A kormányfő közölte, hogy az összesen 71,5 milliárd forintból megvalósuló beruházást az állam 2,7 milliárd forinttal támogatja.
A Japán és Magyarország közötti közös munka alapja a munka becsülete - tette hozzá.
Orbán Viktor elmondta: a jelenlegi politika folytatásával Magyarország néhány éven belül – Csehországot és Németországot megelőzve - a jelenlegi 2., 3. helyről az első helyre kerülhet az uniós tagállamok között a tekintetben, hogy a GDP mekkora részét adja az ipari ágazat.
A miniszterelnök szerint, aki jelzése szerint a folyó mellől érkezett az eseményre és oda is fog visszamenni, míg a tatabányai alapkőletétel a jövő megteremtéséről, addig az árvíz elleni védekezés az eddigi eredmények megőrzéséről szól. A védekezés során tanúsított nemzeti összefogást az általa tapasztalt legodaadóbbnak, leglelkesebbnek nevezte, és reményét fejezte ki, hogy eredményre vezet.
Orbán Viktor szerint Japánnak és Magyarországnak is van tapasztalata arról, hogy mit jelent a nemzeti összefogás, hiszen minkét állam tudja, mit jelent egy elveszített háború után újraépíteni egy országot.
A kormányfő Tatabányát „erős helynek” és „modern városnak” nevezte, hiszen a rendszerváltozás utáni „katasztrofális idők”, azaz a szocialista nagyipar összeomlása után gyorsan talpra állt.
A miniszterelnök a Bridgestone vezetőivel folytatott beszélgetést idézve hangsúlyozta, hogy a társaság a tatabányai munkavállalók miatt döntött a gyár bővítése mellett. Ennek legfontosabb része, hogy az itteni emberek jó minőségű munkaerőt képviselnek és elkötelezettek.
Elkötelezettnek lenni két dolgot jelent, hogy szorgalmasak, azaz akarnak dolgozni, s fegyelmezettek, tehát tudnak is jól dolgozni – fogalmazott a miniszterelnök.
Orbán Viktor tévedésnek nevezte azt az Európában az elmúlt 10 évben kialakult gondolatot, hogy egy gazdaságban az ipari termeléstől a szolgáltatási ágazat veszi át a vezető helyet.
„Fontos a szolgáltatás, ott is lehet sok pénzt csinálni, munkahelyeket teremteni”, de, ha nincs termelés, nincs kinek szolgáltatni – mondta, hozzátéve, hogy a kormány ezért akar Magyarországon termelési központot létrehozni.
A miniszterelnök abbéli meggyőződésének adott hangot, hogy a magyar gazdaság, bár messze van még attól, hogy kiválóan teljesítsen, de jobban teljesít mint korábban. "Így nyugodtan mondhatjuk, hogy Magyarország Európa egyik legígéretesebb gazdasága és a Bridgestone a világ egyik legígéretesebb vállalkozása” – mondta.
Orbán Viktor emlékeztetett arra, hogy Japán a rendszerváltozás idején sok diplomáciai segítséget nyújtott Magyarországnak, és örömét fejezte ki, hogy ez „ma sem változott és kitartanak a magyar emberek mellett”.
Az eseményen Franco Annunziato, a Bridgestone európai részlegének elnök-vezérigazgatója elmondta: a bővítés sok szempontból fordulópont, hiszen növeli az üzem termelési kapacitását, termelékenység- és minőségjavulást eredményez. Emlékeztetett: a beruházás révén 6,5 millió abroncs lesz a gyár éves termelési kapacitása, ami több mint 200 százalékkal nagyobb a jelenleginél.
A vállalatvezető kiemelte, hogy a Bridgestone-nak kiváló a munkakapcsolata a helyi és országos hatóságokkal, amelyet a május 31-én megkötött stratégiai együttműködési megállapodás is megerősít. Jelezte, hogy a társaság vizsgálja, hogy miként tudna részt venni a duális szakképzési programban.
Tadamicsi Jamamoto, Japán budapesti nagykövete felszólalásában emlékeztetett, hogy a tokiói kormány számára kiemelt fontosságúak a külföldi beruházások. A Bridgestone tatabányai gyárbővítését „hatalmas lépésnek” nevezte a két ország üzleti és kulturális kapcsolatainak mélyítése szempontjából.
Schmidt Csaba, Tatabánya polgármestere felszólalásában azt emelte ki, hogy egy társaság első beruházása mindig a megelőlegezett bizalom jele, míg egy, a mostanihoz hasonló második fejlesztés „nem áll meg, ha a helyi emberek nem bizonyítottak”.
A Bridgestone októberben jelentette be, hogy 267 millió eurós beruházással a jelenlegi háromszorosára, napi 18 ezer abroncsra emeli tatabányai gyárának személygépjármű-abroncs kapacitását. A fejlesztés 2017 első felében zárul.
A társaság 2008-ban kezdte meg a termelést tatabányai gyártóüzemében, amelyben jelenleg nagy teljesítményű személygépkocsi-abroncsokat gyártanak. A Bridgestonet, amely értékesítését tekintve a világ elsőszámú gumiabroncs-gyártója, 1931-ben alapították. A cég világszerte mintegy 50 gyárban több mint 138 ezer embert foglalkoztat.
MTI