5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A marketingszakma már kapisgálja, hogy nyitni kell a web 2.0-ás marketing felé, azonban önmagában ez a tudás kevés. Nagyon mellé lehet nyúlni ugyanis, ha valaki a terület teljes ismerete nélkül kíván például a bloggerek, fórumok világába betörni. A sikerre ugyanakkor a tapasztalat sem garancia. Az mfor.hu jó és elrettentő példákat gyűjtött össze a virtuális reklámozás témaköréből.

Hódít a web 2.0

Speciális terület a web 2.0-ás közeg, így megkörnyékezéséhez is speciális tapasztalat szükséges, derült ki az Arcus Interactive Group szakembereinek közelmúltban lezajlott kerekasztal-beszélgetéséből. A "mi megmondjuk a tutit” reklámkorszaknak vége, ezt már mi is többször megírtuk, azonban ideje túllépni ezen az elméleti kijelentésen. Nézzük a példákat!

Ahogy Móricka képzeli

A Heineken marketingesei nagyon messziről láthattak csak bloggert, ha jónak ítélték azt a reklámstratégiát, miszerint minél több blogba és fórumba kell bespamelni az alábbi néhány sort: „Itt az oldal, amit múltkor mondtam: www.xxxxx.hu, nézd meg... még mindig nem hiszem el, amit láttam...!”

Persze lehet, hogy a reklámozni kívánt esemény célcsoportja olyan közeg, mely nem gondolkozik el a számára készült hirdetés színvonalán, és lehet, ők vannak többségben, ez a fajta átgondolatlan, leegyszerűsített spamelés sok bloggernél és újságírónál kiverte a biztosítékot. Varga Csaba, az Arcus Interactive Group blogtanácsadója úgy véli, sok cég nem törődik a minőséggel, csak a kattintás mennyiségével, ennek pedig az is oka lehet, hogy még a folyamat kezdetén járunk: sokan nem tudják, hogyan nyúljanak ehhez a fajta reklámozáshoz.

Annyira pedig nem ördöngős

Pedig a blogvilág nem egy misztikus dolog, hús vér emberek alkotják, főleg olyan fiatalo, akik tudnak írni és szeretnek véleményt nyilvánítani. Azt viszont nagyon nem szeretik, amikor megmondják nekik, miről és mit írjanak. Miért is örülnének neki: mi hasznuk származik abból hosszú távon? Semmi. Abból viszont előbb-utóbb profitálhatnak, ha a közönség elismeri őket, mint független véleményvezéreket.

„Nem kell átverni ezeket az embereket, jobb nyílt lapokkal játszani, azaz felvállaltan hirdetni, legfeljebb egy olyan izgalmas formában, mely közérdeklődésre tarthat számot" – vélekedik Ihász Ingrid, az Arcus Media médiatervezője. - "Volt például olyan kampányunk, amikor egy bizonyos nyereményért cserébe megkértük a bloggereket, hogy tegyék fel blogjukra a mi hirdetésünket tartalmazó widgetet (minialkalmazást), és bejött. Vagy a tartalom tetszett nekik, vagy az ajándék, mindenesetre több mint 600 blogon láttuk viszont a hirdetést”.

Nem szabad erőszakosnak lenni, annál inkább megértőnek, együttműködőnek kell mutatkozni. Az ő fejükkel szükséges gondolkozni, ami nem esik nehezére annak, aki maga is évek óta blogol, és olvassa mások blogjait. E téren is megvannak a "sztárok", akikre jobban figyel a közösség, és kialakultak a kapcsolathálók, melyekben hamar körbeér egy arra érdemes információ, és még hamarabb elakad, ami nem érdemli meg a figyelmet.


Kiszámíthatlan

Kétélű fegyver a webes, közösségi oldalakon, blogokon, fórumokon történő megjelenés: a siker sosem garantált. Sőt, a slágerekhez hasonlóan, nehéz előre megjósolni, miért ér el több százezres látogatottságot egy-egy link vagy videó, vagy éppen mitől tűnik el a süllyesztőben.

Természetesen egy blog sikere néha szubjektív, azonban a látogatottságból és a hozzászólásokból azért kiderül, szeretik-e az emberek. Bizonyos cégek például az elefántcsonttoronyban ülve előre kitalálják egy blog forgatókönyvét. Lehet azonban, hogy az nagyon gyengén muzsikál, maguk a hozzászólások is negatív kritikát tartalmaznak, és világosan elkülöníthetőek a mesterségesen generált és a természetes vélemények.

Ha nem megy, nem kell erőltetni

Szakemberek egyetértenek abban, hogy el kell búcsúzni attól a projekttől, melynek nem sikerült belesimulnia a blogos szférába. Minél tovább húzzuk és minél inkább kilóg a lóláb, annál nagyobb kárt okozunk a márkánknak. A lényeg a relevancia és a hitelesség, ezt a feltételt - bár nem lehetetlen - nehéz kívülről teljesíteni.

A kérdéseket mindenki szereti

Az általában jól sül el, ha az ember véleményére kíváncsiak – állítja Turóczi Gábor, az Arcus Group PR menedzsere. - "Néha meg akarják mondani a bloggereknek, miről írjanak, de általában így nem sül el jól a dolog. Ezzel szemben amikor érdeklődéssel közeledünk feléjük, egyből pozitív visszajelzést kapunk." Ezt tette blogján az Agave könyvkiadó is. Mielőtt létrehozta volna a valódi tartalmat, megszondáztatta a felhasználókat, akik nem voltak restek jobbnál jobb ötletekkel ellátni a honlap készítőit.

Közösségi siteokban jók vagyunk, bloggolásban alulmaradunk

Idén tavasszal a Universal McCann tizenhétezer felhasználó bevonásával, huszonkilenc országban felmérést végzett a web 2.0-s alkalmazások használatáról. A kutatásból kiderült, hogy közösségi site-okban és videónézésben élen járunk: közel nyolcvan százalékunknak van profilja valamely közösségi oldalon, és több mint nyolcvanöt százalékunk nézeget videókat időnként, amivel szintén az átlag felett teljesítünk.

Fordított azonban az arány blogírás és blogolvasás tekintetében: a 35,2 százalékos átlaghoz képest itthon csak a netezők közel nyolc százaléka választotta az önmegvalósítás eme formáját. A blogokat olvasók ugyan többen vannak (az internethasználók fele kíváncsi mások blogjára), ez a szám még mindig jóval az átlagos hetven százalék alatt marad.

Tehát bőven van még esély arra, hogy egyre többen szokjanak rá a szórakozás és szórakoztatás e módjára, ez pedig óhatatlanul is a web 2.0-s reklámozás elterjedésével jár majd.  

Nagyon sok energia kiismerni ezt a világot, megismerni a véleményvezéreket, majd kialakítani velük egy működő kapcsolatot. Ráadásul sokszor még ezután sincs garantálva az eredmény, de aki komolyan gondolja, hogy kis költségből nagy ismertséget szerez magának, az kénytelen rászánni az időt, mert a kapkodás, outsiderként közeledés több esetben kontraproduktív, mint ahányszor nem.

Gábor Fanni

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!