2p

Összeomlik vagy magára talál a magyar gazdaság?
Tartogat még meglepetéseket Trump?
Ki profitálhat Gyurcsány Ferenc távozásából?

Online Klasszis Klub élőben Lengyel Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves politológust, közgazdászt!

2025. május 20. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Eladósorba került az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. is, amelyet üzemeltetési és díjszedési jogai meghosszabbításával igyekszik vonzóbbá tenni az állam. A fejlesztési hitelekkel terhelt társaság kisebbségi részvénycsomagját jövőre hirdetik meg - értesült a Népszabadság.

A mintegy 530 kilométer autópályát és 130 kilométer autóutat üzemeltető cég 2007-es magánosításáról az elvi döntés már megszületett. A gazdasági és a pénzügyi tárca azonban még nem jutott dűlőre arról: tőkeemeléses tőzsdei privatizációval vagy szakmai befektető bevonásával adjon-e túl a társaság kisebbségi részvénycsomagján.

A gazdasági tárca mindenesetre hamarosan meghosszabbítja az ÁAK autópálya-üzemeltetési szerződését. A társaság két évre szóló, még élő jogosítványát felváltó koncesszióval az állam igyekszik értékesebbé tenni a céget. Valószínűnek látszik, hogy az ÁAK az autópályák üzemeltetési, fenntartási feladataira, így a többi között a hóeltakarításra, a fűnyírásra 15-25 éves időszakra kap majd mandátumot.

Szintén a társaság privatizáció előtti kistafírozását szolgálja díjszedési jogosítványának küszöbönálló hosszabbítása is. A 430 kilométernyi állami és 220 kilométernyi koncessziós autópályán a következő másfél évben a lépés nem hoz érezhető változást, az autósok járműkategóriától függetlenül matricával róhatják majd le az úthasználat díját. A megújuló szerződés szerint azonban az ÁAK nem maradhat majd ki az autópályák elektronikus díjszedő rendszerének (ED) működtetéséből sem.

Az aktuális tervek szerint 2008 januárjára kiépülő rendszerben a társaság feladata az ellenőrzés lehet. Így 2008 és 2011 között az ÁAK ügyel majd arra, hogy a személygépkocsik, kisebb teherautók matricával, a 3,5 tonnánál nagyobb teherautók az elektronikus rendszerben fizessenek az autópálya-használatért. Az ED 2011-es kiterjesztése, a matricák eltűnése után pedig már mindenkinek a használatarányos díjrendszerben számláznak majd - tudta meg a Népszabadság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!