Talán pont erre játszik rá a Generali-Providencia Biztosító, amikor ügyfeleinek 6,5 százalékos kármentességi bónuszt ajánl: az ezt választó ügyfél olcsóbban kapja ugyan a biztosítást, de tudnia kell: ha balesetben vétkesnek találtatik, nemcsak hogy automatikusan két fokozattal lejjebb esik a bonus/malus listán, de a biztosító visszamenőlegesen, az év elejétől követelheti tőle a kedvezmény visszafizetését.
Minden eddiginél jobban kampányjellege lett az idei kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) átszerződési időszaknak: számos olyan kedvezménnyel találkozunk a biztosítók idei ajánlataiban, amelyek csak és kizárólag arra szolgálnak, hogy új szerződőket vonzzanak a biztosítók magukhoz. Ezek egy része ingyenesen nyújtott szolgáltatás vagy ajándék.
Az elsőre jó példa a Corában regisztráló Groupama-ügyfelek kétmillió forintos balesetbiztosítása, ami a piaci árazás szerint nagyjából nyolcezer forintos éves díjért lenne megköthető, míg a második esetre az Union kgfb-ügyfeleinek beígért ingyenes WizzAir-repülőjegye a legmarkánsabb példa.
A kockázatarányos árazásnak többé-kevésbé ellentmondó kedvezményt találunk. Nehéz megítélni, hogy a Közlekedési Biztosító Egyesület azon új ügyfelei, akik még novemberben szerződnek a nonprofit társasággal, kárhányaduk alapján valóban megszolgálnák a tíz százalékos kedvezményt. Ennél is messzebbre ment a piacvezető biztosító.
Az Allianz Hungária ugyanis az új szerződőkre jelenleg érvényes tarifáknál 25 százalékkal több díjat szed majd be az autósoktól, ha azok - például gépkocsiváltás után - a jövő év január másodikától szeretnének az Allianz ügyfelei lenni. Sokak szerint prófétikus a kérdés: melyik lehet a valóban kockázatarányos ár: a kampány idejére meghirdetett, avagy a jövő évtől alkalmazott?
Az bizonyos, hogy az Allianz Hungária piaci méretének köszönhetően jelentős pozíciókkal rendelkezik a gépjármű-kereskedői hálózatoknál, ahol januártól a kgfb-szerződések jelentős részét megkötik majd. Ráadásul az utóbbi években ezen az értékesítési csatornán megfordulni látszik a trend, s sok esetben az autókereskedők nem alkuszként, hanem a biztosítók ügynökeiként adják az ajánlatokat - még akkor is, ha az új szabályok szerint akár több biztosító ügynökeként is eljárhatnak.
Mint ismert, az Allianz, a Generali és számos autókereskedő és kereskedői alkuszcég ellen több mint egy éve folytat eljárást a Versenyhivatal kartellgyanú kapcsán: a legutóbbi, októberi halasztás után értesüléseink szerint december 12-én, a kgfb-kampány felmondásra rendelkezésre álló ideje után várható döntés - emlékeztet a Napi Gazdaság.