Smatko azt mondta, Oroszország üdvözli az európai gázszállítások útvonalainak diverzifikálását és úgy véli, Európa számára annál jobb, minél több gázhoz jut. Hozzátette, hogy a Déli Áramlat előrehaladottabb állapotban van, mint a Nabucco: megvan hozzá minden szükséges megállapodás és a szükséges gázmennyiség is, s az orosz fél várja, mikor kel versenyre a Nabucco a déli áramlattal.
Korábban Paolo Scaroni, az olasz Eni vezérigazgatója javasolta a két projekt egyesítését a költségek csökkentése céljából. Az Eni a Gazprom fő partnere a Déli Áramlat építésében. A két konszern között azonban gondot okoz, hogy az Eni ellenzi, hogy a Gazprom be akarja vonni részvényesként a francia Gaz de France (GdF) konszernt is, nem utolsó sorban azért, hogy megtörje az Eni bizonyos részletkérdésekben mutatkozó ellenállását.
A Magyarországon is áthaladó Déli Áramlat fő célja a kockázatosnak tekintett tranzitországok - mindenekelőtt Ukrajna - elkerülése. A vezeték a tervek szerint Oroszországból a Fekete-tengeren át Bulgáriába, majd két ágon Olaszországba és Ausztriába vezet, s kapacitását évente 63 milliárd köbméterre tervezik. A költségeket egyelőre csak becsülni tudják, de a Gazprom legutóbbi közlése szerint várhatóan 8,6 milliárd eurót tesznek ki.
A Nabucco a Kaszpi-tenger térségéből, Oroszország elkerülésével szállítana gázt Európába. A 3300 kilométeresre tervezett vezeték költségeit 7,9 milliárd euróra becsülik. A projekt résztvevői a német RWE, az osztrák OMV, a török Botas, a román Transgaz, a bolgár Bulgargaz és a magyar MOL. A vezetéket a projekt szervezői elsősorban Azerbajdzsánból, Türkmenisztánból és Irakból szándékoznak ellátni gázzal, de még egyik országgal sem születtek konkrét szerződések.
MTI