A döntést még az Európai Tanácsnak és az Európai Parlamentnek is jóvá kell hagynia - mondta a biztos újságíróknak nyilatkozva. Egyelőre csak arról határoznak majd, hogy az Európai Unió támogatja-e pénzügyileg a projektet, arról csak később döntenek, hogy milyen módon valósulhat ez meg. Személy szerint azt tartaná elfogadhatónak, ha a támogatás az Európai Fejlesztési Bankon keresztül történne - tette hozzá.
Az MTI azon kérdésére, vajon a bizottság ad-e kétmilliárd eurós támogatást a Nabucco-projekthez - amelyet a magyar miniszterelnök a kezdeti 200-300 milliós segítség mellett célként határozott meg - Andris Piebalgs azt mondta: erre nincs szükség, hiszen a konzorciumban részt vevő hat cég képes előteremteni a szükséges tőkét. Ha egyértelmű politikai támogatás van a Nabucco mögött, valamint egyebek mellett az Európai Beruházási Bank és az Európai Újjáépítési és Beruházási Bank is támogatja a projektet, akkor már csak a szükséges gázt kell biztosítani - tette hozzá.
A biztos arról is beszélt, hogy az eredeti tervekkel ellentétben a Nabucco-vezetéken csak 2015-ben indulhat meg a szállítás. Ennek oka egyrészt, hogy várni kell az újabb azeri gázlelőhelyek megnyitására, másrészt arra, hogyan alakul a helyzet Irakban, mivel ez is befolyásolja, lehet-e az országra beszállítóként számítani - tette hozzá.
Andris Piebalgs szerint Iránt sem szabad kizárni a lehetséges forrásországok közül, de mindenekelőtt politikai megállapodást kell kötni a közép-keleti országgal az urándúsítással kapcsolatban.
MTI/Menedzsment Fórum