3p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Talán nem is tűnik fel elsőre, hogy az üzemanyagok árának csökkenése milyen hatást gyakorol a magyar életszínvonalra, ezáltal a közhangulatra.

Csak novemberben, tehát amikor még be sem indult igazán az üzemanyagár-zuhanás, 5,67 milliárd forintot spóroltunk a kutaknál az októberi árakhoz képest. Ez az összeg persze nem tűnik soknak, főleg költségvetési léptékben, azonban nem szabad elfelejteni, hogy a megspórolt pénz közvetlenül a lakosságnál és a vállalati szektorban marad (leszámítva persze a kormányzati és önkormányzati üzemanyag-költéseket).

Ha ez az 5,67 milliárd egy az egyben a kiskereskedelemben csapódott volna le – amely inkább tekinthető egyfajta gondolatkísérletnek, mint reális opciónak - akkor (2014 átlagos havi kiskereskedelmi forgalmával számolva) 7,63 százalékkal többet dohányozhattunk és ihattunk volna, esetleg 15 százalékkal többet költhettünk volna ruhára és cipőre, vagy 37,7 százalékkal növelhettük volna illatszer-kiadásainkat novemberben. A teljes kiskereskedelmet egyébként 0,78 százalékkal dobná meg egy ilyen „tőkeinjekció”.

Hosszan lehetne még sorolni, hogy 5,67 milliárd forintot mi mindenre lehetne még fordítani, de talán elég annyi, hogy a magyar életszínvonalon bizony ez már érezhető pénzösszeg egy hónap viszonylatában. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy a csökkenést egyelőre csak közvetlenül az üzemanyag-fogyasztók érzik meg, más termékek fogyasztói árában csak később fog megjelenni, ha egyáltalán megjelenik. Az emberi természet már csak olyan, hogy a nagyobb terheket hamarabb áthárítja, mint amilyen gyorsan juttat vissza a kisebbekből.

Hogy ez miért óriási ajándék Orbánéknak?

A kormány az elmúlt években rendre igyekezett olyan intézkedéseket hozni, amelyek révén egyes szektorokból közvetlenül irányít pénzt a választókhoz. Ilyen a rezsicsökkentés, vagy a bankok elszámoltatása, amelyről tudjuk, hogy 1000 milliárdot is hozhat a konyhára a hiteleseknek. Csakhogy míg előbbiek árát részben mi is megfizetjük a magasabb banki költségekkel, vagy a közműhálózat állapotának esetleges romlásával, az üzemanyagár-esésének „számláját” az OPEC-országok, illetve az egyéb olajkitermelők állják. A kormánynak pedig lényegében csak azt kell eldöntenie, hogy ezt a pénzt milyen arányban hagyja az autósoknál, és milyenben szedi be más sarcok formájában. Ez utóbbira lehetett példa a fizetős szakaszok kiterjesztése.

Hogyan számoltunk?

A NAV jövedéki statisztikából tudjuk, hogy novemberben 131,3 millió liter benzin és 253,2 millió liter gázolaj fogyott Magyarországon. Előbbi átlagára 388 forint volt a 11. hónapban szemben az októberi 410 forinttal, vagyis ilyen mennyiség esetén 2,9 milliárd forinttal hagytunk kevesebbet a kutaknál. A gázolaj forgalma 253,2 millió litert tett ki, az áresés pedig 11 forintos volt, ami azt jelenti, hogy a dízelen 2,8 milliárdot tudtunk megfogni.

Bár ez majd egy következő cikk témája lesz, nem nehéz kitalálni, hogy ezt a 5,67 milliárdot mennyivel fogja megdobni az a tény, hogy az OPEC-országok novemberi döntésének köszönhetően jelenleg a benzin 331, a gázolaj pedig 353 forintba kerül.

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!