Zamecsnik Péter, Kovács Imrének, a MÁV Cargo vezérigazgatójának ügyvédje szerdán az MTI-nek elmondta: mindhárom gyanúsított őrizetbe vételét megszüntették. Ezzel együtt tovább folytatódik a büntetőeljárás velük szemben.
Mint ismert, a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűncselekményének elkövetésével gyanúsítja a MÁV két egykori vezető beosztású alkalmazottját, valamint a MÁV Cargo vezetőjét, akiket kedden őrizetbe vettek és gyanúsítottként kihallgattak.
Egybehangzó sajtóinformációk szerint Kovács Imréről, a MÁV Cargo vezérigazgatójáról, Lékai Gusztáv egykori szolgáltatási igazgatóról és Orosz Balázs korábbi jogi igazgatóról van szó. A vizsgálat jelenleg még rendőrségi szakaszban van, az eljárást a BRFK Gazdaságvédelmi Főosztálya folytatja le az ügyben.
Kohókban végezték a vagonok
A BRFK szerint a nyomozás során beszerzett adatok és szakértői vélemények alapján megállapítható: a három vezető mintegy egymilliárd forint kárt okozott a vasúttársaságnak azáltal, hogy kétezer, futásképes vagy kis javítással azzá tehető vasúti kocsit hulladékáron adott el 2002-2003-ban.
Az MTI szerint a kétezer leselejtezett tehervagont magyarországi és külföldi vaskohászati cégek vásárolták meg. Az alapanyagra belföldön főleg a diósgyőri kohászat volt vevő, ahová a vagonok jelentős része hulladékvassá feldarabolva érkezett.
A történtek nyomán Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója kedd estére rendkívüli közgyűlést hívott össze a MÁV Cargónál, amely - Kovács Imre őrizetbe vétele miatt - szeptember 2-től 2008. dember 31-ig Völgyi Miklós kereskedelmi igazgatót a vezérigazgatói feladatok ellátásával is megbízta.
Már korábban is vizsgálódtak
A vashulladékként eladott vasúti teherkocsik ügyében Csillag István minisztersége idején (2002. május - 2004. szeptember) több vizsgálat is folyt. A Medgyessy-kormány gazdasági és közlekedési minisztere az MTI-nek elmondta: a MÁV felügyelőbizottságában a szakszervezet képviselői jelezték az esetet.
Hozzátette: a felügyelőbizottság jegyzőkönyve alapján rendelt el minisztériumi belső ellenőri vizsgálatot az ügyben, továbbá alapos vizsgálatra utasította a MÁV igazgatóságát és a felügyelőbizottságot. Utóbbi soraiból alakított egy eseti bizottságot is.
A vizsgálatoknak az lett az eredménye, hogy a selejtezésre, illetve a kocsik egyenkénti minősítésére vonatkozó szabályzatokat nem minden esetben tartották be, azonban egyik vizsgálat sem állapított meg bűncselekményre utaló jelet - hangsúlyozta. A volt közlekedési miniszter utalt arra, hogy az ügyben az akkori MÁV vezérigazgató az érintett MÁV-osokra pénzbüntetést szabott ki.
A szóban forgó vagoneladások idején a MÁV Zrt. vezérigazgatója Mándoki Zoltán volt, aki 2000 júniusában távozott a Mol általános vezérigazgató-helyettesi tisztségéből. Mándokit 2002 júliusában, tehát közvetlenül a választások után nevezte ki a Medgyessy-kormány a vasúttársaság élére, ahonnan 2005 szeptemberében váltotta le Kóka János akkori gazdasági és közlekedési miniszter.
Az ügy újabb fordulatot 2007 májusában vett, amikor Szép Béla szocialista országgyűlési képviselő feljelentést tett a Legfőbb Ügyészségen. A rendőrség ennek nyomán kezdett vizsgálódni, a bomba azonban csak most, a képviselő feljelentése után csaknem egy és negyed évvel robbant.
Menedzsment Fórum