Sok cégvezető álma, hogy nulla forintos befektetéssel folyamatosan új ügyfeleket szerezzen. A közelmúltban megtartott V. Mfor.hu marketing konferencia egyik előadójának, Száraz Krisztián márkamenedzsernek ezt részben sikerült közösségi marketing (SMO) segítségével elérnie.
Blogoló fogorvosok
A Dental Number One fogászat hirdetésre nem költött, ám óriási energiákat mozgósított a cég weboldalának színvonalas és a keresők számára is hatékony kialakítására, továbbá a közösségi oldalakon való jelenlétre. A szakember nem kis munkájának köszönhetően a felesége által vezetett fogorvosi rendelő esetében olyan sikerrel alapozták meg a jelenlétet a közösségi médiában, hogy elmondása szerint heti 3-4 új ügyfél jelentkezik hozzájuk kezelésre. Ez annak köszönhető, hogy az interneten valamilyen formában találkozott a nevükkel.
Mindezt azonban nem egyik napról a másikra sikerült elérni, már a fogászat szolgáltatás-portfoliójának vagy árstratégiájának kialakítását is komoly kutatás előzte meg. Ezt követően alakították ki a marketingstratégiát, melynél - tudatosan - innovatív újdonságokat vetettek be. Igaz, eközben a munkatársakra támaszkodtak, és hirdetésekre egyáltalán nem költöttek.
A szakember előadásában bemutatta, hogy a webes jelenlét kialakításánál milyen elvek vezérelték a fogászatot: egy elektronikus szórólap helyett új felfogásban használták az internetes felületet. A teljeskörű információszolgáltatáson túl ugyanis szakmai blogot írnak a náluk dolgozó orvosok, a rendelő pedig szinte minden létező közösségi szájton megtalálható, a Facebooktól kezdve az Iwiwen át a kevésbé ismert LinkedIn és Twine oldalakon is. Az SMO segítségével és persze a cég által nyújtott szolgáltatásnak köszönhetően, "szájhagyomány útján" jelentősen nőtt a fogászat ismertsége, számos új beteget nyerve ily módon.
Meg kell nyerni a véleményvezéreket
A közösségi marketing, részben az igényelt háttértudás okán, egyelőre nem elsősorban a kis cégek terepe, sokkal gyakrabban találkozhatunk ismert márkákkal ezen a területen. Számukra lassan kikerülhetetlen lesz, hogy tudjanak arról, mit gondolnak róluk, illetve termékeikről a fogyasztók, és optimális esetben befolyásolni tudják őket.
Mindez ugyanakkor nem könnyű, hiszen a jelenlevő megmondó emberek (véleményvezérek), akiket mások követnek, meglehetősen önálló gondolkodásúak, így az ő megnyerésük korántsem egyszerű feladat. A hagyományos módszerekkel, sablonos reklámokkal történő befolyásolásuk gyakran a kívánt hatással ellentétes reakciót vált ki. Így az SMO komoly stratégiát igényel, enélkül veszélyes, mondta el Weisz Attila, a Coca-Cola nemzetközi digitális marketingvezetője.
Ne dugjuk fejünket a homokba!
A szakember emlékeztetett arra, hogy a Facebookon nemcsak a pozitív információk, hanem a negatív hírek is elképesztő gyorsasággal terjednek. Éppen ezért kell szerinte állandó ügyeletben lenni, és megfelelően reagálni ezekre az esetekre.
"Az őszinteség elengedhetetlen" - mondta. Ha egy vállalat hibázott, akkor nem dughatja homokba a fejét, várva, hogy elüljön a vihar, hiszen egy közösségi oldal felhasználói egymást erősítik véleményükben, egymásra hallgatnak. Tévedés esetén be kell ismerni azt, és fel kell készülni a kritikákra is - fejtette ki. Ugyanakkor, megfelelő kommunikációval és gyors reagálással éppen el is lehet terelni a beszélgetések folyamát kedvezőbb irányba, ha a szükség úgy hozza - tette hozzá.
Pókerezők a Google-ról
A konferencián megismerhettünk egy olyan esetet is, amikor nem egy induló kisvállalkozás próbál piacot szerezni, hanem egy külföldön már működő szolgáltatást próbálnak alternatív eszközökkel bevezetni a piacra. Sáfrány Zsuzsanna, a Neo Interactive kommunikációs ügynökség képviseletében azt mutatta be, hogyan próbált egy internetes szerencsejátékokat szervező cég betörni a mára igen sokszereplőssé vált magyar piacra.
Mivel ezen a területen is elképesztően sokat számít, hogy a márka milyen helyen jelenik meg a Google találati oldalon, a kommunikációs cég erre a területre koncentrált. A magyar piacra korábban belépő szereplők már sikerrel magukra irányították a kereső figyelmét weboldalaik keresőbarát felépítésével (optimalizáció), illetve nem kevés pénzt fizettek a jó Google-helyezésekért (keresőmarketing). Az új szereplő ezen eszközök helyett más módszerrel próbálkozott ismertségét növelni, és új játékosokra szert tenni. Azon felmérésekre támaszkodott, melyek szerint az internetezők általában nem egy szóra, hanem egyre gyakrabban összetett, 2-3 szavas kifejezésekre keresnek rá (többnyire a Google-ben).
Az is kiderült, hogy a póker kapcsán nem kizárólag a játék nevére keresnek a potenciális felhasználók, így jött az ötlet, gyűjtsenek össze minél több pókeres kifejezést, és azt lexikonszerűen rendszerezzék. A szószedetet ezután szabadon szerkeszthetővé tették, így a pókerrajongók saját maguk is építhetik a tudástárat.
Az akció eredménye az lett, hogy az "elcsépelt" egyszavas keresőkifejezések helyett a többszavas keresések esetén ebbe az oldalba botlottak a pókerrajongók. Így az oldal látogatottsága és a márka ismertsége rövid idő alatt ugrásszerűen megnőtt.
A konferencia támogatója az EVOMedia volt.