereli majd fel a kocsikat. Azokat 2010 végéig szállítja le az Alstom, próbaüzemük 2011 elejére várható.
A kötbérről még vitáznak
A kettes vonalra szánt metrókocsik leszállítása csúszott, emiatt a főváros kötbérigénnyel lépett fel az Alstommal szemben. A francia cég hasonló lépést jelentett be a négyes metró építésének késése miatt, mondta el Demszky Gábor. A főpolgármester szerint bár vita van a kérdésben, az álláspontok közelednek.
Az új budapesti metrószerelvényeket Franciaországban tervezték. Főbb részegységei - a forgóvázak, a fékrendszerek, a légkondícionáló berendezések és az ajtók – Franciaországban készültek, a kocsiszekrények gyártása és az összeszerelés pedig a lengyelországi Katowicében történik.
A világ 45 városában jelenleg több mint 3000 Metropolis-kocsi van forgalomban, amelyek naponta több millió utast szállítanak többek között New Yorkban, Párizsban és Londonban.
WB