3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Nem kezdeményezte a MÁV Cargo hűtlen kezeléssel gyanúsított vezérének és a MÁV Zrt. két egykori magasrangú vezetőjének előzetes letartóztatását szerdán a Fővárosi Főügyészség.

Zamecsnik Péter, Kovács Imrének, a MÁV Cargo vezérigazgatójának ügyvédje szerdán az MTI-nek elmondta: mindhárom gyanúsított őrizetbe vételét megszüntették. Ezzel együtt tovább folytatódik a büntetőeljárás velük szemben.

Mint ismert, a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűncselekményének elkövetésével gyanúsítja a MÁV két egykori vezető beosztású alkalmazottját, valamint a MÁV Cargo vezetőjét, akiket kedden őrizetbe vettek és gyanúsítottként kihallgattak.

Egybehangzó sajtóinformációk szerint Kovács Imréről, a MÁV Cargo vezérigazgatójáról, Lékai Gusztáv egykori szolgáltatási igazgatóról és Orosz Balázs korábbi jogi igazgatóról van szó. A vizsgálat jelenleg még rendőrségi szakaszban van, az eljárást a BRFK Gazdaságvédelmi Főosztálya folytatja le az ügyben.

Kohókban végezték a vagonok

A BRFK szerint a nyomozás során beszerzett adatok és szakértői vélemények alapján megállapítható: a három vezető mintegy egymilliárd forint kárt okozott a vasúttársaságnak azáltal, hogy kétezer, futásképes vagy kis javítással azzá tehető vasúti kocsit hulladékáron adott el 2002-2003-ban.

Az MTI szerint a kétezer leselejtezett tehervagont magyarországi és külföldi vaskohászati cégek vásárolták meg. Az alapanyagra belföldön főleg a diósgyőri kohászat volt vevő, ahová a vagonok jelentős része hulladékvassá feldarabolva érkezett.

A történtek nyomán Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója kedd estére rendkívüli közgyűlést hívott össze a MÁV Cargónál, amely - Kovács Imre őrizetbe vétele miatt - szeptember 2-től 2008. dember 31-ig Völgyi Miklós kereskedelmi igazgatót a vezérigazgatói feladatok ellátásával is megbízta.

Már korábban is vizsgálódtak

A vashulladékként eladott vasúti teherkocsik ügyében Csillag István minisztersége idején (2002. május - 2004. szeptember) több vizsgálat is folyt. A Medgyessy-kormány gazdasági és közlekedési minisztere az MTI-nek elmondta: a MÁV felügyelőbizottságában a szakszervezet képviselői jelezték az esetet.

Hozzátette: a felügyelőbizottság jegyzőkönyve alapján rendelt el minisztériumi belső ellenőri vizsgálatot az ügyben, továbbá alapos vizsgálatra utasította a MÁV igazgatóságát és a felügyelőbizottságot. Utóbbi soraiból alakított egy eseti bizottságot is.

A vizsgálatoknak az lett az eredménye, hogy a selejtezésre, illetve a kocsik egyenkénti minősítésére vonatkozó szabályzatokat nem minden esetben tartották be, azonban egyik vizsgálat sem állapított meg  bűncselekményre utaló jelet - hangsúlyozta. A volt közlekedési miniszter utalt arra, hogy az ügyben az akkori MÁV vezérigazgató az érintett MÁV-osokra pénzbüntetést szabott ki.

A szóban forgó vagoneladások idején a MÁV Zrt. vezérigazgatója Mándoki Zoltán volt, aki 2000 júniusában távozott a Mol általános vezérigazgató-helyettesi tisztségéből. Mándokit 2002 júliusában, tehát közvetlenül a választások után nevezte ki a Medgyessy-kormány a vasúttársaság élére, ahonnan 2005 szeptemberében váltotta le Kóka János akkori gazdasági és közlekedési miniszter.

Az ügy újabb fordulatot 2007 májusában vett, amikor Szép Béla szocialista országgyűlési képviselő feljelentést tett a Legfőbb Ügyészségen. A rendőrség ennek nyomán kezdett vizsgálódni, a bomba azonban csak most, a képviselő feljelentése után csaknem egy és negyed évvel robbant.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!