Az attribúció-modellezés célja, a több forgalmi csatornán keresztül létrejövő konverziók értékének egy előre meghatározott szabály szerinti szétosztása. Ez alapján pedig a konverzióhoz hozzájáruló összes forgalmi forrás megfelelő mértékű "jutalmazása".
Eddig gyakorlatilag a folyamat utolsó lépése kapta a konverzió teljes értékét. Tehát ha a képen látható példánál maradunk az Organikus keresés kapott 7950 forint értéket, a Fizetett keresés pedig semmit nem profitált a konverzióból. Ez a helyzet jelentősen torzította egyes csatornák megtérülését. Azok a csatornák, amelyek jellemzően a konverziós folyamatok elején álltak, könnyen veszteségessé nyilváníthatók voltak, ami sok esetben rossz üzleti döntésekhez vezethetett. Gyakorlatilag ennek a hibalehetőségnek a kiküszöbölésére és a hatékonyabb optimalizációra, a költségmegosztás kezelésére jött létre az attribúció-modellezés. A pár nappal ezelőtti frissítések nyomán ez az optimalizáló eszköz vált mindenki számára publikusan elérhetővé.
Milyen modellek lehetségesek?
Sajnos nincs "végső megoldás". Nincs olyan modell, amire azt lehet mondani, hogy mindenkinek megfelelő. Az Analytics tartalmaz öt alapvető modellezési formát, de ezektől eltérő, egyéni szabályokat is létrehozhatunk. A cél minden esetben azonos: A modellezési minták között meg kell találnunk azt, amely szerint elosztva a pénzeket ugyanabból az összegből a legtöbb konverziót leszünk képesek behozni. Ez mindenféleképpen elemző munkát igényel, de a költések optimalizálása biztosan pozitív eredményekkel kecsegtet. Az Analytics annyival próbál segíteni nekünk ebben, hogy egyszerre több modell eredményeit is összehasonlíthatjuk.
Aki az Analitycs jelentést magyar nyelven használjuk, akkor ezt a funkciót a Konverziók szekcióban a kissé semmitmondó "Hozzárendelés" menüpont alatt találhatjuk meg.
Németh Attila
SEOaudit
seoaudit.hu