3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A MÁV üzletágainak szétválasztása már hosszú évek óta téma. A vasút vezetése és a közlekedési kormányzat régóta erre készítette föl a társaságot. Aztán valahogy mégis elhúzódott az egész. A tervek szerint a folyamat az idén végre tényleg elkezdődik. Ám azt, hogy mindez mekkora költségeket emészt föl, nem akarják, vagy nem tudják megmondani.

Az uniós alapelvek csoportjában a harmadik a költségviselés elve, amely szerint az infrastruktúrát üzemeltető társaságok csak a költségeik megtérítésére tarthatnak - a költség alapú árképzést képviselve - igényt.

A negyedik és egyben utolsó alapelv a személy és az áruszállítás teljes számviteli elkülönítését írja elő.

Az uniós direktívák legfontosabb eleme üzenete - a szabad pályahasználat kérdésének rögzítése. Erre többek között a tisztességes verseny kialakíthatósága miatt van szükség. Ennek értelmében az Európai Unió összes vasúttársaságának joga lesz a magyar pályák használatához (a MÁV-nak is az uniós pályákon való megjelenésre), és a magyar szállítási piacon történő részvételhez.

Kétségtelen, hogy ez a MÁV-ot jelenleg óriási hátrányban találná, ezért a csatlakozási tárgyalások során Magyarország 2006. december 31-ig átmeneti mentességet kapott a szabad pályára jutás elvének alkalmazása alól. Ám részlegesen, az ország nyugati részén a teljes hálózati szakaszon már 2004. május 1-jétől - az uniós csatlakozástól - fölszabadul a magyar pálya az összes uniós vasút előtt. Ez a 2006. december 31-től szabaddá váló pályakapacitás mintegy 20 százaléka (a korridorok).

A vizsgálatok után a 259 BZ motorkocsiból 155 darabot biztonságosnak minősítettek a szakemberek, így ezek visszatérhettek a sínekre. Kilencven motorkocsinál viszont tengelyrepedést állapítottak meg. A sérült motorvonatok tengelyeit az alkatrész-szállítástól függően legkésőbb áprilisig kijavítják.

Ezzel kapcsolatban a MÁV illetékesei elmondták, hogy a kivonással egyidőben 55 tengelyt azonnal megrendeltek - 30 napos szállítási határidővel - a csehországi Bohumin (ők a motorvonat gyártói) cégtől. Emellett azonban az illetékes divízió más tengelygyártó cégektől is kért árajánlatot. Január 27-ére valamelyest normalizálódott a helyzet, és már csak 14 vasútvonal maradt, ahol nem a megszokott menetrend szerint közlekedtek a vonatok.

A motorkocsik váratlan meghibásodása és kivonása a közlekedésből alátámasztja a MÁV korábbi és jelenlegi vezetőinek azt az álláspontját, hogy a vasúttársaság járműparkját a lehetőségeknek megfelelően folyamatosan meg kell újítani. Az, hogy ezt a törekvést mennyire sikerül érvényesíteni a vasúttársaság átalakítását követően, egyelőre legalábbis kérdéses. Az mindenesetre biztosnak látszik, hogy a modernizációs folyamatot csak hathatós állami segítséggel lehet végrehajtani.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!