A brit légitársaság 13 ezer légi utaskísérőjéből 12 ezret képviselő Unite szakszervezet főtitkára, Derek Simpson a fellebbviteli döntés után mindazonáltal kitérő választ adott arra az újságírói kérdésre, hogy a jövő héten biztosan elkezdődik-e a munkabeszüntetés. Simpson úgy fogalmazott: "hétfő előtt nem lesz sztrájk", akkor sem, ha addig nem sikerül a cégvezetéssel megegyezni a vitás bér-, létszám- és munkaszervezési kérdésekben.
A szakszervezet összesen húsz sztrájknapot hirdetett. Az első munkabeszüntetés május 18-ától 22-éig tartott volna, de ez az elsőfokú tiltó döntés miatt nem kezdődött el. A BA azzal az érvvel fordult a bírósághoz, hogy az érdekképviselet eljárási szabálytalanságokat követett el, amikor tagságát megszavaztatta a munkabeszüntetésről.
A londoni felsőbíróság először a légitársaságnak adott igazat, így az első sztrájkot - amely keddtől lett volna esedékes, és még most is tartana - a szakszervezet lefújta. A másodfokon eljáró fellebbviteli fórum azonban csütörtöki végzésével az érdekképviseletnek adott igazat.
A további sztrájkokat május 24-étől 28-áig, május 30-ától június 3-áig és június 5-étől június 9-éig tartanák. Ennek alapján - ha addig nem születik egyezség - jövő hétfőtől ötnapos sztrájkot kezdhetnek a British Airways légi utaskísérői.
A BA csütörtöki közleményében azonban kifejezte reményét, hogy a légikísérők zöme figyelmen kívül hagyja a sztrájkfelhívást. A cég azzal számol, hogy a sztrájknapokra foglalással bíró utasok 70 százalékát el tudja szállítani célállomásukra. A BA utaskísérői márciusban is sztrájkoltak, először három, majd négy napig.
A hónapok óta húzódó munkajogi viszály előzményeként a súlyos anyagi gondokkal küszködő British Airways vezetése - drasztikus takarékossági program keretében - tavaly novemberben két évre befagyasztotta az utaskísérők bérét, háromezret közülük részmunkaidős foglalkoztatásra helyezett át, és csökkentette a hosszú távú járatok légi kiszolgáló személyzetének létszámát. A szakszervezet szerint a cég ezzel munkaszerződéseket sértő módosításokat kényszerített az utaskísérői állományra, előzetes konzultáció nélkül. A vita azóta tovább is mélyült, mivel a Unite most már azt is követeli, hogy a BA állítsa vissza a márciusi sztrájkok résztvevőitől véglegesen megvont jelentős utazási kedvezményeket.
A minden BA-alkalmazottat megillető kedvezmények közé tartozik, hogy a munkatársak, valamint közvetlen családtagjaik - az alkalmazott hat hónapi munkaviszonya után - a teljes ár tíz százalékáért utazhatnak a British Airways bármelyik járatán. Mindez azonban nem része a munkaszerződéseknek, és a BA a márciusi sztrájkok előtt figyelmeztette utaskísérőit, hogy ha sztrájkolnak, véglegesen elveszítik minden kedvezményüket.
A British Airways eddigi legrosszabb üzleti félévét zárta tavaly szeptemberben: adófizetés előtti vesztesége 292 millió font (csaknem 90 milliárd forint) volt. Ez azt jelenti, hogy a BA percenként több mint ezer font veszteséggel működött tavaly.
A decemberrel zárult negyedévről további 50 millió font adó előtti veszteséget jelentett a cég, és elemzők szerint a pénzügyi év egészének hamarosan esedékes eredményjelentése akár 600 millió fontos (180 milliárd forintos) rekordveszteséget is feltárhat.
MTI/Menedzsment Fórum