3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Csak a HÉV-szerelvények megtisztítása 700 milliónál is többe kerül évente, a vonatszerelvények védőlakkozása pedig 1-1,5 millióba fáj.

A HÉV-szerelvények graffitiktől való megtisztítása évente több mint 700 millió forintba kerül, egyetlen vonatszerelvény védőlakkal történő bevonása pedig egy-másfél millió forintos kiadást jelent, a takarítás ráadásul jelentős emberi erőforrást igényel - közölte a MÁV-csoport kedden az MTI-vel.

A közlemény szerint az elmúlt fél évben drasztikusan nőtt a szerelvényeket érintő graffitis rongálások száma, ezek miatt a HÉV és a MÁV-Start mintegy kéttucat rendőrségi feljelentést tett.

Az utóbbi hónapokban a HÉV-nél naponta átlagosan 8 négyzetméter külső és 11 négyzetméter belső felületet firkálnak össze. A szerelvények belső burkolati elemeit és a karosszériát különböző eszközökkel, egyre maróbb szerekkel rongálják, a festékek és vegyszerek ráadásul beivódnak a burkolatba, és nem távolíthatók el maradéktalanul. Ebben az esetben cserélni kell a burkolati elemet, ami a járművek jelentős megbontásával jár. A belső burkolati elemek és paravánfalak cseréjének becsült költsége évente 130 millió forint.

Az ablakok esetében - általában négy hét alatt lesz karcos egy szerelvény szinte teljes üvegfelülete - az üvegfelületek teljes karcmentesítésének éves költsége 600 millió forint.

A károk teljes helyreállítása tehát évente több mint 700 millió forintba kerül a HÉV-nél.

A vasúttársaság vonatain az első negyedévben - az elmúlt évek hasonló időszakához képest - duplájára nőtt a külső felületre fújt graffitik mennyisége, a belső felületeket viszont nagyjából ugyanolyan mértékben firkálják össze, mint eddig. Most naponta átlagosan 14 négyzetméternyi külső és 37 négyzetméternyi belső felületet fújnak le. Tavaly 2750 négyzetméternyi külső és 13 300 négyzetméternyi beltéri graffitit kellett eltávolítani a vonatokról.

A szennyeződések eltávolítása és a járművek védőlakkal történő bevonása típustól függően 1-1,5 millió forintba kerül, és jelentős emberi erőforrást igényel.

A védőbevonatok megfelelő védelmet biztosítanak a graffitik akár nyom nélküli eltávolításához - tették hozzá.

A közleményben ugyanakkor arra is kitértek: az elmúlt hét esztendőben évente átlagosan 25 százalékkal csökkent a vasúti szerelvényeken megjelenő graffitik száma.

A tendenciában a fokozott őrzés-védelem és a FLIRT-vonatok fedélzeti kamerarendszerének visszatartó hatása is megmutatkozhat - jegyezték meg.

Felhívták a figyelmet arra, hogy a graffitisek nemcsak barátságtalanabbá teszik az utasok számára a vasúti környezetet, hanem rongálás vétségét vagy bűntettét is elkövetik, ami szabadságvesztést és kártérítési kötelezettséget vonhat maga után.

A MÁV-csoport azt kérte, hogy aki graffitizőket, rongálókat lát, az haladéktalanul jelezze ezt a vasút vagy a rendőrség munkatársainak.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!