Az uniós alapelvek csoportjában a harmadik a költségviselés elve, amely szerint az infrastruktúrát üzemeltető társaságok csak a költségeik megtérítésére tarthatnak - a költség alapú árképzést képviselve - igényt.
A negyedik és egyben utolsó alapelv a személy és az áruszállítás teljes számviteli elkülönítését írja elő.
Az uniós direktívák legfontosabb eleme üzenete - a szabad pályahasználat kérdésének rögzítése. Erre többek között a tisztességes verseny kialakíthatósága miatt van szükség. Ennek értelmében az Európai Unió összes vasúttársaságának joga lesz a magyar pályák használatához (a MÁV-nak is az uniós pályákon való megjelenésre), és a magyar szállítási piacon történő részvételhez.
Kétségtelen, hogy ez a MÁV-ot jelenleg óriási hátrányban találná, ezért a csatlakozási tárgyalások során Magyarország 2006. december 31-ig átmeneti mentességet kapott a szabad pályára jutás elvének alkalmazása alól. Ám részlegesen, az ország nyugati részén a teljes hálózati szakaszon már 2004. május 1-jétől - az uniós csatlakozástól - fölszabadul a magyar pálya az összes uniós vasút előtt. Ez a 2006. december 31-től szabaddá váló pályakapacitás mintegy 20 százaléka (a korridorok).
A vizsgálatok után a 259 BZ motorkocsiból 155 darabot biztonságosnak minősítettek a szakemberek, így ezek visszatérhettek a sínekre. Kilencven motorkocsinál viszont tengelyrepedést állapítottak meg. A sérült motorvonatok tengelyeit az alkatrész-szállítástól függően legkésőbb áprilisig kijavítják.
Ezzel kapcsolatban a MÁV illetékesei elmondták, hogy a kivonással egyidőben 55 tengelyt azonnal megrendeltek - 30 napos szállítási határidővel - a csehországi Bohumin (ők a motorvonat gyártói) cégtől. Emellett azonban az illetékes divízió más tengelygyártó cégektől is kért árajánlatot. Január 27-ére valamelyest normalizálódott a helyzet, és már csak 14 vasútvonal maradt, ahol nem a megszokott menetrend szerint közlekedtek a vonatok.
A motorkocsik váratlan meghibásodása és kivonása a közlekedésből alátámasztja a MÁV korábbi és jelenlegi vezetőinek azt az álláspontját, hogy a vasúttársaság járműparkját a lehetőségeknek megfelelően folyamatosan meg kell újítani. Az, hogy ezt a törekvést mennyire sikerül érvényesíteni a vasúttársaság átalakítását követően, egyelőre legalábbis kérdéses. Az mindenesetre biztosnak látszik, hogy a modernizációs folyamatot csak hathatós állami segítséggel lehet végrehajtani.
Sínes négyes
A MÁV üzletágainak szétválasztása már hosszú évek óta téma. A vasút vezetése és a közlekedési kormányzat régóta erre készítette föl a társaságot. Aztán valahogy mégis elhúzódott az egész. A tervek szerint a folyamat az idén végre tényleg elkezdődik. Ám azt, hogy mindez mekkora költségeket emészt föl, nem akarják, vagy nem tudják megmondani.