3p

Az egészen kis gyerekek is napi két és fél órát töltenek tévénézéssel, ám ennek jelentős részét nem gyermekcsatornák előtt. A kicsik az általuk látott műsorok jelentős részét nem tudják értelmezni, minden második például azt hiszi, hogy a reklámokban szereplők is az általuk hirdetett termékeket használják.

A televíziók előtt töltött idő és a sugárzott tartalom, valamint annak modellhordozó szerepe miatt a média jelentős szocializációs tényező - mondta Kósa Éva, az esztergomi Vitéz János Római Katolikus Főiskola tanára a háromnapos Nemzetközi Médiakonferencia megnyitó előadásában hétfőn Balatonalmádiban.

A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat, valamint az Országos Rádió és Televízió Testület által szervezett konferencián az előadó rámutatott arra is, hogy 4-7 éves életkor közötti gyermekek napi átalagban 151, a 8-14 életkor közöttiek pedig 176 percet töltenek a televízió előtt. Utalt arra is, hogy a gyermekek döntően a kereskedelmi csatornák műsorait nézik (s javarészt nem gyermekműsorokat), ugyanis a kimondottan gyermekcsatornák "részesedése" mindössze 17 százalékos.

"Nem értik a reklámokat"

A pedagógus hangsúlyozta azt is, hogy felmérések szerint a 6-10 évesek 11,6 százaléka valóságnak véli mindazt, amit a tévében lát. Hozzátette: 29,1 százalékuk pedig úgy vélekedett, hogy tévében látottak éppen olyanok, mint amik az életben is tapasztalhatók. Ismertetése szerint a gyermekek 51 százaléka hiszi például azt, hogy a hirdetésekben szereplők is az általuk reklámozott termékeket használják, 12,6 százalékuk viszont úgy véli, hogy a reklámoknak pusztán szórakoztatás a céljuk.

Kósa Éva elmondta: egy felmérés szerint 10 évvel ezelőtt a gyermekeknek 38 százaléka választott a médiumokból példaképeket, ma viszont ez már eléri az 50 százalékot. A gyermekek döntő többsége elmondta: otthon nincs szülői szabály arról, hogy mennyit és mit nézhetnek a televíziókban - jegyezte meg az előadó, rámutatva ugyanakkor arra, hogy a felnőtt lakosság 40 százaléka károsnak tartja a gyermekek számára a tévéműsorok nagy többségét.

Az MTV-t tartják a legtöbbre a nézők

Antalóczy Tímea, a budapesti Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Menedzserképző Intézetének igazgatója elmondta: a Szonda Ipsos idei nyárvégi felmérése szerint az úgynevezett közösségi értékeket a Magyar Televízió képviseli leginkább, s a megkérdezettek az MTV hírműsorait tartották a legmegbízhatóbbnak is.

A felmérés szerint a kulturális értékek közvetítését illetően is az MTV vezet, s a válaszadók 30 százaléka vélte úgy, hogy a Magyar Televízió olyan "rejtett kulturális értékekre" hívja fel a figyelmet, amelyekről egyébként nem hallottak volna - mondta az előadó, megjegyezve, hogy ez az arány a Duna Televíziót illetően 26 százalékos, míg az RTL Klubra vonatkozóan 8, az TV2 esetében pedig 6 százalék.

Sarkady Ildikó, a Miniszterelnöki Hivatal audiovizuális médiapolitikáért felelős kormánybiztosa előadásában hangsúlyozta: a médiumok tartalom-szabályozásába beilleszthető a gyermekek védelmére vonatkozó jogi szabályozási rendszer.

A jelenleg "véglegesítés alatt álló Nemzeti Audiovizuális Média Stratégiának" célja a stabil jogszabályi környezetet megteremtése, amely egyértelművé teszi, hogy a gyermekek védelmére milyen "médiaspecifikus" - az elektromos médiákra vonatkozó - szabályrendszer lép hatályba. Következetes hatósági jogalkalmazást szeretnének elérni és új jogorvoslati rendszert is kiépíteni - mondta a MEH kormánybiztosa.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!