Az ajtók pedig valóban megnyílnak a diploma láttán, ám mint oly sok iskola esetében, itt sem mindegy, ki és hol végezte tanulmányait. Ezért minden évben több lista is készül, s valóban nehéz dolga van annak, aki a legjobbat keresi. A World MBA Tour "Melyik információforrást használjam?" kérdésére adott feleletek alapján - talán nem meglepő módon - a személyes találkozást tartják a leginkább célravezetőnek (80,30 százalék). Többek között ilyen találkozásokra nyílt lehetőség a rendezvényen is.
Ezt követi a Business Week hetilap értékelése (77,20 százalék), a topmba.com internetes oldala (68,60 százalék), az egyetemek saját honlapjai (61,80 százalék), a Financial Times rangsora (49 százalék), a The Economist (38,20 százalék) és a sor végén a Wall Street Journal (35,30 százalék). A sorrend elgondolkodtató, ám közel sem tekinthető szent írásnak, így legjobb, ha mindenki mindenhol körülnéz.
A keddi kiállítással egy időben jelent meg a Financial Times rangsora, mely kifejezetten az Executive MBA tanfolyamokat minősítette. Ezen a listán az első húsz között, a 16. helyen szerepel a hazai CEU Business School Executive MBA kurzusa is, míg a dobogó legfelső fokán már több éve a Pennsylvania-i Wharton Egyetem található, amely több listán is az élmezőnyben szerepel.
[ajanlo=1232][igazitas=right/]Szép számú érdeklődő várakozott az egyetem standja előtt, noha a tandíj igen borsos, ára mintegy 15 millió forint. A hölgy huszadszor is készségesen nyújt információt, s lelkesen meséli, sokan szeretnének a Wharton padjaiban ülni. A kiállítás elmúlt két órája alatt mintegy 30-an szerettek volna bővebb felvilágosításhoz jutni, s a kíváncsiskodók negyede az executive programok iránt érdeklődött. A CEU Business School standja előtt is nagy volt a tömeg, a kifejezetten executive ajánlatok felől a résztvevők 10 százaléka informálódott.
A Financial Times szerint az executive program az "MBA-k Hamupipőkéjének" tekinthető. Míg a hagyományos kurzusok elvégzéséhez nem igen szükséges a munkatapasztalat, addig az EMBA-ként rövidített két éves képzés alapfeltétele a gyakorlat, ami a jelentkezőknél általában 10-15 év. Ennek köszönhetően az átlagéletkor is kitolódik, az MBA-nél szokásos 27-29 éves korról 37 évre. A létszámot a CEU Business Schoolon 50 főben maximalizálták, így biztosított a színvonalas, gyakorlatorientált oktatás. A hallgatók saját vállalati példákat is hozhatnak, amit együtt vitatnak meg.
Kárpáty András a CEU Business School munkatársa az mfor.hu kérdésére elmondta, noha speciális képzésről van szó 7-10 fő mindig a régióból kerül ki. A Synergon Rt. vezetője, Czakó Ferenc, a T-Mobile két munkatársa: Bodnár Zsigmond és Winkler János, de a Vista utazási iroda vezetője, Kurucz Pál is a hazai iskolában végzett. A többi egyetemhez képest olcsón mért két év a hazai intézményben 12 500 euróba kerül, s mivel négy helyszínen (USA, Hollandia, Német- és Magyarország) zajlik, igen széles körű ismeretekre lehet szert tenni.
Kárpáty véleménye szerint a képzésre főként olyan emberek jönnek, akikre a vállalat is szívesen áldoz, s továbbképzésük befektetés. A kurzus alatt kötött barátságok bármikor kiteljesedhetnek egy-egy üzleti kapcsolat formájában. A szakértő szerint már az sem igaz, hogy jóval kevesebbet keresnének a hazai MBA-diplomások, mint nyugati társaik. Ennek ellenére a 48 millió forintos éves álomfizetésre, amely a Wharton elvégzése után az Egyesült Államokban garantált, valószínűleg még várnunk kell.
Istvánko Viktória