3p

Összeomlik vagy magára talál a magyar gazdaság?
Tartogat még meglepetéseket Trump?
Ki profitálhat Gyurcsány Ferenc távozásából?

Online Klasszis Klub élőben Lengyel Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves politológust, közgazdászt!

2025. május 20. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A világ nagy autógyártó vállalatai számára Közép-Kelet-Európa az egyik legfontosabb gyártóbázissá vált az elmúlt években. A 2008-ra várhatóan 3 millió gépkocsit előállító régió számára a lehetőségek mellett logisztikai szempontból óriási kihívást is jelent ez a trend.

Az autóipar számára ma már egyáltalán nem tűnik túlzásnak, hogy Kelet-Európát a Kelet Detroitjaként emlegessék, épp ellenkezőleg: a két éve csatlakozott országok és Románia alkotta kelet-európai gépjármű régió még tovább erősítheti pozícióit. 2008-ban előreláthatólag összesen 3 millió gépjármű fog a térség országainak gyártósorairól legördülni (2005-ben ez a szám 1,9 millió volt). Ez azt jelenti, hogy két éven belül a világ autógyártásának 5 százalékát Kelet-Európa adja.

A beszállítók gyárthatják az autókat

Eleinte az alacsony bérek csalogatták az OEM csoporthoz (Original Equipment Manufacturer) tartozó gépjárműgyártókat Nyugatról az egykori keleti blokkba. Az alacsonyabb bérekkel elért megtakarítást, amely valaha komoly versenyelőnyt jelentett, ma már csökkentik a megnövekedett logisztikai költségek - állítja Wilfried Sihn, a Frauenhofer Projektcsoport vezetője. Az alkatrészeket és részegységeket a keleti országokból keresztülfuvarozzák Európán az autógyárakba, ráadásul az új EU-tagállamokban folyamatosan növekvő bérszínvonal tovább növeli a gyártási költségeket, írja a mylogistics.net.

A végső összeszerelési helyhez közeli beszállítóipar számára ezért hatalmasak a lehetőségek. Az autógyártásban ma már általános trend, hogy a gyártók egyre kevesebb saját előállítású alkatrészt és részegységet használnak, ezzel párhuzamosan pedig egyre többet vesznek meg a beszállítóktól, így ez utóbbiak piaci potenciálja folyamatosan növekszik. A Frauenhofer Gesellschaft kutatásai szerint 2008-ra az autók több mint 70 százalékát a beszállítók gyártják.

20 milliárdos üzlet

A gyártó maga csupán a beszállított alkatrészek összeállítását végzi. A beszállítók számára a modellválaszték bővítése, az új modellek bevezetése és a régiek kiváltása, a termelés növekedése és az elektronikai felszerelések fejlődése mind - mind további potenciált jelent.

A Frauenhofer Projektcsoport és a Bécsi Műszaki Egyetem (TU Wien) kutatásai szerint a Bécs 300 kilométeres körzetében található tizenegy OEM gyártóhely bevétele 2008-ra meghaladja a 20 milliárd eurót. Ez hatalmas potenciál, amelyből kedvező elhelyezkedésük folytán az osztrák cégek is profitálhatnak, áll az elemzésben.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!