A hőmérő higanyszála nem egyszer kúszott az utóbbi napokban negyven fok fölé, s még éjjel sem esik húsz alá. Ilyen körülmények között megnő a szervezet folyadékleadása, mivel így próbáljuk hűteni magunkat. Tovább fokozza a verejtékezést, ha napozunk, sportolunk vagy nehéz fizikai munkát végzünk, ezért a folyadékigény meghaladhatja akár a 4-5 litert is.
Mi fogyott a legjobban?
Hogy milyen nedűt fogyasztunk, az sok tényezőtől függ. A nagy melegben van, aki hideg kólára, más gyöngyöző sörre esküszik, a múlt heti adatok tanúsága szerint mindkettőből jól fogyott. A Tesco áruházaiban július első hetéhez képest mintegy másfélszeresére nőtt az üdítőital és ásványvíz eladás, s ugyanilyen arányban nőtt a forgalmazott sörök mennyisége is, tudtuk meg a hipermarket óriás sajtóosztályán. Sokan akadtak, akik nem folyadékkal, hanem jeges édességgel próbálták hűteni magukat: így jégkrémből mintegy húsz százalékkal többet adtak el a Tescókban, mint a hónap elején.
"Forgalmi adatok az elmúlt napokról még nem állnak rendelkezésre, de valószínűsíthető, hogy a héten tapasztalható szokatlanul meleg időjárás következtében a megnövekedett folyadékszükséglet hatással lesz a sörfogyasztási szokásokra is" - nyilatkozta lapunknak dr. Vass Kornélia, a Dreher Sörgyárak Zrt. corporate affairs igazgatója. A gyártók a kánikulai napok fogyasztás-növekedését csak néhány hét múlva érzékelik, mivel náluk csak ekkor jelenik meg a nagykereskedelmi többletrendelés (a kereskedők elsődlegesen a sörnagykereskedőkkel állnak kapcsolatban és tőlük rendelik az árut).
Hőségben már nem annyira csúszik a sör
"Meleg időjárás esetén természetesen több sör fogy, mivel az emberek általánosságban is több folyadékot isznak. A sörfogyasztás növekedése azonban - egy bizonyos pont után - nem nő egyenes arányban a hőmérséklet emelkedésével. Ami azt jelenti, hogy 35 fokban nem sokkal isznak több sört, mint 27 fokban" - magyarázta a vezető.
Ez főként annak köszönhető, hogy a fogyasztás elsősorban a szabadidőre korlátozódik: napközben munkában, vezetés közben senki sem iszik alkoholt. Sört inkább az esti órákban, hétvégén, nyaraláskor fogyasztunk. De valószínűsíthető, hogy összefüggésben áll azzal is, hogy az alkohol nedvességet von el a sejtekből, vagyis szomjasabbnak érezhetjük magunkat, mint az ital elfogyasztása előtt.
Így sokan a hideg alkohol helyett inkább más alternatívát választanak. Szabó Ibolya, a Coca-Cola közkapcsolati és kommunikációs igazgatója úgy véli, a fogyasztók az évszaktól függetlenül egyre inkább odafigyelnek a tudatos folyadékpótlásra (napi 1,5-2 liter). Másrészt az alkoholmentes üdítőitalok piacán a meleg nyári napokon növekszik a fogyasztás.
A vásárlók törekednek a változatosságra is: sokan isznak természetes ásványvizet, jeges teát vagy jéghideg buborékos üdítőt. A cég pedig a változó fogyasztói igényekre folyamatosan bővülő termékválasztékkal válaszol.
A változó igényeket és a folyadékfogyasztás alakulását a Nielsen piackutató felmérései is alátámasztják. Ásványvízből évről évre
többet iszunk, 2006 július-2007 júniusban mennyiségben például 22 százalékkal adtak el többet belőle, mint az előző évben. Így mára a kiskereskedelmi eladások mennyisége meghaladja az évi 850 millió litert.
Az egészségtudatosságot jelzi, hogy növekszik a gyümölcslevek, száz százalékos juice-ok, nektárok értékesítése is. A társaság által vizsgált 86 élelmiszer kategória éllovasának azonban nem a víz, az üdítőitalok vagy a gyümölcslevek számítanak, hanem a sör, amely a ranglistán a második helyre verekedte magát évi mintegy 100 milliárd forintos forgalommal.
Istvánko Viktória