4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Másfélszer több ásványvizet és üdítőitalt ittunk a múlt heti hőségben, mint június elején, viszont a hideg sör 40 fokban már annyira nem csúszik. A szakértők szerint az esetleges ártalmakat bőséges, akár napi 4 liternyi folyadék fogyasztásával tudjuk kivédeni. Mfor.hu háttér.

Egyre jobban fogy (Mfor.hu-montázs)

A hőmérő higanyszála nem egyszer kúszott az utóbbi napokban negyven fok fölé, s még éjjel sem esik húsz alá. Ilyen körülmények között megnő a szervezet folyadékleadása, mivel így próbáljuk hűteni magunkat. Tovább fokozza a verejtékezést, ha napozunk, sportolunk vagy nehéz fizikai munkát végzünk, ezért a folyadékigény meghaladhatja akár a 4-5 litert is.

Mi fogyott a legjobban?

Hogy milyen nedűt fogyasztunk, az sok tényezőtől függ. A nagy melegben van, aki hideg kólára, más gyöngyöző sörre esküszik, a múlt heti adatok tanúsága szerint mindkettőből jól fogyott. A Tesco áruházaiban július első hetéhez képest mintegy másfélszeresére nőtt az üdítőital és ásványvíz eladás, s ugyanilyen arányban nőtt a forgalmazott sörök mennyisége is, tudtuk meg a hipermarket óriás sajtóosztályán. Sokan akadtak, akik nem folyadékkal, hanem jeges édességgel próbálták hűteni magukat: így jégkrémből mintegy húsz százalékkal többet adtak el a Tescókban, mint a hónap elején.

Ilyen rövid idő alatt a gyártók még kevéssé érzékelték a növekvő igényeket, első körben az csak a kereskedőknél jelentkezik. Ezért még arról sincsenek adatok, hogy mekkora forgalomnövekedést eredményezett a forróság.

"Forgalmi adatok az elmúlt napokról még nem állnak rendelkezésre, de valószínűsíthető, hogy a héten tapasztalható szokatlanul meleg időjárás következtében a megnövekedett folyadékszükséglet hatással lesz a sörfogyasztási szokásokra is" - nyilatkozta lapunknak dr. Vass Kornélia, a Dreher Sörgyárak Zrt. corporate affairs igazgatója. A gyártók a kánikulai napok fogyasztás-növekedését csak néhány hét múlva érzékelik, mivel náluk csak ekkor jelenik meg a nagykereskedelmi többletrendelés (a kereskedők elsődlegesen a sörnagykereskedőkkel állnak kapcsolatban és tőlük rendelik az árut).

Hőségben már nem annyira csúszik a sör

"Meleg időjárás esetén természetesen több sör fogy, mivel az emberek általánosságban is több folyadékot isznak. A sörfogyasztás növekedése azonban - egy bizonyos pont után - nem nő egyenes arányban a hőmérséklet emelkedésével. Ami azt jelenti, hogy 35 fokban nem sokkal isznak több sört, mint 27 fokban" - magyarázta a vezető.

Ez főként annak köszönhető, hogy a fogyasztás elsősorban a szabadidőre korlátozódik: napközben munkában, vezetés közben senki sem iszik alkoholt. Sört inkább az esti órákban, hétvégén, nyaraláskor fogyasztunk. De valószínűsíthető, hogy összefüggésben áll azzal is, hogy az alkohol nedvességet von el a sejtekből, vagyis szomjasabbnak érezhetjük magunkat, mint az ital elfogyasztása előtt.

Így sokan a hideg alkohol helyett inkább más alternatívát választanak. Szabó Ibolya, a Coca-Cola közkapcsolati és kommunikációs igazgatója úgy véli, a fogyasztók az évszaktól függetlenül egyre inkább odafigyelnek a tudatos folyadékpótlásra (napi 1,5-2 liter). Másrészt az alkoholmentes üdítőitalok piacán a meleg nyári napokon növekszik a fogyasztás.

A vásárlók törekednek a változatosságra is: sokan isznak természetes ásványvizet, jeges teát vagy jéghideg buborékos üdítőt. A cég pedig a változó fogyasztói igényekre folyamatosan bővülő termékválasztékkal válaszol.

A változó igényeket és a folyadékfogyasztás alakulását a Nielsen piackutató felmérései is alátámasztják. Ásványvízből évről évre

többet iszunk

, 2006 július-2007 júniusban mennyiségben például 22 százalékkal adtak el többet belőle, mint az előző évben. Így mára a kiskereskedelmi eladások mennyisége meghaladja az évi 850 millió litert.

Az egészségtudatosságot jelzi, hogy növekszik a gyümölcslevek, száz százalékos juice-ok, nektárok értékesítése is. A társaság által vizsgált 86 élelmiszer kategória éllovasának azonban nem a víz, az üdítőitalok vagy a gyümölcslevek számítanak, hanem a sör, amely a ranglistán a második helyre verekedte magát évi mintegy 100 milliárd forintos forgalommal.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!