Korábban megírtuk, hogy elindította első bluetooth-os mobilreklámmal kapcsolatos eljárását a Nemzeti Hírközlési Hatóság. A vizsgálat novemberben kezdődött annak kiderítésére, hogy az érintett mobiltelefonos reklámok nem számítanak-e kéretlen üzenetküldésnek, ami a hírközlési törvény és az elektronikus kereskedelemről szóló törvény szerint Magyarországon is tilos. Az NHH illetékesei nem árultak el részleteket az ügyről, arra hivatkozva, hogy folyamatban lévő eljárásról van szó. Így azt sem mondták meg, hogy melyik cég bluetooth reklámjait vizsgálja a hatóság.
Nyugaton nem tilos
Szerkesztőségünket azonban megkereste az ügyben érintett Landmédia Kft. ügyvezetője. A cég korábban Budapest 20 pontján helyezett el bluetooth-üzenetek küldésére alkalmas berendezéseket, azokon már meg is kezdték a marketingcélú információk továbbítását. Lőwy András elmondta, hogy állampolgári bejelentésre kezdett vizsgálódni az NHH, amelynek kimenetelére maga is kíváncsi, hiszen itthon a hatóságoknál is ez az első ilyen ügy. "A döntéshozók számára is eldöntendő kérdést jelenthet, hogy mely jogszabályok alapján kell ezt a tevékenységet folytatni" - közölte az Mfor.hu-val az ügyvezető.
A hasonló tevékenységet az elektronikus kereskedelemről szóló törvény és a hírközlési törvény szabályozza. Ezekben az áll, hogy kéretlen elektronikus reklámüzenetekkel, azaz például tömeges vagy egy személynek küldött e-mail-lel, SMS-sel nem lehet bombázni a felhasználókat. Lőwy András szerint azonban a bluetooth-üzenetküldésre nem vonatkoznak ezek a törvények, mert a mobiltelefon tulajdonosa eldöntheti, hogy akar-e üzenetet kapni, vagy sem. "Első lépcsőben aktiválni kell a bluetooth-funkciót, de ezen túl is minden egyes küldést jóvá kell hagynia" - fejtette ki Lőwy András. Hozzátette, hogy az üzenet nem célzott, vagyis nem egy adatbázisban szereplő telefonszámra, címre megy az információ. Szerinte egy távoli hasonlattal élve az utcai szórólapokhoz, vagy a postaládába tett hirdetésekhez hasonlítható a bluetooth-marketing, ami szinté nem tilos.
El lehet utasítani
"Ráadásul azokon a helyeken, ahol az üzenetküldő eszközöket felszereltük, nagy méretű tájékoztató plakát hirdeti a telefonra küldött tartalmak és a szolgáltatás lényegét, így az kéretlennek ilyen formában nem minősíthető" - mondta Lőwy András.
Szerinte nemzetközi példák alapján is jogos a bluetooth-marketing: az Európai Unió és a tagországok gyakorlatában pont a kikapcsolhatóság miatt nem tekintik spam-nek az ilyen módon küldött üzeneteket. A holland hatóság kimondta, hogy azért sem tekinthető szabályba ütközőnek az ilyen forgalmazás, mivel nem kell egy köztes hálózaton - mint például a mobiltelefonos frekvencia - keresztülhaladnia az információnak. Az ilyen mobilhálózatokon történő adattovábbítást ugyanis minden hatóság szigorúan szabályozza. Az angolok a hollandokhoz hasonlóan nem sms-ként vagy e-mail-ként tekintenek a bluetooth-üzenetekre.
A Landmédia Kft. ezért úgy gondolja, hogy tevékenységük nem ütközik a hatályos magyar jogi szabályozásba. Az NHH eljárása mindenesetre folyamatban van, és azt a hatóság szakemberei is elismerik, hogy az ügy precedens értékű lehet. Sylvester Nóra, az NHH informatikai ügyekért felelős szabályozási igazgatója egy konferencián azt mondta, hogy bármilyen eredménnyel is záruljon a vizsgálat, annak megállapításait az esetleges későbbi ügyekben is alapul veszi a hatóság.