Kedden jelent meg a hír, hogy a Google vezető nélküli, automatikus autói 11 kisebb baleset részesei voltak hat év alatt. A projekt vezetője szerint egyetlen alkalommal sem a robotautók idézték elő az ütközést, és sérülés sem történt soha. Hétszer mentek bele más sofőrök Google-autóba, bár csak a robotkocsik oldalát húzták meg. Egy ütközésnél egy másik kocsi egy stoptáblának gurult.
A projektvezető beszámolója óta a Consumer Watchdog fogyasztóvédelmi szervezet felszólította a Google-t, hogy tegye közzé a robotautók baleseteiről szóló jelentéseket. A szervezet szerint "hihetetlen, hogy a cég kormánykerék, fék- és gázpedál nélkül akarja eladni az autóit, így a benne ülőknek semmiféle lehetősége sem marad, hogy vészhelyzetben átvegyék az irányítást".
A fogyasztóvédelmi szervezet látszólag csak az emberek érdekét védik a „gonosz” multikkal szemben, akik képesek lennének úgy piacra dobni terméküket – jelen esetben a robotautókat -, hogy azzal közvetlen veszélynek teszik ki a benne ülőket.
Holott, ha van olyan termék, amellyel kapcsolatban nincs helye tévedésnek, nincs helye hibának, azok pont a robotautók. Ezt tudja a Google, tudja a Tesla és tudja minden technológiai- illetve autóipari cég, amelyik csak ilyen fejlesztésre adta a fejét. Hogy ezeknek a kocsiknak a bevezetése sikeres lesz-e vagy sem, az pontosan az első tapasztalatokon múlik. Éppen ezért folynak a tesztelések már évek óta és folynak még évekig, illetve futnak ezek az autók millió kilométereket szerte a világon. Nem kell hinni abban, hogy a Google az életünkért aggódik, abban viszont biztosak lehetünk, hogy nem fogja a befektetett dollármilliárdokat azzal kockáztatni, hogy túl korán engedi el a gyeplőt és valaki esetleg megsérül, vagy rosszabb esetben meghal egy ilyen kocsiban.
Ahogy arról nemrég írtunk, az önmagukat vezető autókat millió szenzor és érzékelő szolgája ki, amelyek közül számos már most is megtalálható a szériagyártmányokban. Gondoljunk csak a távolságtartó tempomatra, a parkolóautomatikára, vagy a ráfutásgátlóra. Ez utóbbival kapcsolatban sem fogalmazódott még meg senkiben, hogy mégis, hogy merészel helyettünk fékezni az autó. Pontosan azért merészel, mert mi magunk nem vagyunk elég gyorsak, hogy az ütközést elkerüljük, az autó pedig már másodpercekkel előttünk tudja, hogy ha nem fékezünk, akkor abból bizony baj lesz.
Valami hasonló lesz a robotautó is, csak sokkal összetettebb módon. Nincs pontos statisztika arról, hogy a modern biztonsági berendezések hány balesetet előztek meg (hogy is lehetne), de vélhetően nem egyet. Ha pedig kiiktatjuk az emberi tényezőt a közlekedésből, akkor vélhetően töredékére esik majd a halálesetek száma. Minél később jutunk el oda, hogy ez megtörténjen, annál rosszabb lesz nekünk.
Szász Péter
mfor.hu