A prémium és az olcsó termékeket vesszük
Szalóky Tóth Judit szerint a legfontosabb trend, hogy polarizálódik a piac. Egy-egy kategórián belül a legdrágább, úgynevezett prémium, valamint a legalacsonyabb áron kínált termékek értékesítése emelkedik, tehát a középsáv tűnik el.
Emellett a vásárlási döntésekben egyre nagyobb szerepet kapnak az eladáshelyi ösztönző eszközök, mint az árucikkek másodkihelyezése vagy az eladótérben elhelyezett reklámok. Ma már minden 100 forintból 30 promóciós eladásokból származik az élelmiszerek kiskereskedelmében. Ennek az egyik csúcsidőszaka a karácsony előtti néhány hét, amikor akár 30-40 százalékponttal is nőhet egy adott márka piaci részesedése.
Egyre kelendőbbek az egészséges élelmiszerek
A legjelentősebb forgalmú cikkek kategóriájának ranglistáját értékben vezető húskészítményekből az átlagot meghaladó mértékben, 8 százalékkal többet adtak el a vizsgált időszakban. A sajtnál plusz 10 százalékot regisztráltak, míg a gyümölcslé eladása 9, az ásványvízé 8, a gyümölcsjoghurté 5, a hűtött szeletes édességé 6 százalékkal nőtt.

Örvendetes tény, hogy a nagy kategóriák között emelkedett a friss áruk, különösen az egészséges táplálkozás trendjébe illeszkedő sajt, gyümölcslé, ásványvíz és gyümölcsjoghurt forgalma.
A legnagyobb növekedést elért kategória néhány terméke - energiaital, gin, praliné - eladásának bővülése nem magyarázható az egészséges élelmiszerek iránti kereslettel, illetve a kényelemmel. Itt az ár által generált növekedésről van szó, illetve arról, hogy ezek divatkategóriáknak tekinthetők.
A magyarországi fogyasztókra jellemző az ártudatosság, vagyis a megfelelő ár/érték arányt keresik. Emellett rendkívül árérzékenyek, hiszen az árakkal 17 százalékuk pontosan tisztában van, 39 százalékuk pedig el tudja helyezni azokat egy ársávban. A vásárlók 95 százaléka ismeri a kereskedelmi márkákat, míg 12 százalékuk promóciók szerint választja ki az üzletet, vagyis megnézi, melyik termék akciós éppen. További 47 százalék pedig általában keresi az akciókat.
Tovább erősítenek a hazai láncok és a diszkontok
A jövőbeni tendenciákat illetően a piackutató intézet igazgatója elmondta, hogy a diszkontok további erősödése várható a boltnyitásoknak köszönhetően. A hipermarketek azonban a vizsgált időszakban kevesebb bolttal, a korábbiaknál kisebb mérettel jelentkeztek, és ez várhatóan a következő hónapokban sem változik. A hazai láncok ugyanakkor tovább erősítenek saját márkás termékeikkel.
Az élelmiszerek kiskereskedelmi forgalma várhatóan tovább növekszik majd. Ennek egyik oka, hogy a láncok egyre nagyobb méretű kiszereléssel, promóciós csomagokkal jelentkeznek. Elképzelhető ugyan, hogy a megszorító csomag hatására a bővülés lelassul, az igazgató azonban prognózisokba nem kívánt bocsátkozni.
Kovács Zita