A kedden ismertetett Széll Kálmán Terv értelmében jövőre 45, 2013-ban pedig további 15 milliárd forintot (vagyis évente 60 milliárdot) vonna el a kormány a közösségi közlekedéstől. A részletekről egyelőre keveset tudni, a közlekedési társaságok adósságát mindenesetre konszolidálják majd.
Megszabadul adósságától a MÁV és a BKV
Kedden jelentette be Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes, hogy a kormány a Széll Kálmán Terv keretében rendezi a MÁV 300 milliárd forintos adósságát. Szerdán aztán Tarlós István főpolgármester bejelentette, hogy a BKV is megszabadul 77 milliárdos sarától, melyet szintén a kormány vállal át.
Azt egyelőre nem tudni, honnan teremt forrást ezekre a célokra a kormány, hiszen jelenleg nincs a 2011-es költségvetésben 377 milliárdnyi szabad pénzösszeg. Ha azonban az állam átvállalja ezeket a terheket, akkor azok az államadósság részét fogják képezni, így akár a nyugdíjpénztári vagyonból is fedezhető a két társaság vesztesége.
"Az állam a Széll Kálmán Terv keretében úgy szervezi át a vasúti közlekedést, hogy a nemzeti vasúttársaság önfenntartóvá válik és működése meg fog felelni egy normális gazdasági társaság működési elveinek" - olvasható a tervben.
Honnan lehet elvenni 60 milliárdot?
Az idei költségvetésben egyébként 240,1 milliárd forintnyi összeg szerepel a közösségi közlekedés támogatására, ebből 181,2 milliárdot a MÁV, 27 milliárdot a Volán-társaságok és 32 milliárdot a BKV kap meg. Ezek az összegek azonban nem tartalmazzák az utazási kedvezmények miatti árkiegészítést, ami további 109 milliárd forinttal terheli meg idén az államkasszát.
A kormány arra számít, hogy az adósság átvállalásával és a működés ésszerűsítésével jelentős összeget lehet megtakarítani a közlekedési vállalatoknál, ez adhatja a tervezett 60 milliárdos elvonás egy részét. A másik terület pedig a kedvezmények 109 milliárdos tétele lehet, melyhez szintén bevallottan hozzá akarnak nyúlni. "Az átláthatatlan és ellenőrizhetetlen kedvezmények dzsungele lehetetlenné teszi az ésszerű gazdálkodást. A közösségi közlekedést használók ma közel ötven jogcímen vehetnek igénybe kedvezményt" - olvasható a Széll Kálmán Tervben.
"Mivel az átszervezés és az integráció komoly megtakarításokkal jár majd, csökkenni fog a teljes árú menetjegyek ára. Mindez megfelelő alapot teremt az érvényben lévő valamennyi kedvezmény áttekintéséhez is" - véli a kormány. Ez alapján tehát azok járhatnak majd jól az új rendszerrel, akik jelenleg semmilyen kedvezményt nem vesznek igénybe, nekik csökkenhetnek a terheik.
Arról egyelőre nincsenek hírek, kiknek kell félteniük kedvezményeiket, a miniszterelnök szóvivője egyelőre csak a nyugdíjasokat biztosította arról, hogy nem akarják elvenni ingyenes utazási lehetőségüket. Korábban a sajtóban felröppentek olyan hírek, hogy a vasutasok családtagjainak kiadott ingyenes utazásra jogosító igazolványokat vizsgálnák felül, ugyanis jelenleg túl sok ilyen van. Az ésszerűsítés után tehát ez is a 60 milliárdos keret egyik eleme lehet.
Útdíj: egy külön alapba menne
A közlekedéshez kapcsolódik az elektronikus útdíj is, melyet a kormány 2013-tól vezetne be, ebből mintegy 100 milliárd forintos pluszbevételre számítanak. Ez ugyanakkor nem a közlekedés 60 milliárdjába tartozna bele, hanem a tervek szerint az államadósság csökkentő alapba folyik majd be a bankadó fele és a társasági adó egy része mellett.
"Komoly veszteség éri végül Magyarországot azért, amiért a gyorsforgalmi úthálózatokat igénybevevő tranzit‐teherforgalom, a rendkívül sok külföldi kamion nem a használattal arányosan fizet az utak igénybevételéért" - indokolja az elektronikus útdíj szükségességét a Széll Kálmán Terv.
Ez lesz az időzítés
A Széll Kálmán Tervben a tervezett intézkedések menetrendje is szerepel, így számon kérhető lesz a kormányon, amit vállalt. A MÁV adósságrendezésének tervét az idei év végéig dolgozza ki a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, majd jövő januárban megalakul a Nemzeti Közlekedési Társaság, hogy megszűnjenek a közösségi közlekedés párhuzamosságai.
Annak idején a szocialista kormányzat hasonló indokkal zárt be több kisforgalmú vasútvonalat, erre azonban Orbán Viktorék aligha vállalkoznak majd, hiszen a tavalyi választások után több vonalon ők indították el újra a közlekedést.
Az Új Széchenyi Terv egyébként kiemelten kezeli a közlekedést: nem titkolt cél például a vasútállomások és buszpályaudvarok összevonása, amivel pénzt takarítana meg az állam. Közlekedési és közösségi közlekedési fejlesztésekre, felújításokra összesen 752 milliárd forintos forrást biztosít az ÚSZT.
Beke Károly
mfor.hu