4p

"Mivel az átszervezés és az integráció komoly megtakarításokkal jár majd, csökkenni fog a teljes árú menetjegyek ára", ígéri a kormány a kedden ismertetett reformcsomagban. Cikksorozatunk második részében a közösségi közlekedés kerül terítékre.

A kedden ismertetett  Széll Kálmán Terv értelmében jövőre 45, 2013-ban pedig további 15 milliárd forintot (vagyis évente 60 milliárdot) vonna el a kormány a közösségi közlekedéstől. A részletekről egyelőre keveset tudni, a közlekedési társaságok adósságát mindenesetre konszolidálják majd.

Megszabadul adósságától a MÁV és a BKV

Kedden jelentette be Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes, hogy a kormány a Széll Kálmán Terv keretében rendezi a MÁV 300 milliárd forintos adósságát. Szerdán aztán Tarlós István főpolgármester bejelentette, hogy a BKV is megszabadul 77 milliárdos sarától, melyet szintén a kormány vállal át.

Azt egyelőre nem tudni, honnan teremt forrást ezekre a célokra a kormány, hiszen jelenleg nincs a 2011-es költségvetésben 377 milliárdnyi szabad pénzösszeg. Ha azonban az állam átvállalja ezeket a terheket, akkor azok az államadósság részét fogják képezni, így akár a nyugdíjpénztári vagyonból is fedezhető a két társaság vesztesége.

"Az állam a Széll Kálmán Terv keretében úgy szervezi át a vasúti közlekedést, hogy a nemzeti vasúttársaság önfenntartóvá válik és működése meg fog felelni egy normális gazdasági társaság működési elveinek" - olvasható a tervben.

Honnan lehet elvenni 60 milliárdot?

Az idei költségvetésben egyébként 240,1 milliárd forintnyi összeg szerepel a közösségi közlekedés támogatására, ebből 181,2 milliárdot a MÁV, 27 milliárdot a Volán-társaságok és 32 milliárdot a BKV kap meg. Ezek az összegek azonban nem tartalmazzák az utazási kedvezmények miatti árkiegészítést, ami további 109 milliárd forinttal terheli meg idén az államkasszát.

A kormány arra számít, hogy az adósság átvállalásával és a működés ésszerűsítésével jelentős összeget lehet megtakarítani a közlekedési vállalatoknál, ez adhatja a tervezett 60 milliárdos elvonás egy részét. A másik terület pedig a kedvezmények 109 milliárdos tétele lehet, melyhez szintén bevallottan hozzá akarnak nyúlni. "Az átláthatatlan és ellenőrizhetetlen kedvezmények dzsungele lehetetlenné teszi az ésszerű gazdálkodást. A közösségi közlekedést használók ma közel ötven jogcímen vehetnek igénybe kedvezményt" - olvasható a Széll Kálmán Tervben.

"Mivel az átszervezés és az integráció komoly megtakarításokkal jár majd, csökkenni fog a teljes árú menetjegyek ára. Mindez megfelelő alapot teremt az érvényben lévő valamennyi kedvezmény áttekintéséhez is" - véli a kormány. Ez alapján tehát azok járhatnak majd jól az új rendszerrel, akik jelenleg semmilyen kedvezményt nem vesznek igénybe, nekik csökkenhetnek a terheik.

Arról egyelőre nincsenek hírek, kiknek kell félteniük kedvezményeiket, a miniszterelnök szóvivője egyelőre csak a nyugdíjasokat biztosította arról, hogy nem akarják elvenni ingyenes utazási lehetőségüket. Korábban a sajtóban felröppentek olyan hírek, hogy a vasutasok családtagjainak kiadott ingyenes utazásra jogosító igazolványokat vizsgálnák felül, ugyanis jelenleg túl sok ilyen van. Az ésszerűsítés után tehát ez is a 60 milliárdos keret egyik eleme lehet.

Útdíj: egy külön alapba menne

A közlekedéshez kapcsolódik az elektronikus útdíj is, melyet a kormány 2013-tól vezetne be, ebből mintegy 100 milliárd forintos pluszbevételre számítanak. Ez ugyanakkor nem a közlekedés 60 milliárdjába tartozna bele, hanem a tervek szerint az államadósság csökkentő alapba folyik majd be a bankadó fele és a társasági adó egy része mellett.

"Komoly veszteség éri végül Magyarországot azért, amiért a gyorsforgalmi úthálózatokat igénybevevő tranzit‐teherforgalom, a rendkívül sok külföldi kamion nem a használattal arányosan fizet az utak igénybevételéért" - indokolja az elektronikus útdíj szükségességét a Széll Kálmán Terv.

Ez lesz az időzítés

A Széll Kálmán Tervben a tervezett intézkedések menetrendje is szerepel, így számon kérhető lesz a kormányon, amit vállalt. A MÁV adósságrendezésének tervét az idei év végéig dolgozza ki a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, majd jövő januárban megalakul a Nemzeti Közlekedési Társaság, hogy megszűnjenek a közösségi közlekedés párhuzamosságai.

Annak idején a szocialista kormányzat hasonló indokkal zárt be több kisforgalmú vasútvonalat, erre azonban Orbán Viktorék aligha vállalkoznak majd, hiszen a tavalyi választások után több vonalon ők indították el újra a közlekedést.

Az Új Széchenyi Terv egyébként kiemelten kezeli a közlekedést: nem titkolt cél például a vasútállomások és buszpályaudvarok összevonása, amivel pénzt takarítana meg az állam. Közlekedési és közösségi közlekedési fejlesztésekre, felújításokra összesen 752 milliárd forintos forrást biztosít az ÚSZT.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!