2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A német kormány szabad utat adott a német államvasutak (Deutsche Bahn) régóta halogatott, részleges privatizációjának, közölték kedden kormányközeli források. Az állam a társaságban lévő részesedéséből először 25 százalékot tervez eladni elsődleges részvénykibocsátás révén, hosszabb távon 49 százalékot, a tervet azonban a parlament mindkét házának még jóvá kell hagynia.

A 25 százalékos részesedés értékét nagyjából 3 milliárd euróra teszi a kormány, a tőzsdei bevezetés 2008 végén várható. Ha törvényhozás mindkét háza jóváhagyja a javaslatot, akkor ez lesz a legnagyobb tőzsdei kibocsátás azóta, hogy 2000 novemberében bevezették a tőzsdére a német posta papírjait. Az a részvénykibocsátás 5,8 milliárd euró bevétel hozott a német államkasszának.

Európa legnagyobb vasúttársaságának privatizációja régóta szóbeszéd tárgya, a konkrét elképzelések a 90-es évek eleje óta kezdtek kibontakozni. A privatizációt elsősorban az késleltette, hogy attól tartottak: a magánosítás miatt romlik majd a szolgáltatás színvonala, a biztonság - amint az Nagy-Britanniában és másutt tapasztalható volt -, és tartottak az áremelkedéstől is. Mára a Deutsche Bahn az utolsó nagyértékű állami tulajdon Németországban.

Az évi 30 milliárd eurós bevétellel rendelkező társaságnál, a tőzsdei bevezetésre készülvén, 90 milliárd eurót költöttek az elmúlt hét évben infrastrukturális beruházásokra - ennek nagyjából a fele állami pénz volt -, és ettől 19 milliárd euróra duzzadt a vállalat adóssága.

A privatizációból származó bevételt a vállalatnál elsősorban olyan fejlesztésekre akarják fordítani, amelyek révén a DB nagyobb részt vállalhat a német export lebonyolításában, illetve javíthatja a vasúti személyszállítás körülményeit.

A Deutsche Bahnnak nyolcvan leányvállalata van, ezek a vasúti szállításon kívül tengeri, légi és közúti szállítással foglalkoznak. Ez a szállító és logisztikai óriáscsoport Európa-szerte tevékenykedik, csakúgy, mint Észak-Amerikában, Ázsiában és a Közel-Keleten. Hartmut Mehdorn, a DB vezetője az év elején azt mondta, hogy 7,5-12,5 milliárd eurót terveznek kelet-európai állami vasúti szolgáltatók felvásárlására fordítani.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!