Február közepén előzetes hirdetményt tett közzé Szeged önkormányzata az uniós közbeszerzési értesítőben új villamosok beszerzésére. A dokumentum szerint a város kilenc darab, 26-34 méter hosszú, 2300-2500 milliméter széles, minimum 65 százalékban alacsonypadlós, minimum 200 fős befogadóképességű járművet kíván vásárolni, összesen mintegy 5,3 milliárd forintért.
Debrecen már beadta pályázatát
Szintén megtette az első lépést az ügyben Debrecen: a hajdúsági város – a három érintett város közül elsőként - március elején nyújtotta be villamoshálózat-fejlesztési pályázatát a Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezethez, amely már meg is kezdte annak értékelését. A település várakozásai szerint a beruházás összesen 17,7 milliárd forintba kerül majd: ennek keretében - Szegedhez hasonlóan - új villamosvonalat építenek, és 18 új villamost vásárolnak.
Ugyanennyi új jármű vételét tervezi Miskolc is. Az itteni önkormányzat azonban - információink szerint - mérlegeli annak a lehetőségét, hogy az egységesítés jegyében teljes flottáját lecseréli; ebben az esetben legalább harminc új villamos beszerzésére lenne szükség.
Budapest egyelőre kivár
A fejlesztéseket mindhárom város részben uniós pénzből finanszírozhatja majd, köszönhetően annak, hogy a városi és elővárosi közösségi közlekedés fejlesztése felkerült a Közlekedési Operatív Program (KözOP) prioritást élvező projektjeinek listájára. Ebben egyébként nem csak a fenti három város kötöttpályás közlekedésének, hanem a főváros 1-es és 3-as villamosvonalának fejlesztése is nevesítve van.
Igaz, a BKV korábbi közlése szerint három éven belül nem tervezi, hogy pályázatot ír ki villamosbeszerzésre. A végső szót a kérdésben azonban majd a Fővárosi Önkormányzat mondja ki, amely információink szerint május környékén dönthet arról, szükséges-e új járműveket vásárolni a két vonal fejlesztésének keretében.
Hónapokon belül indulhatnak a tenderek
Ami a vidéki beszerzéseket illeti, úgy tudjuk, a tendereket akár már tavasszal, de legkésőbb a nyáron kiírják, 2008 végére, 2009 elejére pedig már győztest is hirdethetnek. Mivel a szállítási határidő - szerződéskötéstől számítva - általában 15-18 hónap, így az első új villamosok ideális esetben már 2010 nyarán megérkezhetnek. Az önkormányzatok valószínűleg azért is ragaszkodnak majd ehhez a forgatókönyvhöz, hogy még a 2010 őszi helyhatósági választások előtt körbehordozhassák a városon az új szerzeményeket.
Ami a pályázók körét illeti, valószínűleg ismét meccselni fog egymással a Bombardier és a Stadler (a két cég a 2005-ös MÁV-tenderen emlékezetes csatát vívott egymással), s beszáll majd a küzdelembe az Alstom, a Siemens és feltételezhetően a Skoda is.
Háromból egyet vinne a Stadler
A Stadler - kiírástól függően - Tango vagy Variobahn típusú villamossal kíván indulni a pályázatokon, mondta el a napokban magyar újságíróknak Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. Mindkét típusnak két-két változata van: a Tangónak egy teljesen magaspadlós, valamint egy hetven százalékban alacsonypadlós variánsa létezik, Variobahnból pedig egy hetven százalékban, valamint egy száz százalékban alacsonypadlós típust fejlesztettek ki. Tangóból eddig kilencven, Variobahnból pedig - opciók nélkül - 235 darabot rendeltek a svájci cégtől.
Dunai Zoltán azt egyébként kizárta, hogy a Stadler külső konzorciumi partnerrel venne részt a pályázaton. Várakozásai szerint a cég a három tender közül legalább egyet megnyer majd.
Bombardier: kisvárosra kifejlesztve
Szintén érdeklődik a tenderek iránt a Bombardier, ám csak a kiírások ismeretében dönt majd arról, indul-e a pályázatokon, közölték megkeresésünkre a cégnél. Információink szerint a német-kanadai társaság a teljes egészében alacsonypadlós Flexity Outlookkal száll majd be a versenybe.
Ezt a típust egyébként az ausztriai Linz számára fejlesztette ki a Bombardier; ma már már több európai városban, így többek között Portóban, Milánóban és Genfben is közlekednek ilyen járművek.
Alstom: felsővezeték nélkül
Biztosan indulni fog a tendereken a francia Alstom, mondta el az mfor.hu-nak a cég illetékese. A vállalat a Citadis villamossal hódítana, amelyből eddig több mint 1100 szerelvényt adtak el.
A modulárisan alakítható, teljesen alacsonypadlós Citadisok szélessége 2,3 és 2,65 méter, hosszúságuk pedig mintegy 20 méter (140 férőhely) és 50 méter (300 férőhely) között változtatható. A típus különlegessége, hogy felsővezeték nélküli üzemmódra is képes, így - fejlesztői szerint - nem rondít bele a városképbe.
A Siemens megint combinózna
A Siemens részt kíván venni mindhárom város közlekedésének modernizációjában, mondta el kérdésünkre Farkas Szilvia. A cég kommunikációs igazgatója szerint a tenderen a Combino-járműcsaláddal szeretnének indulni; ezek a villamosok ugyanis költséghatékonyan üzemeltethetőek, ráadásul Budapesten már rendelkezésre áll a szükséges tapasztalat és az alkatrészbázis is.
Mint ismert, a fővárosban összesen negyven darab Combino NF12B típusú jármű közlekedik a négyes-hatos vonalán. Rohamszerű üzembeállításukat és a részben abból adódó kezdeti problémákat 2006 nyarán - az önkormányzati választások előszeleként - komoly médiavisszhang és hatalmas politikai vihar kísérte.
A negyven Combino egyébként - a kapcsolódó szolgáltatásokkal együtt - mintegy 40 milliárd forintjába került Budapestnek.
Félmilliárd forint /villlamos?
A mostani beszerzések költségét egyelőre még megbecsülni is nehéz. Az általunk megkérdezett szakértők mindenesetre úgy tudják, hogy a városok elképzelései szerint egy-egy villamos – kapcsolódó költségek (karbantartás stb.) nélkül - mintegy 2-2,2 millió euróba (500-570 millió forintba) kerülhet majd.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum