Wizz Air - SkyEurope párharc: egynek buknia kell?
- Három tényező miatt. Egyrészt az Airbus az elmúlt években nagyon sok megrendelést kapott, ezért a 2006-os leszállítási határidőt nem tudta volna vállalni. A Boeingtől viszont már jövő márciusban megkapjuk az első gépeket, s ez versenyelőnyt biztosít a konkurenciával szemben.
Másrészt a világ egyik legnagyobb lízingcége, a GE Commercial Aviation Services a Boeing-üzlet pénzelését vállalta, tehát már a finanszírozás is sínen van. Harmadrészt az európai és az amerikai gyártó árai egy súlycsoportban voltak. Ráadásul még egy számunkra előnyös időszakban, idén januárban sikerült megegyezni a Boeinggel. Ekkor még nem volt annyira érezhető az új gépek iránti megugró kereslet, így a vételár is kedvezően alakult.
- Más területen viszont követték a Wizz Airt, hiszen 2006 nyarától már a SkyEurope is működtet bulgáriai járatokat. Várható, hogy újabb délkelet-európai országok kerülnek be a célállomások közé?- Ezek az államok még nem EU-tagok, így az itteni terjeszkedés nagymértékben függ a jogi keretektől. Amint megkapjuk a szükséges engedélyeket, az ottani piacban rejlő lehetőségeket is jobban ki fogjuk használni.
- Az 1,76 milliárd dolláros Boeing-üzlet, na meg a szeptemberi tőzsdei start azt mutatja, hogy a Sky Europe már ideje korán fel kíván készülni a diszkont szegmensben előbb-utóbb bekövetkező "vérfürdőre"...- A következő évek éles versenyét csak azok a cégek élik túl, amelyek kiváló pénzügyi háttérrel rendelkeznek, és elérnek egy kritikus tömeget. Jelenleg Európában több mint félszáz fapados működik. Közülük azok a leginkább veszélyeztettek, amelyek csak egy-két géppel rendelkeznek, és nem képesek növekedni. A tőzsdei megjelenésnek köszönhetően 60 millió euró tőkére tettünk szert, ami kétszer annyi, mint amennyit korábban a magánbefektetők belénk pumpáltak. Összességében - 87 millió euróval - mi vagyunk a legjobban finanszírozott diszkont légitársaság Közép- és Kelet-Európában.
- Iparági elemzők szerint négy-öt év múlva csupán néhány diszkont cég marad majd életben a kontinensen. Ön mit jósol ezen a téren?- A két legnagyobb low cost légitársaság, a Ryanair és az Easyjet biztosan talpon fog maradni. Németországban egy vagy kettő, a dél-európai és a már jelenleg is konszolidáción áteső skandináv piacon pedig egy-egy diszkont cég éli túl a versenyt. Sőt, őszintén szólva én Közép- és Kelet-Európában is csak egy nagy fapadosnak látok helyet...
- Ez azt jelenti, hogy öldöklő küzdelemre van kilátás a Wizz Air és a SkyEurope között térségünk piacáért...- Igen, de nézzük a tényeket. Mi négyévesek vagyunk, a Wizz Air másfél, mi tizenöt géppel rendelkezünk, vetélytársunk héttel, mögöttünk 87 millió euró tőke áll, mögöttük harmadannyi... Ráadásul mi már 2006 márciusában megkapjuk a gépeket, a Wizz Air csak 2007-2008-ban. Tehát szerintem minden racionális érv amellett szól, hogy jó úton haladunk...
Wéber BalázsMenedzsment Fórum