Sokan az elektromos autót tartják a jövő járművének, azonban azt egyelőre még mindig nem tudni, hogy akarják a gyártók eljuttatni a tömegekhez ezeket a modelleket, melyeknek most még igencsak borsos áruk van - írja a BBC honlapja. A gyártók egyelőre egymásra licitálnak az autók teljesítményében, most éppen a Tesla rukkolt elő egy százezer eurós "csodával".
Tíz év múlva minden tizedik?
A Tesla a közelmúltban a frankfurti autókiállításon mutatta be elektromos járművét, mely 400 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel, nulláról százra pedig négy másodperc alatt gyorsul. Az egyetlen baj csak az, hogy a járgány 99 ezer euróba, azaz több mint 25 millió forintba kerül, így egyelőre kevesen engedhetik meg maguknak.
Korábban hasonló gondban volt a General Motors (GM) is a Volttal: az amerikai cég 40 ezer dollárból tudja előállítani az autót, ahhoz azonban, hogy versenyezni tudjon a hibridekkel, minden darab esetében 7000 dolláros veszteséget kéne lenyelnie az amúgy sem túl rózsás helyzetben lévő cégnek.
"Tíz év múlva az autópiac körülbelül 10 százalékát az elektromos járművek fogják kitenni" - jósolja a BBC-nek Carlos Ghosn, a Renault és a Nissan közös vállalatának ügyvezetője. Szerinte eljött a környezetet egyáltalán nem károsító autózás ideje.
A francia és a japán autógyár egyébként közösen mintegy 4 milliárd eurót invesztál közös elektromos autójába, melyen jelenleg is körülbelül 2000 mérnök dolgozik. Ettől a horribilis befektetéstől azt várják, hogy a modell piacvezető lehet majd az elektromos autók piacán.
Ghosn szerint a Renault az elektromos autóban látja a jövőt, szinte egy lapra tett fel mindent. Éppen a magas fejlesztési költség miatt a szakember úgy véli, hogy nagyon kevés lehetőség van a hibázásra.
A Toyota még nem hisz benne
Az elektromos autók felfutása ellenére továbbra is vannak komoly problémák, melyeket nem lehet egyetlen gombnyomással megoldani. Ráadásul az autóiparban is sok még a szkeptikus, aki nem hisz a gyárak meséinek az olcsó és környezetbarát járművekről.
"Az elektromos autó teljesen lázba hozta a piacot, most mindenki erről beszél" - vélekedett Frankfurtban Shigeru Hayakawa, a Toyota fejlesztési részlegének vezetője. Szerinte a legtöbb cég - köztük a Toyota - már a kilencvenes évek elején kifejlesztette első elektromos autóit. "És ha az a kérdés, történt-e azóta valamilyen technológiai előrelépés, a válaszom, nem" - teszi hozzá a szakember.
A Toyota úgy véli, hogy inkább a hibrid modelleké lehet a jövő, nem véletlen, hogy a Prius fejlesztésére fektetnek komoly hangsúlyt.
Carlos Ghosn azonban nem ért egyet a japán gyár mérnökével: "Igenis komoly előrelépés volt az utóbbi években, az akkumulátorok gyártása terén például sokkal előbbre tartunk mint mondjuk öt vagy tíz éve" - vélekedik. Szerinte az elektromos autók már tudják azt nyújtani, amire a legtöbb embernek szüksége van, így érdemes lesz váltani.
"Az emberek 95 százaléka naponta kevesebb mint 100 kilométert vezet és több milliárd ember van, aki saját autót szeretne" - foglalja össze a kilátásokat Ghosn.